AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.623

Kupéfläkten fungerar bara ibland, vad kan vara fel?

min kupe fläkt funkar inte ibland, men nästa gång jag startar bilen så funkar den eller gången därpå,har någon nåt tips, hjälp för det är supervarmt i bilen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fläktmotståndet verkar vara boven i många fall med fläktproblem. Sök på det i forumet så får du en hel del underlag.
Har oxå liknande fläktproblem. Vid hastighet 2 och 3 stänger den av sig och startar kontinueligt med jämna mellanrum. Kan det oxå va fläktmotståndet?
E3
1.828
E36
USA bilar
Slitna kol är inte heller helt ovanligt
Skilj noga på de olika systemen ovan. På en E39 och andra med steglöst variabel fläkt sitter inget fläktmotstånd utan en effektkrets (slutsteg med ett par kraftiga transistorer) på en alukylare som styr motorns hastighet. Det händer att det blir lödfel och kontaktfel på dessa eller kortis i transistorerna. I det sistnämnda fallet går fläkten alltid, även när man stängt av bilen.
På E34 ovan eller andra med några fasta steg på fläkten sitter ett effektmotstånd på en keramisk platta som kopplas in/ur vid olika hastigheter. På högsta hastigheten är motståndet helt urkopplat, ett kännetecken på defekt fläktmotstånd är därför när fläkten inte funkar alls eller bara intermittent på vissa steg men alltid på högsta hastigheten.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra och ingående beskrivning Folke. Det verkar mycket troligt alltså att "lilltampen" skall leta efter defekta lödningar i slutsteget i första hand och själva fläktmotorn i andra?

AE
Det är riktigt. Det finns en del mektips på Autopower för byte osv med bilder på E39, visserligen benämnt fläktmotstånd, men det är rätt pryl som visas.

FP
Jag hade detta problem på min e34 tog loss motståndet det sittter 2 metallytor som skall ha kontakt med varandra, det är liksom nitat i plåten, plockade fram lödkolven.
Fungerar fortfarande 1 år efteråt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.