AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
962

Högtemp kokar

Hejsan läst lite på forumet här.
nu min fråga och till förbannelse jag är på bil satan.
jag var ute och körde tänkte inte så mycket gled bara runt.
stannade vid en ica och ser att bilen kokar :(
stänger av bilen öppnar huvuen och lätta trycket.
jag hade koll på tempen hela tiden och såg att inte att den steg.
värkar som att den steg direkt eller så var jag inte uppmärksam.

iallfall, så hade termostathuset spruckit, jag bytte ut termostat och termostathus. ingen vatten läcker nu efter jag har bytt ut. så fyllde jag på med vatten försökte köra lite. tempen gick upp men ingen värme i bilen fast jag jag drog på full värme!
jag har försökt att lufta systemet. men de värkar som de inte är något cirkulation. ingen olja i vattnet oljan ser fin ut. motorn låter som förut.

mina tankar kommer till kan de vara vattenpumpen ? eller kan de vara så illa att toppen :(? eller någon packning ?
bilen i fråga är en Bmw 325 coupe 93 precis kommit upp i 20 tusen mil.

tack på förhand
MVH//Roar
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, låter som vattenpumpen! Inte alls dyrt att köpa, bara ge dig ut till bilen igen med ny pump och byta, lufta ur därfefter och då bör det vara ok.

Visa användare
44
Mattepat
BMW 328i Coupe -97
Hej,
Hade samma problem på min nyinköpta 328i coupe. Det var vattenpumphjulet som hade spruckit och lossnat en aning från axeln. Det innebar att hjulet inte snurrade med = dålig vattencirkulation.

Bytade det i söndags allt så pump + thermostat när jag ändå var igång. kostade en dryg tusing på micro (panik då inget annat är öppet på helgen)...

Lycka till!

ps: kolla även så viskofläkten fungerar som den ska när du ändå håller på.
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Det ska är tydligen riktigt svårt att lufta bilarna korrekt, nr jag bytte kylvatten i min e46 följde jag bmws egna instruktioner, det viktiga är:

1. Säkerställa att värmeventilen öppnar genom att:
- slå på tändningen till läge 2
- köra upp värmen på max
- fläkten på lägsta hastighet
- låta detta läge bestå under hela fyllningen.

2. Ta bort luftningsskruven på den övre kylaralangen.

3. Fylla på blandad kylvätska genom expansionskärlet tills luftfri kylarvätska kommer ut ur luftningshålet.

Jag vet inte exakt hur det ser ut på e36 men det borde vara ganska likt.

Det verkar som Bmw snurrorna är riktigt känsliga för att luftas på rätt sätt.

En kollegas bil gick varm på grund av en luftficka som bildats efter 7 års körning. Nivåer och annat alltid ok, han upptäckte detta innan bilen kokade. Bilen stod en dag på verkstad med trycksatt system inga läckage upptäcktes - går klockrent nu.
Visa användare
44
Mattepat
BMW 328i Coupe -97
Ja det stämmer att det är lite jobbigt att lufta systemet. Tog mig nog en timme i söndags. Ge inte upp det går till slut!
Sant att det tar en jävla tid att lufta systemet, jag läste en mängd olika tips och det finns många som har olika tillvägagångssätt.

Såhär gjorde i alla fall jag, rätt eller fel vet jag inte men det fungerade för mig.

Efter jag monterat allt hällde jag på vatten (alltså vatten/glykol) i kylaren och lät både luftningen och påfyllningslocket var av. Startade upp bilen och då tyckte jag inte det hände ett skit. Körde ut biljäveln ur verkstaden och lät den gå lite, då började den skena iväg en bra bit över mitten på temp mätaren, blev orolig och stängde av. Läste senare av en kunnig person att första gången man startade motorn så skulle man göra så för att öppna upp termostaten. Sant eller falskt vet säkert folket här bättre än mig.

I vilket fall höll jag sedan på säkert 8 gånger att starta bilen och ha den igång en stund och samtidigt stå och trycka på kylarslangarna för att få igång cirkulation. Testade att stå i backe så bilen lutade men inte fan hände något. Men efter typ 9 startförsök och ett ivrigt tryckande på slangarna så kom där tryck i dem. Kan säga att jag blev väldigt lättad för det hade tagit en väldans tid.

Sedan var det bara till att fylla på lite vatten de nästkommande dagarna när man startade bilen på morgonen. Men lyssna inte på mig när du luftar för jag gjorde onekligen fel för så lång tid ska det inte ta.

Men tar man bara det lugnt och försiktigt, koll på motor tempen och inte varvar sönder motorn så ska det enligt mig vara lugnt.
Glömde säga att jag också körde med fläkten och värmen på max hela tiden...
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Jag gjorde så här:

Ställde bilen i en brant uppfart, motron på tomgång, värmreglagen och fläkten på fullt. Sen kollade jag att vattenpumpen var hel genom att varva upp motorn försiktigt med trotteln och se att det kom en stråle underfrån i expansionskärlet. Efter detta behöll jag kylarlocket av och öppnade luftningsnippeln helt. Började "massera" slangarna till kylaren för att få cirkulation och fyllde på vatten i hålet till luftningsnippeln tills det inte kom fler bubblor. Väntade ett tag och fyllde ytterligare i hålet för luftningsnippeln - inga bubblor och systemet var tomt på luft.

Lycka till!

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.