|
|
|
|---|---|
|
Har fått till låns en 850i (-91) och när jag tog bilen för en repa nyss började det komma missljud från vänster del av motorrummet, ljudet gick i takt med hur jag rörde ratten, det pös och gnisslade vid körning och särskilt vid inbromsning. Vet sen tidigare att man bör fylla på servoolja i den här bilen men ägaren är inte nåbar och jag ska ha bilen hela helgen :( Fråga: Hur mycket olja ska det vara i burken för servoolja? Bilen är import (instruktionsbok på tyska) och mina tyskakunskaper sträcker sig till hur man beställer en stor öl. Jag skruvade bort locket och det är olja i behållaren, ungefär en halv centimeter nedanför själv fyllningsröret (inuti behållaren). | |
|
Det är servopumpen som skriker pga för lite olja,är inte helt säker på om du ska ha Pentosin 7 eller 11 i kärlet,brukar finnas en grön etikett på locket som kan hjälpa dig annars kolla hos Bmw så du får rätt grejor. Nivån i kärlet ska vara 5mm över silen efter att du har nyckel i läge 2 och pumpat bromsen 20 gånger. Mvh Dic. |
|
|
Fick info om att fylla fullt i behållare, gjorde det, körde ett par km, vred fulla rattutslag åt bägge hållen ett tiotal gånger - men missljud kvarstår. Jag tycker mig kunna lokalisera missljudet från området kring vänster popup-strålkastare och bakåt in mot torpedväggen. Vore trevligt om någon med erfarenhet eller kunskap kunde dela information, även fast jag "bara" är ny medlem här :) |
|
| Oj, vi svarade samtidigt. Pumpa bromsen provade jag inte, ska ner och testa direkt. Tack för svaret. | |
|
Lämna tillbaka bilen fort som fan och låtsas inte om nånting.... Skämt åsido, jag har liknande problem med min gamla 850i. Bytte filter och olja så blev jag av med problemet, viktigt dock att man inte får in luft vid bytet. Problemet kan bero på att du har luft i systemet. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
| Ja för nu provade jag igen och det låter lika jäkligt fortfarande. Ska till nödverkstaden imorgon och se över bilen, annars får jag hyra en Golf men det är inte riktigt samma sak :) | |
|
Åk förbi Bil&El på Pappersbruksallen en sväng på fm, de kanske kan hjälpa dig. De är iaf en fena på att meka annorlunda bilar:) Mvh Asken |
|
| Tack för tipset, antar att det är dem som jobbar en hel del med Mercedes' dieselmodeller? Får se vad som händer imorgon, ämnar uppdatera när felet är funnet och förhoppningsvis åtgärdat, så att fler forumbesökare kan få hjälp. | |
|
Hmmm! Knepigt,läcker det nånstans (pentosin)? Eller är det framvagnen som knakar/låter? Eller är främre bromsbomben kass? Borde väl kännas i bromspedalen. Väntar på uppdatering. Mvh Dic. |
|
|
Extrafråga:År tempmätaren konstant eller rörlig? Kan kanske va läge att kolla vattenpumpen. Mvh Dic |
|
|
Tanken slog mig att det kanske är vattenpumpen som strular, men tempmätaren ligger där den ska. Missljudet uppkommer vid start, extra mkt när bromspedalen trycks ner (längst ner låter det inget), rattutslag låter lika mkt och styrning känns aaaningen segare men är inte på något sätt svår att hantera. Bilen fungerar alltså nästan som den ska förutom att det låter något förbenat. |
|
|
Kan det vara en remspännare? Asken |
|
|
Jag är inne på samma idé som ASken, kolla remmarnas spänst och kondition. Som felsökare och nödlösing kan man använda Biltemas remspray Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Läckage konstaderas på en slang från servopumpen, byte och nu låter det inte alla lika mycket som förrut. Lite luft kvar i systemet så det pyser tilll ibland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.