AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.749

Farligt att köra med trasig vipparm?

He
38
Henkhe
535i -90
En vipparm är av men jag har plockat ur biten som låg och skramlade.. kan man köra fast en vipparm saknas?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kan och kan!
Allt går bara man ger sig tusan på det,nej du bör inte knattra omkring med en defekt vipparm!
Antar att det är vippan på avgassidan som gett sig på 1:ans cylinder(brukar vara den första som går)
Och om inte avgasventilen kan öppna sig för avgaserna,så måste ju avgaserna ta vägen någonannan stans, eller hur.

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

He
38
Henkhe
535i -90
okej där ser man!
Haha ja fan du har helt rätt.. det är den vipparmen!
har försökt att byta den ute på parkeringen utan att lyfta toppen men jag tror inte att det går.. =/
Kan inte lämna in den heller för jag har fan inte ett öre.. har ju precis köpt bilen.. =/
Jagat garage oxå men får inte tag på nåt.. va fan gör man?!
Eg
86
Egon84
535iA -92
Om du måste köra så dra ur sladden till den spridaren, annars blir det som sagt trångt med avgaserna... :)
He
38
Henkhe
535i -90
Så om man drar ur kontakten till spridaren så kan man köra utan problem?!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
"utan problem" ... på 5 cylindrar, lika kultiverat som en fiskebåt....

varför ens överväga detta??? helt obegripligt resonemang.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

När du byter vippan,vilket jag hoppas att du gör...byt även oljerören som smörjer kammen.
Kan vara att dessa inte smörjer ordentligt pga klegg i röret eller att de lossat en aning(obs banjobultarna de sitter med ska momentdras),alt har du haft för glappt ventilspel eller dålig kam.
Vipparmarna på de främre tre cylindrarna går att byta utan att lossa toppen,men du kanske behöver ta den kylaren alt lyfta motorn lite i framkant så att vipparmsaxeln går att dra ut.

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Visst kan du byta vippan men kolla efter den egentliga orsaken till det , oftast brukar det vara kammen som gått ner sig därav att vippan har gett sig....

Byta bara vippan brukar resultera i att den snart går av igen , jag vet gjorde samma sak med min 535, sen lyfte jag hela toppen och bytte allt dvs en sotningssat,ny kam och nya vippor o alt....

kostnad ca 6000 , om du gör jobbet själv, plana toppen bör du göra när du har haft borta den...

Mvh Niklas
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vist går det att köra utan en cylinder. Där jag bor fanns det en gubbe som åkte i många år med en Duett på 3 cylindrar, det var hål i en kolv, men han pluggade insuget till den cylindern med en kork !!
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Byt åtminstonde vippan innan du kör..... visst en duett kan överleva med en burk borta och det gör säkert din oxå om du plockar bort vippan på insuget samt stänger av bränsle och tändning på den trasiga cylindern....
Men vore det min bil så vore vippan bytt innan nästa gång jag startar motorn....

Janne
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Klart att det GÅR, men varför skulle man??

Betänk i sammanhanget att det inte kommer att kännas som en bil med tändstiftsfel, till exempel, som bara inte tänder på en cylinder - motorn kommer att gå ÄNNU sämre än så eftersom den motverkas VARJE varv av komprimerad luft som inte kommer ut ur den döda cylindern. Om bilen bara inte tänder så kommer ju denna motverkan bara att ske vartannat varv!
go
212
goldman
535ia-97
Menar du allvar Henkhe eller driver du med oss?
Visserligen är det en gammal Bmw som du har men det ÄR BMW!!
Byt vippan el se fram emot en snar skrotning!!!!!

Bmw=Bil_Med_Wett
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.