|
|
|
|---|---|
|
Jag har sett att det står i många bilannonser att bilen har "full dokumentation" Men vad innebär egentligen full dokumentation tycker ni, och vad menar majoriteten av de som säljer? Är det bara servicebok, är det servicebok + besiktningspapper, servicebok + servicekvitton + besiktningspapper, eller servicebok, besiktningspapper + kvitto på varje liten skruv som någonsin bytts ut på bilen? Eller vad innebär egentligen "full dokumentation" | |
|
servicebok, besiktningspapper, kvitton, utrustningslista, instruktionsbok och miltal vid garantireparationer (om det är import) är en bra början. Svekke |
|
|
En pärm med varje handling som rör bilens historik från början till slut. Bensinkvitton och körjournal är bonus. Allt annat är inte "full dokumentation" såsom jag anser det. Mvh Asken |
|
|
Jag håller med Asken, dock skulle jag vilja ändra begreppet till "fullständig historik" för det är egentligen vad det handlar om. "Full dokumentation" är precis som fullutrustad sedan länge ett urvattnat begrepp. |
|
| Ska serviceboken vara ifylld också? Den bil jag ägt längst har jag fullständig dokumentation + historik på men serviceboken är tom eftersom jag aldrig besöker en verkstad. | |
|
För mig innebär "full dokumentation" när det finns papper och kvitton på verkstadsbesök, servicar och besiktningar. Självklart ska även serviceboken vara ifylld. Allt annat är en ren bonus. |
|
|
Asken, Antag att du skulle köpa min bil, på vilket sätt skulle mina bensinkvitton och tankningshistorik vara av intresse för dig? Tolka detta inte fel nu, själv dokumenterar jag allt som har med bilen att göra i en excelfil, inkl alla tankningar, kördsträcka mellan tankningarna samtliga utgifter med mera. Men detta är något jag gör för att jag själv tycker att det är kul att hålla reda på, jag kan inte förstå varför detta skulle vara av intresse för nästa ägare. __ Bilblogg: Länk |
|
| Men om bilen aldrig är på verkstad så är det ju full dokumention med tom servicebok. | |
|
Mugge: Det säger en hel del om föregående ägares körvanor och jämför man t ex förbrukningen med den angivna snittförbrukningen i instruktionsboken talar det för sig självt. Förr i tiden var exemplarisk fordonsvård och tvätt varje lördag standard. Å andra sidan så sköttes bilen väl så höll den länge. Idag är det mer slit och släng, varje bilbyte är ju det som medför kostnader. Inte gott underhåll. Mvh Asken |
|
| Mugge och Asken, jag tycker även det säger en hel del om förra ägarens sätt att vara, sparar man alla bensinkvitton i en pärm så är man nog en petig rackare i stort då det gäller att sköta sin bil. | |
|
Visst det säger väl att ägaren är en sådan som håller koll på sin bil. Men det säger inte så mycket mer än så tycker jag. För mig är fulldokumentation lika med att det finns kvitton, besiktningspapper och annan dokumentation som styrker det bilen har varit med om. Servicebok är ett måste, dock är det inget som säger att serviceboken måste vara stämplad. Servas bilen av ägaren själv, är detta inget problem så länge det finns noterat när och vid vilket miltal servicen är utförd samt att det finns kvitton som kan styrka att en service faktiskt varit utförd. T.ex. om ägaren säger att han utfört en Inspection II så bör han kunna visa upp kvitton på tändstift och oljefilter osv. __ Bilblogg: Länk |
|
|
I min värld är "Full Dokumentation" när du med serviceboken tillsammans med fakturorna för åtgärderna kan bevisa att bilen har fått den service eller reparation som behövs för att den med mina ögon kan betraktas som välvårdad. Alla besiktningsprotokoll sen ny skall finnas med. Och som Asken säger bensinkvitton och körjournal är naturligtvis bonus. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Tittade någon gång på en 3000-kronorsbil. En väldigt brun Saab 99 från slutet av 70-talet. Sonen skulle sälja av faderns gamla enägarpärla efter faderns bortgång. I handskfacket låg förutom leveranskvitto och nåt tunt servicehäfte från Saab alla besiktningsprotokoll och ett kollegieblock där allt som var bytt under bilens levnadstid var noterat med datum och mätarställning. Allt från olja till tändkablar, glödlampor och till och med säkringar. I detta blocket fanns givetvis kvitto på allt, även säkringen som kostade några ören i början av 80-talet. Där snackar vi full dokumentation, utan att det gjorde nåt till på bilens värde. |
|
| Kräver ni detta på en 10 000 kronors bil? | |
|
Intressant fråga. Vart går gränsen för när ni kärver full dokumentation? Om bilen är äldre än 7-8 år och har gått över 20 000 mil och kostar max 60 000 kr. Ungefär där går gränsen för mig. I dessa lägen tittar jag mer på antalet ägare, på detaljer som tyder på hur säljaren skött bilen, hur länge personen haft den i sin ägo etc... Kort sagt bildar jag mig en egen uppfattning. Känns det rätt skulle jag definitivt kunna köpa bilen även om serviceboken inte är stämplad efter 15 000 mil i ovanstående fall. |
|
|
Jag menar skall man lämna in en 10 000 kr bil för en inspektion 2 bara för att få en stämpel, som sedan ej har något värde pga att servicen kostade lika mycket som bilen är värd. Anser att där använder man instinkt och sunt förnuft istället, när man köper sådana bilar. Skulle nån säga "serviceboken saknas" på min 30 000 mila bil och stå och skampruta starkt ifrågasätta vad han egentligen är ute efter. För mig är en stämpelbok utan kvitton lika mycket värt som mina gamla hockeyalbum som jag samlade på när jag var liten = 0 |
|
|
Något som jag rekommenderar för importörer som hämtar bilen från en aukt. BMW-handlare är att begära utskrift av allt som gjorts på bilen. Det smäller åtminstone för min del vid sidan om serviceboken högre än någon annan dokumentation. Jag fick det på min förra bil. Dels är det bra att veta när vad bytts och reparationsfrekvens (kan tänka mig att en ägare med många problem inte vill skylta med upprepade reparationer av samma fel), sedan är det naturligtvis bra att ha vid en framtida försäljning. Det kräver naturligtvis att bilen servats och reparerats hos BMW. Min nuvarande gamling saknade mycket av dokumentation, men jag fick goda referenser av den verkstad som haft hand om den och nöjde mig med det och än rullar den. Mvh Mikael |
|
|
Köper jag en bil, där priset ligger högt för modellen så kräver jag givetvis att pappren är i ordning, köper jag däremot en bil där begärt pris ligger rätt lågt för modellen så spelar dokumentationen inte lika stor roll. Jag hoppar generellt sett aldrig över en bil bara för att s-bok eller full dokumentation saknas. Men ska jag betala en del extra för en bil som är i lite finare skick så kräver jag givetvis även s-bok eller annan dokumentation. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Full dokumentation=kvitton och papper på allt bilen utsatts för, dvs service, reparationer och protokoll från Bilprovningen. En stämplad servicebok kan vara kul kuriosa, men den säger ju inget om hur bilen skötts. Har haft lite under 50 bilar och fått full dokumentation på en av dem. Det var en Amazon som varit inom samma familj från år tre till år 24 av sin levnad. Med andra ord ställer jag inga krav på hur bilar är dokumenterade, men det är en del av den värdering jag gör vid ett köp. Jag anser att mina ögon och övriga sinnen ger tillräckligt med info för att bedöma en bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.