|
|
|
|---|---|
|
Ger jag full gas från ca 1000 varv så stryper motorn för en kort kort stund och sedan sticker som f-n. Ligger jag och kör ex på ettan vid 2000 varv och ger full gas händer det aldrig. Bilen är en 328i-96 och är endast modifierad med k&n filter. Någon annan som varit ute för samma som fixat felet? mvh Andy | |
|
Ingen som har samma problem i alla fall? |
|
| det är inte så att du har antispinn, min beter sig liknande med antispinnet inkopplat | |
| Har samma symptom på min. Har också k&n filter. Kan kanske bero på det. | |
calles80 |
Ja har en BMW 328iA med JR sportfilter Open Air och har inga problem. De bara vrååålar ur motorn och spinner loss.. Skitkul när de funkar iaf. |
|
Nej, har ingen antispinn. |
|
|
Jag har också samma problem. Råkade ut för det även innan jag bytte till sportluftfilter men endaast då det var riktigt fuktigt ute. Efter jag monterade ett JR-sportluftfilter har jag fått för mig att det händer något oftare. Någon bra förklaring har jag dock inte. |
|
|
Larsa10: jag upplever exakt som dig, lite oftare efter jag monterade luftfiltret. Har även kännt bensinlukt på tomgång 2-3 ggr under en tremånaders period. Har läst att många haft problem med spruckna bensinslangar, men har inte sett nåt läckage på min. Det är ju ganska högt tryck i en sån slang(är väl ca 3kg)så det borde ju stå en stråle av bensin i så fall. Skall i alla fall byta bensinfiltret till helgen, nåt får man väl börja med. mvh Andy |
|
|
Min bil har också k&n filter och den går lite halv taskit under 2000 varv/min. Den som jag köpte den av sa att det gör så med k&n filter... Kanske får inte motorn tillräckligt med luft eller nåt sånt, man skulle ju kunna testa att slänga på något annat större filter. |
|
^LS^ |
Min lambdasond är trasig på min 318iS och har samma symptom. Men min tappar varv ibland vid korsningar oxå, allra helst när den är kall. Troligen inte detta fel du har.. =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
|
Läste i nåt annat inlägg att man kan bygla av batteriet i ca 30 minuter och sedan åka ca 5 mil normalkörning. Datorn skulle då läsa in nya värden från lamda etc och lagra i datorn. Detta var enligt rek från en BMW-mek. Skall prova det i morron. mvh Andy |
|
|
kannan: borde kanske i så fall vara att motorn får för mycket snabb luft att luftmängdmätaren inte hinner med att registrera till datorn eller nåt sånt, vem vet. Står jag på tomgång och gör en snabb gasning pustar det från filtret det första. Nu är det väl så att det blir ett otroligt sug i det ögonblicket men det låter som om det blir nån annan konstig turbulens där inne det första. mvh Andy |
|
| Har precis samma "problem" med min bil. Det har blivit så efter jag monterat mitt öppna JR filter. Innan med luftburk + sportfilter (ej öppet) så drog den med en gång. Har dock blivit bättre nu då jag gjort och monterat en avskärmningsplåt runt det öppna filtret. Kan vara så att motorn inte får tillräckligt kall luft när man kör 1000rpm på ettan och gasar fullt. Blir ju inget vinddrag med kall luft då direkt. Bara en tanke jag har p.g.a att det har blivit bättre med aluplåten. | |
|
Har ej haft tid ännu att bygga in filtret, men är på gång. Din teori har jag också varit inne på lite men jag tror att att det blir någon konstig turbulens samtidigt så typ luften blir stillastående det första en kort stund. Eventuellt skall det ha lite motstånd. Har en bekant som har samma problem fast i mindre omfattning, den kväver sig inte riktigt lika mycket som min och han har K&N insattsfilter(fullflödesfilter). Skall ringa till motornord som jag köpte filtret av och höra vad dom har för ideer. mvh Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.