AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.204

Vad ska man tänka på inför ett Bmw 330 E46 köp?

Hej!

Något speciellt man ska tänka på inför köp av Bmw 330 e46 2001-2003?
Vad kostar försäkringen på ett ungefär, över 25 år bor i villa i småstad.

Mvh
Nicke
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Motorhuv och baklucka har tydligen en tendens att rosta, kolla om de är åtgärdade på garantin och så att de ser fräscha ut.

Länkarmar fram är också en svag punkt har jag fått för mig.

Det är väl de två punkterna som jag kan komma på på rak arm. Finns förmodligen massor att se upp med, men dessa två har jag sett mycket snack om.

För mig skulle försäkringen på vår bil kosta runt 15 kkr/år, bilen står dock på min två år äldre sambo vilket ger en försäkringskostnad på ca 11 kkr/år. Vi är båda runt 25 år, bor i centrala Gbg.

/Wiberg
Min -00 328i kostar ca 4000kr\år, helförsäkrad. Småstad, villa, 25++.
Bör väl vara ett bättre exempel, jämfört med Wiberg's storstadsskrämsel! :P
Tjenna!

Många tack för svaren!

Mvh
Nicke
Hur är service intervallerna på bmw?
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Rosten är den sämsta sidan den kan dyka upp lite här och där men som sagt var motorhuv samt baklucka verkar vara mer eller mindre standard. Sedan har jag sett det på dörrarna samt även i karrosen vid infastningan av dörrlåset. Har även sett rost på karrosen där bakre stötfångaren ligger mot karrosen och skaver detta ser man först när man monterat loss stötfångare.
Finns fler ställen där det gärna rostar men de ovan är de vanligaste jag vet om. För övrigt finns det bara bra saker att säga om bilen har inte haft några som helst problem med min på 2år för utom den otrevliga rosten.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej igen,

Ja, det var inte meningen att skrämmas, ville bara ge den bild av prisläget som jag kunde bidra med. :)

Serviceintervallerna är 2500 mil, med följden oljeservice, inspektion I, oljeservice, inspektion II osv osv.

/Wiberg
Li
10
Limpo
316iM -00
typfel som jag hittat på min 316 -00 (samma kaross och många komponenter) är läckande spolarvätskebehållare, lurig motorlampa, felvisande yttertempmätare, låg oljenivåvarning fast nivån är ok (bägge senaste felen troligtvis fel på givare), lite glappa ytterspeglar. trots liten motor i mitt fall är det schysst chassi och förarmiljö så jag gillar bilen trots småfelen. om du kan så satsa på en bil med m-paket, bättre stolar, svart innertak osv gör körningen ännu bättre.

//Linus

Tack ska ni ha grabbar då har jag lite att gå på!

Mvh
Nicke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.