AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.900

Skador på dålig väg - VV ersättning?

Visa användare
23
CarlP
525 Touring -02
635 CSi -87
Hej

Jag har precis köpt en mkt fin e39 touring -02, välskött och i mkt bra skick.

Nu till det mindre roliga. Är på semester i 3 v i trakten av Sundsvall. Den enda vägen
till och från huset går via en drygt milen lång reparation av väg 591. Efter att kört den sträckan
endast 3 ggr så har bilen fått mycket stora skador, ca 30 djupa stenskott på spoiler, huv samt tak.
En av stenarna som kom flygande från mötande bil gjorde en rejäl plåtskada i huven. Såg nu ikväll
att höger bakdäck har ett 2x1 cm reva i däckssidan!

Frågan till er är; har ni varit med om ngt liknande. Har någon fått ersättning från Vägverket och kan
ge lite vägledning hur man ska gå tillväga?

En lite ledsen e39 ägare.

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Att få ersättning från VV är inte det lättaste. Man måste kunna bevisa att man underlåtit att skylta t.ex en vägskada, Dessutom skador som uppstår p.g.a. vägarbete är närmast hopplöst, iallafall när det gäller stenskott och skadade däck.
Råkade själv ut för att en väghyvel som friserade vägslänten (på uppdrag av VV) slängde iväg en knytnävsstor sten som träffade mitt i rutan, fick inte en endaste krona i ersättning. Man hänvisade bara till att man skyltat med "Vägmaskin", då är det bilförarens skyldighet att vara uppmärksam.

Freude am fahren
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte haft att göra med vv, däremot så körde jag i Lund över ett farthinder som var under konstuktion och drog då loss en täckkåpa under bilen. Ringde kommunen som bad mig komma och visa upp bilen och sedan var det bara att lämna in bilen på BMW och räkningen skickades till kommunen.

___
//Ulf
Visa användare
23
CarlP
525 Touring -02
635 CSi -87
Ok, då får jag kolla upp kommunen, vliken den nu kan vara häruppe. Det jag inte kan fatta är hur man ska undvika att få skador på det här vägavsnittet. Jag krypkörde verkligen, 30-40km/h, bitvis var det skyltat 70km/h... Jag ska kontakta mitt försäkringsbolag (TH) imorgon för att kolla försäkringsläget. Sen blir det väl ett samtal till Vägverket. Återkommer om vad dom säger imorgon.

Carl

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
JAg fick ersättning för en håla jag körde ner i och sabbade fälgen, inga problem när jag väl hittade rätt person att prata med!

Mpower
Betan, vågar man fråga vilken person? Körde ner i en jättelik håla (skarpa kanter, 1 dm rakt ner) och sen dess verkar bilen vibrera mer än innan, var inga som helst skyltar som varnade för dessa hålorna.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
David: Absolut, jag ringde komunen och blev kopplad runt och ringde olika samtal tills typ Bosse svarade att dem har avtal med dohini däck i växjö och att det var bara att köra dit och beställa en ny fälg.Detta var 5 årsen så minnet sviker lite....
Men ring runt till du hittar rätt på komunen ta reda på vad vägen heter där det hände så dem kan verifiera att det är arbete på G där.
Mer kan jag inte hjälpa!

Mpower
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är väl Vägverket och inte Kommunen som ansvarar för vägar där? Kommunen har ju bara vägar inom tätort.
Visa användare
23
CarlP
525 Touring -02
635 CSi -87
Ok, nu har jag pratat med VV, projektledaren för arbetet här samt jurister på VV i Borlänge. Summan är att dom säger åt mig att komma in med en skadeänmälan, den ska i sin tur bemötas av entrepenören. I det här fallet Skanska. Sen ska VV's jurister göra en (opartisk?) bedömning. Efter att talat med antal olika person på VV lutar det åt att det inte kommer att utgå någon ersättning...! Anledningen är enligt deras jurist är att dom inte varit vårdslösa, dvs korrekt skyltning, varning för stenskott mm finns på platsen. Man får enligt VV "räkna" med att sånt här kan inträffa på ett vägarbete. Dvs, skyll dig själv om du kör in på ett vägarbete. Det blir alltså jag som enskild som får ta den ekonomiska smällen via mitt försäkrningsbolag. Det roliga är att alla man pratar med på VV säger sig förstå att systemet är fel, att inte den enskilda bilisten borde betala detta, men ingen kan göra något åt det. Bedrövligt är ordet!

