|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu har ac'n på 540 iA'n -99 slutat funka. Kondensor fläkten går igån när man trycker på snöflingan men det blir ingen kyla i bilen. Vad jag har fattat det som efter jag sökt på forumet så finns det tryck i systemet om kondensorfläkten går igång. Är det någon här som har nån aning om vad det kan vara för fel? Semester börjar om en vecka och då vill man ju ha en kall bil. /Ronin | |
|
Läckande kondensor sannolikt till 95% ungefär |
|
|
Fläkten samlar upp skit på arean som den angränsar emot på kondensorn. oftast där som läckaget uppstår. |
|
| Men borde inte fläkten sluta gå om det inte finns vätska kvar i systemet? Har för mig att det finns någon form av givare som slår av kompressor och fläkt när väskenivån är för låg. | |
|
Kompressorn läggar av vid lågt tryck ja, men jag ska låta det vara osagt hur fläkten fungerar exakt för det vet jag inte. Du kan ju alltid lämna in den för en provtryckning, brukar inte kosta så många hundringar. |
|
|
Jag var med om liknande förra sommaren strax efter bilsemestern börjat ner till Kroatien!! Lyssna efter om din kompressor slår till och från (solenoiden). Det kan den göra iom att fläkten startar. Om det inte finns tryck i systemet vill inget sånt starta. På de flesta sytemen finns det en ventil precis som en däcksventil. Tryck in den lite snabbt om du hittar den vill säga.... Finns det lite pys i den så är systemet tätt. Man har alltid ett visst läckage genom exempelvis gummislangar och så, så att bilen förbrukar en viss mängd gas per år är normalt. Har man bara lite pys kan det vara värt att provfylla. Åter till en sak som kan vara problem i ditt fall. Du måste veta att kompressorn slår till och från när du provar. Gör den det kan det vara så att den platta som själva solenoiden (magnetspolen) "suger" till sig mot remskivan är sliten. Den funkar lite som en kopplings tryckplatta, den är lite fjäderbelastad och ligger ifrån remskivan i normalläge. När AC'n vill starta drar megneten och plattan går då emot remskivan och kompressornaxeln börjar snurra med. Kontroll av problemet: Kontrollera avståndet mellan tryckplattan och remskivan med bladmått. Är måttet över 0,5 mm är det säkert för stort och plattan och kompressorn orkar inte snurra runt pga av det stora avståndet och fjäderkraften som magnetspolen ska övervinna. Detta är alltså en möjlighet eftersom plattan ofta slår till och från och ska greppa metall mor metall varje tillslag. Alternativ är att byta detta kittet med solenoid, remskiva och tryckplattan. Det kan på många kompressorer gå att shimsa om plattan så avståndet kommer ner till rätt avstånd minst 0,2mm. Denna service görs utan att gasen behöver tömmas. Har du en trång bil kan man troligt behöva ta bort kompressorn för att komma åt och därmed behöva tömma gasen. Hör du inte ett markant tillslag så kan det vara lindningen i magnetspolen som gett upp. Koppla isär och ohm-mät spolen ifall den är kortsluten. Matningen skulle du kunna mäta om den får då man skulle förvänta sig ett tillslag. Det finns också en tryckvakt man kan bygla för att tvångsstarta kompressorn som hjälp i felsökningen, men det har jag ingen erfarenhet av tyvärr. |
|
|
Nu blir jag säkert idiotförklarad men jag fick heller ingen värme ur min ac vid ett tilfälle då jag precis köpt bilen och förstod ingenting för den fungerade när jag köpte den.. Drog då ned reglaget till blått dvs lillaratten mellan övrefläkthålen och vips så kom kylan:) Tänkte att du kanske är lika grön som jag var då:) /nicke |
|
|
Pystesten med schraderventilerna är lite vanskliga. Det är ett högt tryck, 12-15 bar i ett normalt system vid stillestånd, och även ett ganska markant "pys" kan innebära för lågt tryck eller för lite gas. Om nivån är för låg så sugs trycket ner till nära noll på lågtryckssidan när kompressorn startat och lågtrycksvakten slår ifrån direkt. På E39 är kompressorn variabel, innebär att kopplingen inte slår till/från efter start och det är ganska ovanligt med utslitna magnetkopplingar. På en -99 kan det finnas både tidigare och senare varianten av kondensorfläkt. På senare modeller är motorn steglöst styrd och startar inte direkt efter tillslag av AC:n. Däremot gör den en självtest vid kallstart av bilen, varvar upp några sekunder för att sedan stanna igen osv, detta kan användas som test för att avgöra vilken typ av fläktstyrning som används. Reglaget uppe vid utblåsen är en luring som många glömmer men det påverkar bara luften i panelens utblås (mitten och i dörrarna), det skall komma kall luft vid golutblåsen oavsett rött eller blått på reglaget uppe på panelen. FP |
|
| På vår E39-99 var det helt enkelt ventilen som reglerar värmetillfödet (kommer inte ihåg vad den heter) som kärvade. Stod och pumpade varmvatten till systemet hela tiden vilket naturligtvis gjorde att det blev varmt och gosigt. Allt annat var helt ok, byte av ventilen löste alla problem. | |
|
Tack för alla svar, Har nu gjort pys testet och det pös ordentligt vilket borde visa att det finns tryck i systemet. Så det är väl bara att lämna in och få det påfyllt. Mitten reglagen kan jag så det är inte problemet. |
|
|
Barre: Du bytte förmodligen vattengivarna (också kallad, magnetventiler). De reglerar, precis som du säger, varmvattnet. När dessa slits eller blir defekta på annat sätt så ställer de in sig på ett felläge dvs. öppnar upp för varmvattnet. Detta (enligt min mek) för att man inte skulle börja frysa om detta sker mitt i smällkalla vintern. Om det är sommar så räcker det ju med att veva ner rutan för att bli av med den värsta värmen. Nåvä, min ena pajade för inte allt för länge sedan vilket resulterade i bastu för passagerarsidan och endast svalt och skönt på förarsidan. Efter byte av båda (måste byta båda eftersom de sitter ihop) så har det varit svalt och skönt :) Kan vara värt att kolla upp. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Värmeventilerna är så gjorda att de är öppna när de är strömlösa. Sen regleras värmen med längre och kortare pulser i snabb följd tills önskad temperatur uppnås i kupén. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.