AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.614

Kan det vara startmotorn ändå efter 10 timmars felsök?

Sida 1 av 2
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Tjena
Min nyinköpta 740ia E38 klickar vid start har gjort en massa felsök och mätt och grejat "det är ändå intressant och solen skiner så jag klagar inte" alltså nu till problemet den startar med start hjälp segt men ändå eller om jag dra + från batteriet till polen i motorn fast då går inte motorn helt ok så det är väl inte att rekommendera?

Kan det vara solenoiden som spökar? och hur kollar man det?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Byt batteri!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
det var det första jag gjorde..

Paap Reeder
... vet du att det du bytte till är OK??

MVH /// Paap R
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Jag testade med ett helt nytt 100ah
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Alltså om jag ansluter + från batteriet till polen på motorn och de funkar och med bra snurr på starten kan det väl inte vara batteriet eller startmotorn?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller med dig. Kolla om originalkablaget är paj någonstans.
Kan ju finnas en batterifrånskiljare monterad på vägen i originalkblaget (typ avstöldskydd), dom brukar kunna bli dåliga.

/Mats J
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När du får spänning från tändningslåset via den klena manöverkabeln så solenoiden drar sitter det ett kopparbleck i solenoiden som ska sluta kontakten mellan uttaget från batteriet och över till kabeln som går in till motorlindningen i startmotorn.
Är kopparblecket slitet eller bränd så blir det ofta "svetsloppor" som gör att blecket inte ger kontakt på en av anliggningsytornam därav bara ett klick och inget mera. Skulle du sedan ha "dålig" spänningsnivå eller spänningsfall pga kontaktproblem, så blir också tillslaget av solenoiden sämre vilket också ger dålig kontakt om blecket inte är 100%.
Kolla även jordanslutningen mellan motorn och karossen, är den dålig så får du också problem med startmotorn.

///MVH Hasso
Länk
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Jag har varit inne på de med och att den får spänningen som behövs när man drar till + polen. Kan man testa så man är säker innan man byter startmotor? kanske räcker med att göra rent kontakt ytorna?
To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
Jag gissar på startmotorn.
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Ja tror det har sökte på klick and startmotor och Folke här på forumet har en bra felsökningstips.

Men lite skumt att det funkar när jag dra + från batteriet fram till motorn borde ju vara samma spänning ändå.
go
141
gotis
730-94 E38
Om det funkar klockrent med en extrakabel från batteriet till pluspolen på ventilkåpan så har du dålig kontakt någonstans mellan batteriet och pluspolen, vet inte hur många skarvar det finns på kabeln, det borde ju vara en kabel utan skarvar från batteriet till startmotorn, men det kan kanske vara så att polen på ventilkåpan är en skarvpunkt, prova å lossa muttern och gör rent.
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Ja min tanke med har kollat kopplings schema så går det från batteriet till starten vidare till generatorn och upp till pluspolen på motorn och där är ca 12,7v så spänning finns där, kan ju va så att det blir spänningsfall när jag vrider på nyckeln.
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Har nu mätt spänningen på +polen på motorn och den försvinner helt när vrider till start läget även tyckte jag att batteriet laddat ur lite och backluckan går inte att öppna samma fel igår går att öppna efter att bilen har laddat en stund.
Alltså det verkar som batteriet ändå men har ju testat med nytt.
När jag slår på ljuset så ökar den i varv ca 300 är det normalt?
go
141
gotis
730-94 E38
Du kan inte mäta dig till detta problemet, mätinstrumentet drar microampere, när du kör på starten så drar startmotorn 600-700ampere och då bränner du bort den lilla kontakt som bevisligen finns där, därför försvinner spänningen, kolla eller byt pol-skorna som ansluter batteriet, känn på anslutningarna, någon av dem borde bli varm vid start, kan ju vara ett dåligt batteri åxå om polerna är dåligt lödda inuti.
bm
25
bmw11
525tds-93
740iA -95
Tack får kolla det vill ju utesluta alla andra fel innan man ger sej på startmotorn lite trångt verkar det.
En fråga som jag återkommer till är varför den funkar när jag drar från + polen till motor polen tycker att detta borde utesluta en hel del, är svårt lite när man inte är elektriker.
To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
Hade samma problem med min laverda mc
kollade det mesta innan jag tog isär startmotorn, bytte kablar etc
kollktorn hade ärgat så den sattes i en borrmaskin och filades upp
lödningen till en av kolen var nästan av så inte tillräcklickt med ampere kom fram.
Jag tror att du får fram för lite ampere (= grovleken på ledningen)
och när du kör direkt från batteriet så räcker det.
kolla först jordkontakten till batteriet och skrapa och borsta
Ett ärgat startrelä kan ta en del ampere också.
Annars kan felet ligga inne i startmotorn
Paap Reeder
Skulle just provstarta men Volvo Aquamatic ... d v s en Amazon B20 i sjöversion.

Inget hände när jag vred på nyckeln.
Skruvmejsel mellen +-på startmotorn och solenoidanslutningen så hoppade den igång ... sedan funkade även nyckeln.

Jag vet att den är renov för ca 10 år sedan och så mycket har jag inte kört men det där med oxid på kollektorn tror jag på.

MVH /// Paap R
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Du har mätt spänningen på pluspolen i motorrummet när du försöker starta, vad är spänningen på pluspolen på batteriet när du försöker starta? (mät både på själva batteripolen och på kabelskon, de kan visa olika!!!) Är den fortfarande över 12 volt är det ju kabeln mellan batteri och pluspol i motorrummet som nästan är avbrännd någonstans.
Eftersom startmotorn fungerar när du matar med en extrakabel från batteriet till pluspolen i motorrummet så kan ju knappast startmotorn vara problemet! Det är ju kabeln från batteriet fram till motorrummet som är dålig någonstans! Orkar du inte felsöka kabeln får du väl dra en ny från batteriet till motorrummet.

/Mats J
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min röda feting+ kabel från batteriet till fronten var halvt sönderärjad på något skummt sätt på ett ställe. Den hade som en cancerknöl som rasade sönder när man pillade på den :) Hälften av "fibrerna" i kablen var helt försvunna. Kolla bakom bagagerumsklädseln på höger sida. Kunde inte hitta någon direkt anledning till varför det blivit så heller.

---
Min bil: Länk
Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Hade samma problem för några år sedan. Kabelskon på passagerarsidan till motorrummet helt bränd och av. Satte bara på en ny och problemet var löst.
Lät dock BMW Solna felsöka först och de sa att startmotorn var slut och ville ha 13 000 för att fixa en ny...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.