AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.348

Oljeläckage m60, vart läcker det?

54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
hej!

Nu är det så att det läcker olja från motorn på min 540. Läckaget verkar komma från regionen strax ovanför AC-pumpen (tror jag), jag har bytt oljetrågspackning, och så har jag bytt inre+yttre ventilkåpspackning på höger sida. Läckaget kvarstår. Vilka potentiella oljeläckagekällor finns i regionen strax ovanför AC-pumpen? Kan tillägga att det läcker väl nästan en halv deciliter/dag.

MVH
Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vevaxeltätningen kanske? En rejäl motortvätt och titta sedan bakom remskivan.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
jag har gjort en rejäl motortvätt, och kan se att det bildas små droppar på ac-pumpen, som sen rinner ner under den och droppar därifrån. läckaget från samma ställe rinner sedan ned längs motorn och ned på tråget, och sen ned på marken.

Vart finns vevaxeltätningen? och vilken remskiva? jag har inte så bra pejl på alla "motordelar", du skulle inte kunna visa nån bild från realoem lr nåt?

MVH
Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok, det här med att bifoga bilder och dyl. är inte min starka sida. Om jag lär dig lite om motorer kanske du lär mig lite om datorer nån gång :) Men en länk kan jag bistå med: Länk
Tanka hem pdf:en under "BMW M60 engine technical specifications"
Där finns en bild som heter "T9211U23" som visar layouten på alla remdrivna aggregat. Det stora hjulet sitter på vevaxeln. Det har tandad kant där vevaxelgivaren läser. Bakom den remskivan och det tandade hjulet, där vevaxeln kommer ut sitter vevaxeltätningen, packboxen eller radialtätningen som den kan heta. Blir trött bara jag tänker på arbetet med att byta. Det är väl lite grejor som skall bort innan man kommer åt :( Bild "T9211U26" är en mer renplockad bild som visar kamdrivningen och vevaxeln är då andra "hjulet" nerifrån. Det understa är oljepumpen. Hoppas det ger något och att du får bukt med läckaget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skulle gjort som du sa, realoem. Länk
Pos.4, shaft seal är tätningen jag tänker på.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Tack så hemskt mycket!

på bilden "T9211U26", kan jag förklara var det läcker, men jag hittar inget bra ställe att ladda upp bilden, imageshack.us verkar inte funka idag
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
T9211U26, på den bilden där, precis under ventilkåpan, och ovanför ac kompressorn, där sitter det en bult lite spontant, i regionen kring den, verkar det läcka rätt friskt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Karaktäristiskt för läckage från vevaxeltätningen är att remskivan slungar iväg oljan. Så om allt i linje med remskivan (där fri väg finns) tenderar att bli oljigt kan det vara ett tecken. Men ingen regel utan undantag, för det är ju inte helt omöjligt att olja rinner ner på remskivan och slungas iväg. Gissningen faller ändå på vevaxeltätningen då den tätar mot en rörlig komponent och är utsatt för slitage. Ibland kan det börja läcka från sådana om man helt plötsligt börjar köra på syntetolja i en motor som länge gått på mineralbas. olja.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
ok. det låter inte som någon höjdare att byta denna. men nu slog det mig. Ljudisoleringen på insidan av huven, är i framkant av motorn väldigt nedslabbad i olja, hänger nästan i små klumpar där. det ät nog som du säger att det har sprätt upp överallt.

Att byta denna tätning, är det något du gjort själv?

MVH
Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har bytt vevaxeltätning, men aldrig på en BMW. Det är nog mest det att det är så mycket delar som måste bort för åtkomlighetens skull.
När du förklarar var det verkar läcka så ser jag att det är i närheten av kedjesträckaren pos 22 i denna länk:Länk
Kan det vara tänkbart?
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Det är inte helt omöjligt, för det är liksom på högersidan av motorn det verkar läcka. (motorfästet?) på denna sida, är helt nedslabbad, ligger som en liten sjö med olja i den. Anders, om du vill kan du väl skicka din e-mail till mig så kan jag skicka en bild till dig.

MVH
Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bör kanske tillägga att skallen på sträckaren syns på "T9211U26". Var det den bulten du menade? Sträckaren jobbar hydrauliskt under oljetryck och den är väl säkert avtätad på nåt sätt.
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
ja det var den bulten jag menade. Kan den orsoka ett så pass "stort" oljeläck?

MVH
Andreas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag skulle ju inte gissa på den i första hand, men eftersom du nämnde det området så, varför inte? Torka rent och se om det kryper fram något när motorn går. Hur kan jag maila till dig? Är ju inte Pro-medlem och just nu sitter jag kvar på jobbmailen, dock har jag slutat arbeta. Jag har övergått till att vara olje-detektiv bl.a:)
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Hoho. Har idag varit på en verkstad och fått en kvalificerad gissning. Bröstkåpspackningen. woho. Han skulle ha mellan 10-15 tusen för att få det lagat, men det var inte ens säkert att han skulle åta sig ett sånt jobb.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det lät väldigt mycket. Kanske han högg till för att slippa göra det. Jag lyfte motorn ur svärmors SAAB, delade motor och låda bytte de flesta packningar över en helg bara för hennes goda mat :)
Det borde vara övre delen av bröstkåpan som jag tror hette "upper timing case" på realoem. Borde gå att skruva bort den om man tar bort ventilkåpan. Läckan verkar ju vara högt upp så den undre kåpan med vevaxeltätningen i kanske du slipper ta bort. Då känns väl 10-15 tusen rätt dyrt!?
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Tycker jag med, såg i danjels(?) blogg att han hade gjort detta. Tog enligt honom ca 10timmar. Men han gjorde det på vänstersidan, på högersidan ser det enklare ut. Jag är nästan helt hundra på att det är den övre bröstkåpan som läcker, det är väldigt kladdigt runt den. Det där bör jag nog klara över helgen, om den nu är den övre.
netz
540 :D Ett bra tips reka först meka sedan. Jag skulle avfetta och spola av så man är säker på var det läcker,då är liksom felsökningen fixad.

Det är lite ovanligare att höger sidan av bröstkåpan läcker, inifrån kupen räknat..men men,
Kan ju vara (som nämnts ovan)tätningsringen på kedje sträckaren som är skadad.
Om det är vevaxel tätningen (aldrig sett en M60 med läckage)så är den enkel att byta,
bort med fläkt,remmar, remhjulet ryck ut tätningen och knacka i en ny.

Trevlig midsommar
Netz
netz
Slarvade lite i läsningen.. du hade ju tvättat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.