E39 på krigstigen

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag mailade just kommunen ang detta, jag har fått slitna däck för att jag har bedrövliga vägar fårn hemmet en bit ut till motorvägen i täby. Fick inte svar ang däcken, men svar att vägen snart skulle lagas.

Jag ska fråga igen om jag kan få en viss ersättning.
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Jag krökte 2 fälgar på ett vägarbete.. Då fick jag som svar att där det sitter vägarbetsskyltar, är ej att betrakta som väg. Fick ej ut ngn ersättning
kilroy
Det gäller att ha ett solklart case innan man försöker få ut ersättning från VV. Deras jurister är kompetenta och oftast är lagstiftningen på deras sida.

Jag fick VV att lösa in min allra första bil. Jag hade ägt den i 30 minuter när jag mitt i natten körde ner i ett hål på E6 mot Malmö. Hålet var 3 x 5 meter och 3 dm djupt. Vägverkets personal hade precis avlutat ett arbetspass men hade otroligt nog glömt att både inhägna hålet och att sätta upp varningsskyltar. Jag slog sönder bilen totalt, kontaktade polisen, som dokumenterade hela tillställningen, och fick VV att lösa in bilen utan några problem.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
23
CarlP
525 Touring -02
635 CSi -87
Helt rätt Kilroy! Lite nytta ska man väl ha av en juristutbildning... Håller på att samla in bevis som ska presenteras för VV. Hittade otroligt nog vassa sprängstenar på ca 10x10cm. Förmodligen någon sån sten som nästen skar hål på höger bak. Detta på en vägsträcka där dom satt upp 70km/h som hastighet. Inte kul med tanke på att min 7 månaders dotter satt bredvid mig i bilen. Jag funderar faktiskt på att skriva en debattartikel om Vägverkets policy när det gäller vägarbeten.

Om jag har en skada på fälgen, vad hindrar mig från att leta upp en håla, anmäla till VV att jag kört ner i denna hålan och därifrån fått en skada på fälgen? Hur ska dem kunna bevisa att det inte har hänt där?

Leker bara med tanken...
CarlP:

Ser att det blev en E39 trots allt och du valde 525 bra val:))

Du får ta med den till Brostugan så vi kan syna bilen.....

Lycka till med VV och det kanske är dags för en debat artikel om deras ovilja att hjälpa/kompensera folk?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej Carl!
Grattis till nya bilen, men surt med skadan.
Jag vet att min morbror fick punktering på en tjälskottsväg för några år sedan. Jag tror tyvärr inte att han fick någon ersättning men å andra sidan tror jag inte att han stod på sig tillräckligt. Jag önskar lycka till med ärendet!

Jag är fortfarande kvar i Sundsvall, så om du befinner dig i krokarna och inte har något särskilt för dig så kanske vi kan ses en kväll och syna varandras bilar eller bara ta en fika.

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Visa användare
23
CarlP
525 Touring -02
635 CSi -87
DavidT68 > Helt riktigt, det kommer alltid att finnas personer som är oärliga och utnyttjar detta, finns för övrigt en ekonomisk term för detta, freerider. Men man kan anta att det antalet inte är så stort som gör sig det besväret.

Starre> Japp, det blev en skön 525 med M-paket, finns lite bilder bland mina bilar att kika på. Ska försöka komma förbi Brostugan så får du se. Jag är fantastiskt nöjd med bilen!

Fredrik> Jag var inne i Sundsvall idag, synd att jag läste det här efter jag kommit hem. Blir väl en tur dit efter midsommar. Skickar PM till dig då.

kicken
carlP:
surt med sånt där ,när man har fint åk:-) ..jag vet att just skanska är f-n hopplösa när dom bygger väg i denna trakt..just väg just vägnr. 591
har inte jag åkt , men ett "tips" : det finns klara regler för vägbyggen med forlöpande trafik..det får inte vara hur lång sträcka som helst "öppen" med t.e.x pågående sk. urgrävningar/schakt på en och samma gång, .sedan ska vägbanan hålla samma standard som en riktig grusväg, d.v.s inte grövre gruskross än 0-20 ..och saltat och hyvlat...på färdigbyggd vägbank före beläggning...det tragiska är att det skiter dom i ,för det tjänas pengar:-)

jag är i nyköping över helgen:-)

(folk härnere skulle inte acceptera ett så skadligt vägbygge)

m.v.h kicken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.