|
|
|
|---|---|
|
Jag är lite irriterad efter att jag för första gången fått en bil underkänd vid en besiktning och vill ha panelens hjälp med att reda ut om jag är en grining människa eller om det finns fog för reklamation. För drygt två månader sedan lämnade jag in bilen till byns BMW-verkstad. Eftersom jag är lite petig ville jag få en parkeringsskada åtgärdad med tillhörande lackarbete, dessutom behövde jag använda BMW:s drive för bromsar och bytte därför skivbromsar med det som därtill hör dessutom skulle de utföra en förbesiktning. Reparationen skulle ta två dygn. Efer två dagar fick jag besked om att det skulle dra ut på tiden varför jag lämnade tillbaka deras hyrbil. Jag återfick bilen fem dagar senare pga att de haft sjukdomsfall. Ok det köper jag skit händer med det kostade mig besvär och pengar. Som service hämtade de mig med min bil och jag körde upp den till 100+ och bromsade hårt och var på väg in i vänster körfält. Åter till verkstaden monterades hjulen av och det var tydligt att vänster broms låg på. Medan jag väntade åtgärdades det. När jag skulle betala "bjöd" chefen på det extra bromsarbetet, ngt jag trodde ingick när skivbromsar byts. Dvs man lämnar inte ifrån sig en bil där bromsen ligger an efter reparation. Jag ansåg det lite sniket att inte bjuda på deras hyrbil med tanke på reparationens längd (som delvis anses vara mitt fel iom att jag haft på Sonax polish och hårdvax på lacken). Nåväl när jag äntligen masade iväg mig till besiktningen fick jag för första gången underkänt på en BMW (inspektören nämnde några siffror jag tror det var fem på bromsen som skulle ha 15 eller 16 ok jag är ingen tekniker och hade fullt upp med att vara överraskad över underkännandet), och detta på parkeringsbromsen som verkstaden tagit betalt för att justera och godkänt. Nu har jag ringt dem för att förklara att de får stå för alla kostnader annars har de för alltid förlorat en kund, men hamnade i en växel så de har väl åter personalbrist. Pust en lång berättelse. Så vad jag åter undrar är om jag är onödigt grinig eller har jag rätt att vara sur. Mvh Mikael | |
|
NEJ, Du är INTE grinig, du är för snäll! En märkesverkstad ( ja, alla verkstäder) skall agera "proffsigt" och ta sina missar och INTE låta kunden få extrabesvär. Om man "bjuder på" omreparation/fel man gjort, så är man ute å cyklar. Principen för allt "hantverk" är ju att man får ett proffsigt, överrenskommet jobb gjort till ett överenskommet pris (inom dom gränser som gäller) och att det sen är klart med det. Allt som INTE är gjort eller gjorts fel (inom gränsen) SKALL verkstaden stå HELT för då det annars är extrakostnad för kunden (dig). Är det sen underkänt på besiktning så är det naturligtvis verkstaden som ska stå för både "färdigställande" av reparation OCH ombesiktning samt ALLA andra merkostnader (transporter, arbetstid, utgifter osv) som du drabbats av pga deras "dåliga" reparation. Bilverkstädernas dåliga agerande har kommit upp många ggr här på forumet och kan inte accepteras förrän dom skärper sig till en anständig nivå. Toson |
|
|
För "100" år sen fick jag en tvåa för rostiga bromsrör, lämnade in på verkstad och åkte tillbaka för ombesiktning. Då fick jag körförbud för dom hade dragit sönder vid ena bromscylindern och bromsvätskan sprutade ut när man bromsade. Bilen handrullades ut ur hallen, försedd med en klisterlapp på framrutan och jag fick lämna den där. Först blev man ju förbannad, men ringde verkstaden och sa att nu får ni fixa detta. Dom skickade ut en reparatör, tog hand om bilen, såg till att den blev ombesiktigad och körde hem den till mig - allt detta samma dag! Då förbyttes ilskan mot en känsla av att ha fått god service. Jag menar misstag kan alla göra, och då är det "stort" att stå för dom! ... men det var på den tiden. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.