|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nyligen köpt en E39 528i -96. Jag hittade rost på bilen bl.a dörrar, bagagelucka etc. Efter mkt detektivarbete så visade det sig att bilen har voltat 9802 och reparerad för 130 kkr bl.a ny motorhuv, 2 dörrar, framskärmar, tak etc. Då har bilen mer eller mindre blivit omlackad. Allt tyder på att de har gjort ett dåligt jobb. Det finns bubblor under lacken lite här och där tyder på att rost är på gång på flera ställen. Har fått klartecken från BMW's återförsäljare att BMW står för 4 nya dörrar och bagagelucka. Dock finns ju rost tendenser kvar i bl.a bensinlock, trösklar, fram-/bakskärmar etc. Jag har möjlighet att lämna tillbaka bilen och byta till annan eller att ev få tillräckligt mycket omlackat så att jag blir nöjd. Jag har begärt att allt utom huv & tak åtgärdas. Min fråga är om det är någon idé att åtgärda bilen eller är det lika bra att ge upp och byta till en annan bil. Har någon erfarenhet om att ha gjort motsvarande plåt/lack jobb och det blivit bra?? Problemet att det blir svårt att hitta motsvarande bil/utrustning för samma pris så jag måste nog lägga på 20-50 kkr till för att få ngt liknande. I övrigt så går bilen som en dröm. AlpinaB6Fan | |
|
Ajajaj... de 20-50 tkr du får lägga emellan för en icke voltad bil är i sammanhanget småpotatis! Jag vill inte låta för otrevlig nu, men lämna tillbaks bilen snabbt som f-n och försök hitta någon annan! De problem du SER är de minsta problemen. Vad som är tusenfalt värre är att en voltad bil så gott som alltid får försvagningar och sprickbildningar i balkar och "inre karossen", sånt som mycket sällan görs något åt (och definitivt inte den här gången då resten verkar vara ett fuskjobb). Dessutom släpper galvning och rostskydsbehandlingar. Med andra ord, det kan finnas allvarliga rostangrepp i utrymmen i karossen som du inte ser. Nu är det ju ändå sommar, åk Alpinan tills du hittat en bil om inte varit voltad och som motsvarar dina krav. Till hösten har priserna kanske droppat de 20-50 tkr som du idag måste lägga emellan. Hoppas det går bra! Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Nu när du forskat fram så mycket så känns det inte lika kullängre väl antar jag? Om jag skulle vara dig skulle jag begära att få lämna tillbaka bilen och ta pengarna i handen. Ta sedan god tid på dig och finn en ny bil. Om du kan hålla dig till Midsommar/ Juli så lär bilhandeln vara stendöd, dvs du kan pruta rejält på vagnarna...Om inte känslan för bilen är rätt är det ingen lackfirma eller bilhandlare i världen som kan ändra på det. Satsa hellre på en 97-98 då flera av E39:s "barnsjukdomar" blivit åtgärdade. Sen skall man ju i sammanhanget tänbka på att det är en 6 år gammal bil och rost kan faktiskt komma på en sådan ålder. Min gamla E38 fick ny baklucka vid 5½ års ålder pga rostbubblor. Det är väldigt svårt att nå fabriksfinish på en lackering i efterhand. Man kan inte heller ställa dom kraven. Andra förutsättningar. Hoppas det löser sig för dig. Mvh Asken |
|
|
Tack för Era kloka råd. Jag tror att jag plockar ut Alpina och väntar på att hitta en nyare 528i typ -98. Tack! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lämna tillbaka bilen det finns hur många fräscha E39 528 som helst, vilken osis att åka på en sån bil. Sådant ska dom väl upplysa om ?? nävisst ja det var dom ärliga bmwåterförsäljarna i Tyskland det, om jag inte fattat helt fel :(( MVH Hasso |
| Av ren nyfikenhet bara:Vad fick du ge för bilen och var det privat eller hos en handlare? | |
|
Bilen är köpt av en aukt. BMW firma i Sverige. Bilen har haft 2 ägare. 1 firma och en privatperson. Senaste ägare "privat" köpte bilen för drygt 1 år sedan av BMW i Solna. Han hade ingen aning om vad bilen råkat utför. Kanske alla inte handtvättar sina bilar!!! Via BMW i Solna fick vi nr till BMW's plåt-/lackfirma som sa att de ej haft bilen där, men att de kunde se hos försäkr.firma DIAL att bilen varit skadeanmäld 9802. Vi tittade i serviceboken och såg att bilen varit servad på Bilcentralen, så vi antog att de också gjort reparationen. Efter telefonsamtal och besök samt ett antal påstöttningar så fick vi fakturan de skickat till DIAL på 130 kkr. Det är en Calypsoröd 528i, med svart Montana skinn, elstolar, elratt, PDC och allt lull lull exkl. navi & tv. Gått drygt 11000. Priset blev drygt 160 kkr inkl vinterdäck samt 12 mån Europlus mm. De hade ingen aning om att bilen varit voltad/krockad. Dock har de ställt upp juste hittills. Dock anser jag att bil med sådan dålig kvalitet ej skall slinka igenom BMW åf led. Någon borde ha sett allt. Jag såg rost innan köp och de sa att de få dörren utbytt av BMW. Jag frågade deras verkstads killar om de trodde att bilen varit krockad. De sa Nej. Sedan upptäckte jag rost på baklucka i samband med 1:a handtvätten och sedan blev jag misstänksam och kollade minsta skrymsle och vart jätte förbannad och åkte till åf och sa att jag kännde mig jätte lurad. Jag har i vilket fall som helst bestämmt mig att ej behålla denna bil, samt lärt mig vad som kan vara fel på tidiga E39. Dock väldigt trevlig bil. Nu blir det min sköna Alpina i sommar som jag haft sedan 1986, då jag köpte den som ny. Jag hade dock tänkt att bara köra den när solen skiner, nu kanske det blir i regn också. |
|
|
Du gör helt rätt. Kan tänka mig att krocksäkerheten i en ordentligt voltad bil inte är på topp. BMW 323i -96 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.