AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.238

Vad är det för skillnad på bromsbelägg av olika kvaliteter?

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
finns det bromsbelägg med olika belägg på till våra vanliga bilar? ha för mig att jag läst om hårda eller mjukare kan man välja det? nåväl har bytt på framhjulen till min Z3 2.0 och jag monterade Biltemas belägg, inget fel med dom tycker jag då priset var lågt, nu till frågan är det skillnad mellan olika fabrikat? jag tycker nog att de dammar mer än vad mina gamla gjorde och det var antagligen original då bilen 5000 mil, jag utnyttjar sällan bromsarna utan kör planerat så jag motorbromsar mycket det blir bara sista momentet jag bromsar till, naturligtvisi då och då i högre fart men ändå sällan och trots det så dammar det man får vad man betalar för eller??
om någon kan och vet och vill dela med sig så, då bugar jag och tackar
mvh Uffe/bildock
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns belägg med olika hårdhet.

BMW original som ofta består av Textar eller ATE är lite hårdare belägg.

Det finns dock något mjukare belägg att välja mellan som fortfarande håller mycket hög kvalitet, exempel på tillverkare av dessa belägg är Mintex, Road House med mera.

Det finns belägg som är hårdare än Original, t.ex. green, yellow och red stuff, men många gånger krävs det att man även byter till hårdare, tåligare skivor om man tänker använda dessa belägg, annars kommer skivan att slitas hårt och slå sig snabbt.

Biltema har riktigt mjuka belägg och dessvärre är det så att de börjar damma en hel del och även skrika lite när man bromsar, inte minst när de hängt med i 1000 mil eller så.

Personligen köper jag gärna bromsskivor från Biltema (om jag har en bil med låg effekt), beläggen hade jag satsat på något hårdare kvalitet.

Detta för att det gäller att inte slarva med att tvätta fälgarna ofta när man kör med mjuka belägg, annars riskerar man att bromsdammet missfärgar fälgarna. Samt att mjuka belägg inte håller lika länge som hårda.

Jag har själv kört med Biltemas belägg och skivor på en tidigare bil och bortser man från dammandet och skrikandet så var det helt ok belägg för lite pengar. Det var inte sämre eller lägre bromsverkan än med andra belägg.

__
Bilblogg:
Länk
Hy
126
HypeX
Annat märke
Kan flika in och säga att jag har Mintex på min bil både fram och bak på originalskivor, och den kombinationen började skrika efter ca 500mil.
Ett tunnt,tunnt lager kopparpasta på baksidan belägget avhjälpte det bekymret.
Men det ska inte behövas tycker både jag och de jag pratat med om problemet.
ri
72
rillejo
320i -92
Jag har använt Biltemas belägg och skivor på mina två senaste bilar utan vare sig skrik eller slagna skivor. Dock håller jag med om dammet. Men det kan ju vara varierande kvalitet som Biltemas torkarblad t.ex. Får man rätt blad är de lika bra som Bosch eller annat känt märke. Får man fel så skriker de från första användandet.

//Rikard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.