AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.653

Probelm vid kökörning!

Go
18
Gonji08
320 E90 - 06
Hej

Som rubriken säger så har jag probelm emd min 316 Compact efter ca 10 min kökörning.

När jag står stilla och ska få lite fart så ger jag normal grundgas och släpper upp kopplingen långsamt. Kraftiga vibrationer uppstår då i hela drivlinan (Vibrationerna kommer underifrån från motorn och växellådan) och jag måste stampa ner kopplingen, varva ca 4000 rpm och sedan släppa upp långsamt för att vibrationerna ska sluta.

Kopplingen fungerar annars jättebra, så jag tror inte det kan vara den. Bilen ska dock genomgå den stora servicen snart så kanske det kan vara några tänddelar som är dåliga.

Snälla hjälp mig, jag blir tokig!!!

MVH Jimmy
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kan vara dåliga motorkuddar, dvs motorn kan röra sig för mycket vilket påverkar hela kraftöverföringen och märks tydligast då man ska iväg från låg hastighet. Kolla dem och slit i motorn för att se om du kan röra den.

Lär inte vara tändningsrelaterat då det inte ger upphov till vibrationer i drivlinan, utan mindre ryckningar.

Go
18
Gonji08
320 E90 - 06
Men detta fenomen sker först efter ca 10- 15 minuters kökörning. Borde inte bilen skaka varje gång man åker från stillastående?
Vad kostar det att byta motorkuddar?
Är det dåligt för bilen att inte byta?

MVH Jimmy
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ursäkta mig, missade det angående kökörning efter 10-15minuter, glöm motorkuddarna, det är inte så farligt om man kör försiktigt annars.

Problemet låter av mekanisk art enligt mig, har bilen gått långt?

Det känns nästan spontant som att kopplingen är boven, slitna lameller ger liknande symptom, bara det att det inte ska vibrera under bilen. Luktar det bränt, var aktsam och kolla det! Dessutom går bilen segt framåt när det börjar vibrera och du ger grundgas, gör den inte det lär inte kopplingslamellerna vara dåliga. Kan vara urtrampningslager också, men då ska det komma missljud från lådan på tomgång, med kopplingen uppe.

Bussningar som hardyskivan i kardan samt stödlager är mycket troliga felkällor med tanke på vibrationerna, men pga att det bara sker när bilen blir varm efter kökörning kan inte dem vara orsakerna till ditt problem!!

Go
18
Gonji08
320 E90 - 06
Ja, det är konstigt. Skakningarna är som om man inte ger någon grundgas och motorn håller på att dö, fast vibrationerna är kraftigare. Det sker endast under kökörning. Kopplingen känns frisk annars, inget slir alls. Bilen har gått 15000 mil och ska göra stora servicen snart...

VÄldigt konstigt.
MVH
Förorenad lamell eller skadat svänghjul????
Ci
531
CiM
325ciM-04
körde en 328 touring för ett tag sedan.den hade samma problem som din bil, alltså vid start så började bilen vibrera kraftigt tills man fick fart på bilen.
bad ägaren att lämna in bilen och det visade sig att båda fjädringen bak var av. efter det kändes bilen som ny. kolla upp det!!!
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Kolla här: Länk

Carl
Go
18
Gonji08
320 E90 - 06
Ok, tack för tipsen!

Den har börjat bete sig konstigt nu. När jag svänger åt höger så kan det klonka till rejält i bilen, ungefär som jag kör på något... Kan dock inte lokalisera om det ommer framifrån eller bakifrån, men tror framifrån.

Jag ska lämna in bilen för den stora servicen snart så tror ni dom kollar detta och upptäcker felet genom den vanliga servicen? Kommer dom kolla kopplingen alltså lamellerna när dom servar?

MVH Jimmt
nä gör dom nog inte du måste nog be dom att kolla upp det isåna fall.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Skulle lägga en rätt säker satsning på skadad tryckplatta.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Har samma problem med min 323, hade det på min gamla 328 innan också (e36).

Letade lite efter fel på motorn igår, och då såg jag TVÅ stora hål i insugsspjället. Ska byta det idag och se om det gör någon skillnad.

När man rullar med 1ans växel vare sig bilen är varm eller inte, så känns det som om man skulle få motorstop. För att undvika det, måste man gasa lite extra.

Kollade på handbromsen lite också, då såg jag att det vänstra bakhjulet var två gånger mer spänt än det högra bakhjulet. Märkte även att det kommer lite ljud från det vänstra bakhjulet när jag rullar bilen. Kanske för spänt?

Ska byta insugsspjället och blir det ingen skillnad så ska jag kika på handbromsen.
tornet
Detta låter bekant... i mitt fall hade jag fått en helt ny koppling ditsatt på verkstad. Innan jag lämnade in bilen ryckte det i hela drivlinan då motorn var varm. Efter bytet åkte jag och hämtade bilen och allt var frid och fröjd i några dagar.

Sen kom problemet tillbaks, det visade sig att den nya kopplingen hade skadat/bränt svänghjulet (!?) så härdpunkter hade uppstått. Kan inte för mitt liv förstå hur detta gått till då jag normalt sett kör försiktigt och inte tok-glider på lamellerna.

Verkstaden åtgärdade felet genom att svarva ned svänghjulet 0,5 mm på varje sida. Nu känns bilen som ny igen och inga tendenser till skakningar!

CiM:
Helt klart intressant det där med fjädrarna bak, kan faktiskt bidra till skakningarna. Även motorkuddarna kan vara felorsaken.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.