AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.561

ACn funkar inte när det är varmt

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Min AC funkar inte när det är varmt ute, men när det är kallt, dvs när man inte behöver den, går den oftast bra.
Om det är runt 25 grader ute så kan man höra att den slår på i ett par sekunder då och då men "flingan" lyser inte och det hinner inte bli kallt...
Har bytt tryckvakt men det hjälper inte.
Vad kan det vara?
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Snurrar kondensorfläkten när AC:n slår till då bilen står stilla på tomgång? Gör det isåfall någon skillnad om du kör lansdväg (och konsensorn får kylning av fartvinden)? Jag är inte expert på AC, men jag gissar att den kanske slår av om kondensorn inte får tillräcklig kylning (därav min fråga).

Mvh
/Anders med slitet lager i AC-kompressorn

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Vet ej om fläkten snurrar men ACn fungerar inte ens när man först startar bilen och motorn är kall...
Är det däremot neråt 10 grader ute så kan man köra hur mycket som helst med AC och flingan lyser som den ska...
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
OK, då gissar jag att kondensorn får för lite kylning när det är varmt ute, och det är ganska enkelt att kolla om kondensorfläkten snurrar. Det är bara att sitta framför grillen och vänta tills du hör att AC-kompessorn slår till ett par sekunder. I min bil börjar kondensorfläkten snurra samtidigt som magnetkopplingen i AC-kompressorn slår till.

Motortemperaturen har ingenting med saken att göra eftersom kylsystemet för motorn och AC:n är separata system.

Hoppas detta hjälpte en liten bit framåt
Mvh
/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Troligen för lite köldmedium i systemet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
erik:
Ska prova fylla.
jonar:
Nja, kondensorn kan ju inte bli kallare än när bilen sått still en hel dag, dvs utetemperatur... Och även om den är så kall den kan bli en het sommardag, alltså ca 25 grader, så går det inte att starta acn... Men som svar på din fråga, naj fläkten startar inte ens de få sekunder acn går. Var sitter givaren till fläkten? eller är det det som är tryckvakten?
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
ErikW har ju längre erfarenhet än vad jag har, så att prova fylla är nog ett hetare tips.

Min gissning kom sig av att min AC en gång i tiden inte startade ens när det var kallt ute. Då var mitt system å andra sidan helt tomt, så det går inte att jämföra när jag tänker efter. Jag har inte koll på allt som styr kondesorfläkten, men det får du nog hjälp att reda ut om fyllning av köldmedia inte skulle hjälpa.

Lycka till i värmen
/Anders
AC:n startar inte under +12°, (snöflingan lyser ändå). Kompressorn snurrar, regleringen sker internt, det kan vara knepigt att avgöra var felet ligger. Jag skulle försökt testa med lite fyllning.

FP
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
ErikW: Och anledningen till det är...... läckage...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det läcker alltid lite även om systemet är "tätt", det gör att trycket sjunker i systemet. Då slår lågtrycksvakten ifrån, detta sker oftast då systemet belastas när det är varmt ute.
Har inget gjorts åt AC:n på flera år är det mycket troligt att detta är anledningen.
Det finns mycket att läsa om man söker, jag vet att Hasso har skrivit en bra sammanfattning.

Din 93:a bör ha R134A, då behöver du inte konvertera från R12.

Erik

___
Oops. såg inte årsmodellen. E34 kör förmodligen med till/från reglering, inte intern reglering inne i kompressorn. Det är precis som Eric skriver med läckage, och under en viss nivå blir trycket på lågtryckssidan av kompressorn för lågt och allt stannar osv.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Ok, fyllning kanske kan va lösningen då! Kan ju vara så att trycket är för lågt.. Visserligen kyler den hyffsat när den väl går men förmodligen mycket sämre än vad den borde...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.