AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.685

M3 eller 330ci?

BM
4
BMW_M3_dreamer
BMW M3 e46-03
Hej, vår familj har köpt en 330ci-02 för exakt ett år sen nu och den har funkat finfint:)...men nu funderar jag på att köpa en M3:a e46 istället. Är det någon (JÄTTE)stor skildnad på dem?...330ci 0-100=6,5.........M30-100=5,2 sec eller?...ska åka och provköra en nästa helg med...Då kan man väl även byta in 330:in...den har gått nästan 18000 mil(:O) men är i förövrigt bra skick...kan ni uppskatta priset?...GE tips för M3:a...exakt vad får jag för drygt 300 000?... hade bra....och en sak till...är det sant att en M3 e46 klarar 300 orginal?:O... jag vet att den är elektroniskt begränsad men hur tar man då bort begränsningen?...många frågor där;):P haha hade gött

carfreak
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
BMW_M3_Dreamer>> Provkör så får du se...he he..du kommer att tycka att 330 gått som en traktor...jag lovar. M3:an är en helt unik bil i mitt tycke ffa med smgII lådan som växlar på sjukt snabba 0,08 sek mellan varje växel på snabbaste läget dvs s6. 0-100 averkar du på runt 4,8-5,0 sek. Gå in på Länk för att få ett hum om vad din bil är värd idag. hade jag varit i dina kläder hade jag alla gånger satsat på en 03:a fr maj & framåt då facelyften kom då med bl.a diodbalyktor m.m. dessutom hade jag satsat på en sv.såld bil med få ägare då du sparar ganska mkt försäkringspengar på detta. För mig var skillnaden i försäkring mot import enorm c.a 20 000/år och då bor jag i sthlm och haft körkort 16 år o kört skadefritt! jag betalar 10 500 för min helförsäkring hos vesta inkl djurkollision,skadegörelse, 1500mil/år + hyrbil. Tänk även på milen när du köper bilen så att du får maskinskademomentet i försäkringen om motor/låda/drivlina skulle pajja. min täcker upp till 10 000 mil! Jag hade lagt till c:a 20-30 tkr dvs 320-330 tkr för du ska det inte vara ngt problem att få en sv.såld 03:a med låga mil och bra med utrustning dvs harman kardon, dvd navi, pdc, 19".

Orginal så klarar den i alla fall runt 285-290 med borttaget v-maxskydd.
För övrigt så har jag familj själv och kör min m3:a dagligen som bruksbil med en liten tjej på 5 år i baksätet :-) nema problema....

Trevlig midsommar!
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Har ingen erfarenhet av M3 E46 men en hel del av E36òrna (3,2-3,0)
330 har prestandamässigt inget att hämta mot dessa heller. E46àn är enligt "alla" tester en helt fantastisk bil.

BadaBing
Jag vet, jag har haft 2 st. 330 och det är INTE ngt att jämföra med, när du börjar gasa :)
Look & Feel är väldigt lika tills det börjar röra sig..
Men det kostar ju mer som sagt !
Måste säga som BadaBing, hade själv en 330 för ett par år sedan, fick chansen att prova en M3 E46 med SMG, kommer ihåg det som om det var igår!
Det är en grym skillnad på bil, går absolut inte att jämföra!
Sedan dess är jag helt såld på M3an, älskar verkligen den bilen.

MVH Danne

Yamaha R1-06 *Såld*
Yamaha R1-03 *Stulen*
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men hur kändes M3:an om man jämför den med en R1?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
by the way piskade en 997 carrera s i går på e4:an....*lol*
Nockenwelle, Jag äger idag ingen M3 E46, har endast provkört den vid ett tillfälle!
Tanken är att köpa mig en efter vintern, då jag är helt frälst i bilen.
Går inte att jämföra R1an mot M3an tycker jag, sånt sjukt drag i hojen, men bilen fyller lite mer funktioner mot vad hojen gör!
Det ultimata vore att både ha en M3a, och en R1a :)

MVH Danne

Yamaha R1-06 *Såld*
Yamaha R1-03 *Stulen*
Det går inte gemföra en bil med en mc men varför inte ha både och ;)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nej, jag vet att R1 och M3 spelar i helt olika divisioner i fråga om acceleration. Vad jag lite grand funderade över var just det faktum att det alltid (så gott som) kommer att finnas fordon som går värre. Det är riksen med att prova något annat.
Sedan tycker jag att det är lite av en vanesak också. Man vänjer sig ganska snabbt vid prestanda.
Men eftersom jag ägt en 330i E46 och numera kör 330i E90 kan jag instämma i att M3 spelar prestandamässigt i en annan division.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.