|
|
|
|---|---|
|
M.a.o. reduceringsventilen, ngn som vet? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Den sitter ihop med oljepumpen. Den sitter i cylindern som går snett utåt med en segersäkring i toppen som låser locket. _______ //Niklas |
|
|
Ok, tack! Har haft problem med knackljud i min motor. Inga skador, inga lager som är dåliga, Vanos ok osv. Däremot var det ett "jack" från kedjan till oljepumpen som tyder på att den varit mot en bit av oljepumpen. Han som hjälper mig med motorjobben trodde att denna ventilen kunde orskat ett för högt oljetryck och följden blivit detta... Långsökt men kanske värt att undersöka. Knackljudet kom från andra sidan av motorn med men som sagt ska gå igenom den bit för bit nu. En sak till, kedjesträckaren saknade fjäder!!!! Vet inte vad för stolpskott som skruvat med denna innan men kanske det har orsakat ngt problem? Några tankar kring detta Koni??? Tacksam för alla idéer. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Utan fjädern i spännaren så har du ingen förspänning på kedjan förrän det finns oljetryck, det kan göra att den rasslar vid uppstart samt på tomgång med varm olja. Att kedjan har tagit i oljepumpen kan bero på att drevet på pumpen är vänt åt fel håll för då går den nära. Är det vid något visst varvtal den har knackat eller är det hela tiden? _______ //Niklas |
|
|
Nej den knackade hela tiden och det förljde varvtalet. Tror att styrkan ökade med ökat varvtal också men jag varvade aldrig upp den så högt då iom att den lät. Ljudet hördes borta vid första cylindern (åt svänghjulet). Testade sedan med stetoskop och det hördes i hela motorn fast bara i den änden. Nu är motorn nerplockad i bitar igen men jag har inte hittat ngt fel. Det saknades lite prylar för jag provkörde bara motorn men det som saknades var, mellersta knacksensorn, LMM, luftpumpen jag testade med trattarna öppna också, alltså ingen luftbox. Bmw installerade vanosen åt mig. När jag fick tillbaka den var inte kedjesträckaren dragen så det gjordes i efterhand. Kan detta ha inverkat på inställningen? Mycket konstigt, vill ju inte plocka ihop den och få samma ljud igen... Kände att växellådan inte vill hoppa tillbaka så lätt om man för spaken åt höger från friläge... Det ska ju vara ett visst motstånd där, funderar på om man kan ha pajat ngt i den när man drog ihop motor/låda? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.