AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.251

Vilket luftfilter skall jag ha ?

Ap
64
Apricot
735iA - 92
740iA- 96
520iA-89
Dags för luftfilterbyte. Först tänkte jag att det "får väl bli BMW eller kanske mekonomen" Men kanske man skulle prova på ett sportluftfilter. Är det någon vits med att ändra från original eller... Ni som vet..

Tompa
go
141
gotis
730-94 E38
Vet inte om det är en myt men jag har hört att oljan som man ska spraya KN filter med kan få luftmassemätaren å balla ur.
Kör med BMW original, kostar nog inte så mycket mer än Mekonomen.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ett öppet filter ger "troligtvis" ingen effektökning såvida det inte är helt avskärmat från varmluft osv. Ett öppet filter har nog egentligen bara 2 fördelar gentemot ett insatsfilter. Dessa "fördelar" är ett gött insugningsljud samt en lite rejsigare look under huven.

Om motorutrymmet i sig inte ändrat form pga trim eller liknande är troligtvis det mest optimala att behålla orginal luftfilterbox, men montera ett insatsfilter från exempelvis K&N.

Jag själv har blivit tvungen att montera ett öppet då orginalboxen inte längre får plats sen jag bytte insug.

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Enligt ESS så är det att kasta pengar i ån om man ska byta luftfilter till ex KN ingen effektökning/prestanda ökning what so ever... Så om du inte har 1000 hk och fundrerar på att byta filter och få 10 hk så är det coolt :P

Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Köp ett KN sportinsatsfilter. Mindre bränsle förbrukning samt lite mer prestanda.
Köp ett insatsfilter från K&N, sköter man det rätt håller det längre än bilen och dessutom får man lite skönare ljud.

Sen kanske det ger 10 hk psykologiskt på vissa =)
köpte mig ett insatsfilter till min 528..det gav mindre soppaförbrukning o lite rappare gasrespons...hästkrafter kan man drömma om..
sw
6
swedepuck
330ci clubsport -02
Ja kör på Green öppet sportluftfilter. Låter riktigt skönt....
pu
547
puiu
330i-03
lizzardo:jag har köpt idag ett spotluftfilter K&N begagnat och jag vet inte om ska spraja med olja eller inte?.har haft innan ett annat fabrikat med skummgummi och det fick man spraja olia på den.kan du svåra på det.alex

alex
__
52
__E30__
BMW 318i-84
BMW 318i-88 med M10 (på ingående)
Här är ett rengöringstips för bmc filter men borde vara samma till alla.

Rengöringstips:

1.Tag försiktigt bort alla lösa partiklar på filtret. Använd inte tryckluft då det kan fördärva bomullsskikten.

2.Spruta på rengöringsvätskan på filtret och låt det absorbera i 10 min. Använd aldrig bensin eller annan olja.

3.Spola filtret i kallt vatten och låt smutsen rinna av filtret. Låt inte smutsen träcka in i filterfibrerna. Använd aldrig vatten med högtryck.

4.Låt filtret lufttorka och använd inte tryckluft eller någon form av värmekälla.

5.När filtret är helt torrt skall det inoljas. Stryk på BMC oljan på topparna av filtret. 2 strängar olja på filter som är 13mm tjocka, 3 strängar olja på filter som är 16mm och 4 strängar olja på filter som är 22mm tjocka.

6.Låt filtret absorbera oljan i ca 30 min. Torka bort olja på den röda gummikanten och kontrollera att filtret har fått en jämn fördelning av olja och att filterytan är helt röd. Om inte upprepa inoljningen.

Därefter är det klart att åter montera filtret.
pu
547
puiu
330i-03
e30 ska det oljas på bada sidorna?

alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.