AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.062

Väghållningssats bmw 540 e34 touring med nivåreglering..

Sida 1 av 2
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ska byta fjädrar + dämpare på min 540 med nivåreglering,eferlyser bilder på :

40/40
40/20
60/40 sänkningar...

Hur gör jag med nivåregleringen, och berätta vad ni har upplevt med era märken samt sänkningen..

Jag kör med 18" y rondell 8,5" fram och 10" bak.

235/45/18 och 265/35/18, blir det stötigt måntro ???

Startar ny tråd pga att de andra trådarna känns oaktuella på vissa punkter .

Mvh Niklas
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det behöver inte bli stötigt med kvalitets delar. Min 540:a har schysst komfort trots "strykjärns" väghållning till tung bil. Jag har 40/25 sänkning. Bak sänkt via ändring av nivåreglerings höjd manuellt. Komponeterna kan du läsa dig till i info över den
Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ja men jag har ju läckande dämpare (vänster fram+ höger ba) så jag tänkte köra ett GE motorport sats på min, då kan jag ju ej köra med manuell sänkning av nivån, de dämparna kostar väl ca 3000 kr st.

Hela paketet kostar mig 3900 kr , men om det är så jäkla bra vet jag inte,det som finns är då 60/40 el 40/20 sänkning......

Vet inte om jag vågar ta 60/40 fördet kan ju ta i däcken hmmmm ????

Och hur pluggar jag nivån därbak, man kanske tom behöver göra en retur emmellan ???

Mvh Niklas
Th
291
The roughrider
Du får svaret om du gör en sökning på sajten med sökorden: nivåreglering AND plugga.

/Roger W
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Tänk på att det är annan topplagring utan nivåreglering.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Gör så här Bildelsimporten Länk säljer Weitec fjädrar som sänker 55 mm i fram och du kan köpa 2 st (för fram alltså) sen väljer du med fördel 2 st gula Konidämpare, sen så justerar du ventilen till nivåregleringen på bakaxeln .Länk H&R har även en sats som sänker 40-10 till din bil med en något hårdare bakfjäder som ska sänka 10mm!

Mvh Danne
al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
the roughrider:
var köpte du dina weitech dämpare???? har försökt att handla på ebay men dem kunde inte skicka till sverige. lust och hjälpa till???
mvh
alex
Th
291
The roughrider
Har köpt mina Weitec GT stötdämpare hos just... Bildelsimporten Länk

/Roger W
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Stötdämparna bak
läcker,jag vill ha bort dem från bilen och ersättadem med vanliga dämpare...

Mvh Niklas
Da
1.734
Daniel.F...
Kanske värt att prova med Omega 917 Länk innan du kasserar bilens nivåreglering!!!

Mvh Danne
Th
291
The roughrider
Jag har använt Omega 917 till styrservo/nivåreglering. Inget mer läckage!!! Helt suverän produkt till att återställa torra gummipackningar till elastiska & åter tätande. Hällde nyligen i lite i motoroljan, också så packningarna sväller upp i motorn :-)

/Roger W
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
det känns för mig som en tillfällig lösning dessutom vill jag att det byts för att org dämpare kan ju inte vara bra ändå efter alla dessa nil....

mvh nikke'
Da
1.734
Daniel.F...
Vet inte men låt säga att du kan köra några tusen mil till med täta dämpare o fräsch olja då borde väl inte dämparens mil hämma väghållningen, kanske någon annan som kan den saken bättre?. Menar bara att det är synd att förstöra bilens nivåreglering/värde genom att ta bort det systemet...

Mvh Danne
bo
44
bosse73
525tds94
hej jag har bytt dämpare ock fjädrar på min e43 combi har nu satt i 60 -40 fungerar mycket bra jag köpte dom på gemotorsport det blir som en padda på vägen ock jag har 10-18 bak inga problem för min del ju
bo
44
bosse73
525tds94
jag menar e 34 525 tds jag hade också nivå men blev trött på dom för min del fungerade det inte med omega mer en 300 mil sen rann det olja igen så jag kastade dåm åt h-vete orkade inte bry mig mer synd kanske men töttsamt
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
bosse73: har du bilder på 60/40 sänkningen, jag ser inget värde i en nivåreglering som e svindyr att laga när den går sönder..

Men som sagt jkag ska prova omega tills jag fått hem mina dämpare, och se vad som händer..

Och delarna till systemet finns ju kvar även om man tar bort det, bara att montera igen ....

Mvh Niklas
bo
44
bosse73
525tds94
jag kan skaffa bilder i dag lite senare så löser vi det men jag vet ej hur man visar upp bilder här får nog lära mig lite hehe

vem behöver bromsar när man kör diesel
bo
44
bosse73
525tds94
hej igen jag vet inte hur man laddar upp någon bild tyvärr men har du en mail så kan jag maila bilder i stället om inte detta fungerar mvh bosse annars ligger där några bilder under min bmw på denna sidan

vem behöver bromsar när man kör diesel
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Exakt vilka komponenter är det ni justerat när ni sänk bilen bak enbart med nivåregleringens hjälp (ni som nu gjort så)? Ni får gärna berätta med "siffror" i länken till realoem.com som Daniel.F... postat här tidigare, och gärna på vilket håll ni justerat!
Är väldigt tacksam för hjälp!

Jag har förvisso redan köpt fjädrar från H&R som sänker 45mm fram (klart, perfekt höjd!) och 10mm bak men har fortfarande baken kvar att sänka. Länk Misstänker att det är bra mycket enklare att sänka med enbart nivåregleringen än att byta fjädrar. Kan man ens tippa på stötdämparen utan att det ställer till det med oljeläckage? Och sedan man kanske måste lossa dem från hydrauliken för att det ska vara möjligt att byta fjädrar? Njae, jag föredrar nog genvägen med att justera nivåregelringen...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag har nu varit ute och krupit under bilen och funnit hur jag ska gå göra för att sänka baken med nivåregleringens hjälp.
Till er andra som undrar så justerar men enligt realoem.com´s bild den långa armen (1) så att den går längre bakåt för att sänka. Antingen förlänger man den (vet ej dock hur mycket än) eller så lossar man bultarna till hållaren på krängningshämmaren (2) och justerar den så den trycker armen (1) bakåt (bakåt är i detta fall längre mot bilens egen bak). Men det är lite ruggigt att ligga under bilen uppkörd på plankor och göra detta så jag får leta efter en billyft med ramper och justera därifrån.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Da
1.734
Daniel.F...
Lägg vikt i skuffen typ 2 pers lossa muttrarna på nr:5 vrid den sedan åt endera håll (minns inte vilket men det märks) obs vrid lite vänta nån sekund systemet är lite segt. Gillar du -lågt- så byt till den avsedda fjädern annars så går det bra så klart att bara justera med original fjädern kvar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.