|
|
|
|---|---|
|
Har precis köpt mig en M3 3,2'a, en helt underbar bil! Men nu efter att ha haft den i ett par dagar har jag börjat höra något som låter som ett kasst urtrampningslager. Det kommer bara när bilen är "varm", står man still på tomgång så brummar/rasslar det lite från nånstans växellådan/kopplingen. Trycker man ner kopplingen så varvar brummet ner och slutar låta. Hör även samma ljud när jag åker iväg mycket lugnt och stilla på ettan men vidare i registret hör jag ingenting. Kan det vara urtrampningslagret som är kass? Igår läste jag något om att någon hade liknande fenomen när hans växellåda var kaputt. *hoppas hoppas inte* Tacksam för svar! | |
|
"Skönhetsfel"...Lite "lagerskrammel" från din v-låda... |
|
|
... och detta är växellådan det inte går att köpa reservdelar till? Inget farligt som ger ökat slitage eller liknande då? |
|
|
Byt till Red Line MTL växellådsolja, så blir det säkerligen betydligt bättre ! ----------- Mvh //M artin Racern: Länk |
|
|
Tack för tipset Bistec! Vad är så speciellt med just Red Lines olja? Har du haft samma problem? Jag har alltid haft en svag sida för Castrol men byter gärna om det skulle hjälpa! |
|
|
elmgren; Om du har ett lätt vinande ljud när du kör och att det skrammlar lite försiktigt när du står på tomgång utan att ha koppling nertryckt så är det garanterat växellådan. Och då med ett vinande ljud så är det förmodligen bottenstocken... det hade jag på min förra 3.2 och en mekaniker sa att det är inte ens värt att lägga pengar på reservdelar utan det är bara byta låda... en kostnad på runt 10.000-15.000 beroende på skick. Mvh; Christofer |
|
|
Hur kommer det sig att växellådorna ger upp? Beror det på hård körning, dålig service med oljan eller vad? Hitta en begagnad låda är ju inte det lättaste precis =( Är det något i bilen som tar stryk av att man kör med den rasslande lådan, åtminstone under tiden man jagar en ny? |
|
|
Elmgren: Detta är ett "skönhetsfel" som inte är specifikt för M3 E36! Hade tex en 323i -84 som rasslade "bra högt" redan vid köp, fungerade utmärkt under de 6000 mil jag hade bilen (20" - 26"). Så med andra ord:kan du leva med att de låter lite från lagren på tomgång så kör vidare, risken för ras är väldigt liten, om du däremot stör dig på ljudet så kan du antingen renovera lådan eller leta efter en "knäpptyst" sådan. Jag skulle föredra renovering även om det lär bli dyrare för i annat fall löper man risken att den nya lådan låter likadant,om än inte fullt så mycket, eller så börjar den låta efter ett tag... PS: Om man lyssnar riktigt-riktigt noga på rejält varmkörda bilar som enligt uppgift INTE skall ha detta oljud så kan man i en hel del fall skönja att ljudet är på "G", bara man vet vad man ska lyssna efter så:-) |
|
|
Dawwe; Satt precis och sökte runt lite på forumet och fick fram att det var visst inte bara M3'an som hade bekymret precis som du säger. Trist är det iaf när man precis köpt bilen... :( Ska testa byta till MTL-oljan iaf och se om det blir bättre. Sen ska jag spana runt lite för att försöka få en prisuppgift på vad en renovering kan komma att kosta. Tack för alla era svar! |
|
|
Lyfter min tråd lite igen och hoppas lite nya svar. Tycker mitt problem med "skramlet" har blivit värre den sista tiden. Är bilen kall så skramlar det jättemycket. Låter nästan som hela paketet skulle braka ihop när man står på tomgång. I övrigt hör man ett vinande/skorrande ljud när man drar iväg, kanske upp till 2000rpm. Även uppåt en 6000rpm börjar det skorra väldigt mycket. Skulle det kunna vara något med kopplingen som är dålig? Den nuvarande har hängt med i ca 5000 mil nu och känns inte helt 100 frisk. Men kan en koppling skramla? Tacksam för svar. |
|
|
Elmgren: Jag harde precis samma problem som du, Bytte till RedLine´s MTL, Blev riktigt mycket tystare i lådan.. Mvh Johnny |
|
| Kan inte vara några allvarligare problem om ett oljebyte fixar ljudet. Vad beror det på om det är ett "skönhetsfel"? För stora toleranser? | |
|
Det som händer är att kuggarna/dog:arna i lådan står och skallrar från vibrationerna från motorn. Absolut inget fel, det är så kralligare getraglåda låter med lite mil i sig. Det blir mer påtagligt om man kör ett enkelmass eller solid lättat svänghjul som mig. Mindre massa mer vibrationer... Då låter de som en skördetröska :) Men så fort man höjer varvtalet så slutar det, de blir knäpptyst bara om man höjer 100-200varv. Även när bilen rullar så slutar de låta, de är för de blir lite snurr i lådan och kuggarna inte längre står och klapprar. Det som ev. kan hjälpa är ett friskt dubbelmass svänghjul som kan ta upp dessa vibrationer. Det låter inte när den är kall för då är oljan tjockare och dämpar bättre, ska man åstadkomma detta så måste oljan då ha en annan viskositet när den är varm och då är frågan om den kommer smörja på samma sätt. Skulle de vara ett lagerproblem så skulle de låta hela tiden när man kör också. |
|
|
Verkar finnas ett "quick" genom att blanda två redline oljor. Länk |
|
|
Tack, de kanske kan va värt att testa, dom förklarar även bra vad som händer. Dock har jag läst något dåligt om redlines oljor, att de skulle ha någon form av frätande effekt på vissa metaller.. |
|
| Klart värt att luska vidare i ämnet | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.