AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.595

E39 25000mil vågar jag köpa?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har tittat på en 520 -98 25000mil 2 ägare svensksåld den mesta utrustningen förrutom skinn och automat.

Servicebok till 10000mil sedan "hemmaservad" Kändes klart bäst att köra av de 3 jag nu testat.

Han hade inte gjort några direkta rep har gått igenom varje bes utan problem.

Finns rost som vanligt på bakluckan och lite på innerkanten framdörrarna.
Någon som vet pris på en omlackering??

Allt fungerade fint även ecc som var kontrollerad på verkstad. Fanns dock ett litet klonkande fram och små vibrationer vid 110km/h sen försvann de låg som ett strykjärn i 150 inte en vibration.

Kanske blir så att eftersom bilen tjänat ägaren så bra under många år kanske allt kommer när jag tar in den till stan och kör.. kanske helt slut till bes nästa gång. Bilen är körd mestadels ute på landet och till Norge så den har ju undkommit stans värdelösa vägar och gått lite längre sträckor. Ägarens närmaste affär låg nog några mil bort..hehe

Vad tror ni om denna bilen? Är det värt att lägga nåt mellan 35 till 45000:- på den?

tacksam för svar //Daniel
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Varför skulle miltalet 25000 skrämma dig? Måånga E39or som säljs idag har gått betydligt längre även om mätarställningen visar något annat.

För min del väljer jag hellre än som jag Vet gått 25000 mil än en som "möjligtvis" gått 17000 mil...

Det viktigaste är väl bilens skick?

Min bil
Länk
Visa användare
106
BG
BMW 520d Touring

Är bilen välskött, låter & går bra är det inga mil att vara rädd för, den går det dubbla om den vårdas med omsorg.
Har en 528 som gått 30 000mil snart, och känns som "ny". inga problem förutom vanlig "bas service", stötd.bromsar,mm.
Tycker priset du nämner är bra för den årsm.
Klonket fram är nog en/två? p-ändar/stag som håller hjulet, nån tusenlapp.
Det kan ev skapa vibrationerna du känner.
Eller varför inte satsa på en 523 istället. Piggare motor speciellt på låga varv. 520 tycker jag känns väldigt seg ibland, speciellt uppför backar eller om man är 3-4 personer i bilen. De kostar ju ungefär lika mycket.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
fagersten - du är helt rätt ute! Gå på rätt exemplar, om det sedan är 520, 523 eller 528 spelar ingen roll. Kör!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Milen är ingen fara om bilen är välservad och det kan finnas kvitton på mtrl iaf.

Mitt tips är att lämna in bilen på ett rejält test. Bj bil är noga Gbg Bilservice billiga. Det brukar vara en fin grund att justera priset på och ett billigt sätt att undvika ev ting man inte kan upptäcka själv.

Om magkänslan säger att bilen är rätt och ägaren känns bra är ett första gott tecken. Finns många vrak både till bilar och ägare på marknaden idag.

Efter midsommar dör bilhandeln är ett psykiskt trick man kan använda sig av:)

Mvh
Asken

har en 540IA-98 som jag inte har haft jättetur med, bilens yttre, inre, och under huv är exemplariskt, tajt och fin o köra, inte en tillstymmelse till rost, inget skrammel växlar perfekt utan några som helst ryck! den har rullat strax 19000 pappers dokumenterade mil! jag har bytt------> soppapump, LMM, vevaxelgivare, kamaxelgivare, inställningsskruv till båda framlyktorna, övre och bakre kylarslang, kylare, vattenpump... kan ha missat nåt!

jag kanske har köpt ett måndags ex.. vem vet, men av erfarenhet kan jag säga att det lätt springer iväg med pengarna när det börjar strula.
Kylaren och relaterat "ingår" i e39 540 iaf, så det är mer väntat. Trist med reparationer i vilket fall, det andra är ju inte direkt gratis heller...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kanske bör slå till iaf, det jag backade på var väl framförallt den rostiga bakluckan och att det var lite på dörrarna.

Vad gäller skillnaden mellan 520 523 och en 528 så är det ingen av bilarna som imponerar på mig alls. Går inta att jämföra med de bilar jag tidigare kört vad gäller prestanda, är väl mest ute efter en bra, bekväm och säker bruksbil som inte drar allt för mycket, vill dock ha en 6 cylindrig bil.

Visst kanske det är lite tråkigt med bara 150hk men med en förbrukning på 0,8-1,0 L/Mil skrattar man väl vid varje tankning med tanke på att jag idag ligger på en halvliter mer per mil.

Som nån av er skrev "magkänslan" bilen kändes bra att köra trivdes mycket bra i bilen, var ju dessutom mycket välutrustad med M-paket (interiör) och Shadowedition nr 114 tror jag det var:)
bi
59
bibi
523iA touring -98
Att lackera om bakluckan o nederkanterna på framdörrarna på min 523ia Touring -98 fick jag prisförslag på 4000kr. Bra eller dåligt vete 17, han hade inte tid förräns i augusti iaf.

Women loves BMW
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Fick också ett pris idag 5000:- för 4 dörrar under list, stötfångare bak, samt en ny ej rostig lucka.

Antar att det e det priserna ligger på ungefär..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att tänka på innan man lägger ner x antal tusen på omlack av dörrar är att om rosten börjat i flåtomvikningen vid limningen så ger en omlack inget långlivat resultat. Räkna med nya bubblor inom ett år. Det är den bistra sanningen. Att leta rätt på friska dörrar och fylla dom med tectyl är ett bättre alt. Mer jobb och lack av insida dörr tillkommer, men den dyra lacken kommer bestå betydligt längre.
Milen behöver du inte oroa dej för om den är servad som den skall.
Felen är småfel för max 2-3000kr att fixa på verkstad.
Klonket är troligtvis krängningshämmarstagen fram och vibrationerna bör vara bussningar i bakvagnen som behöver bytas.

Priset tycker jag verkar "oroväckande" lågt....!!???

Min bil skall säljas nu men de priserna har jag inte sett någonstans.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.