|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
?? Kör du acn utan fläkt? Och den går hela tiden, är du säker? För då har du allvarligare fel i bilen, HP vakten fungerar inte alls, och då får du väldigt höga tryck i systemet, risk att du tar sönder nån koppling eller knäcker kompressorn. Vakten ska slå av systemet vid höga tryck. Jag tror faktiskt att din ac inte går alls, därför synglaset är klart hela tiden, och då kyler den bara lite i början och ev. lite igen när trycket sjunker så vakten startar ac:n igen //Simon |
|
|
Jag är väl inte helt säker, men jag hör inte det där klickljudet (magnetkopplingen?) som hörs i början när kompressorn går igång. Den startar bara, sen går den konstant (tror jag). Men det rinner ju köldmedium förbi hela tiden när man står på tomgång, det är det som jag tycker verkar konstigt. Jag bytte aldrig torkfilter. Kan den bidra till något utav detta? Jag kör inte ac'n så mycket på tomgång, så jag tror inte jag överladdar den med tryck direkt. Kör den mest när jag åker med bilen. Men det kanske inte är bra alls att ha den igång, även fast jag kör? Känner man på rören så är det större röret ganska varmt, men det lilla är inte speciellt kallt, bara lite svalt. |
|
| Jag tror nog ändå det måste ha läckt ut lite köldmedium, för när vi fyllde den så kylde den ganska bra, och det var ju en vecka sen. Känns på nått sätt som att det är för lite medium i. | |
|
Hej! Låter onekligen som för lite medium! Har man en liten läcka så kan det resultera i detta fenomet. Kompressorn går men den kyler inte! En sådan läcka hittas bäst med kvävgas och 25 kg tryck eller med spårmedel. Mvh Jonas |
|
|
Hallå, Ett läckage på 1-1,5kg gas på en vecka borde inte va svårt att hitta, kolla om dett finns olja vid kopplingar runt systemet, på min e34 sitter det en liten tank framför framhjulet på pass sidan som rostade sönder kan kanske vara den. //Morgan |
|
|
Ok. Jag ska kolla upp tanken, som jag tror är torkfiltret. Jag har ett minne av att jag tyckte den var rostig. Återkommer om detta. |
|
|
Japp torkfiltret sitter där, under spolarbehållaren. Förstår inte varför folk rekommenderar spårvätska, värsta jävla skiten, ursäkta språket, men jag jobbar med kyla och har felsökt flera bilar som har haft stopp i systemet pga. spårvätska som verkstäder trycker in i massor, tror säkert de rullar bilar med flerdubbla omgångar spårvätska i sig. Ibland slänger de in spårvätska i "förbyggande" syfte, för att lättare hitta läckage i framtiden, och varför gör dem det? Jo för att de flesta ac-verkstäder sällan har ens en aning om hur en ac-fungerar, de har den lägsta typen av ackreditering, och har maskiner som sköter allt automatiskt. Obs nu finns de ju givetvis folk som kan också, så ingen tar åt sig Men som sagt, går den på tomgång kompressorn och kyler lite, så har du nog för lite köldmedium, du kan prova stå ute vid bilen och prova ge lite gas på spjället, slår ac:n av direkt då? Kompressorns kapacitet ökar vid ökat varvtal, så suger den lågtrycket för lågt så slår LP vakten av kompressorn, sen går kompressorn till och från väldigt ofta när du kör bilen med väldigt dålig kyla som resultat. //Simon |
|
|
Hej Simon! Jag håller med dig om spårvätska, men ibland är det gott när man felsöker på evaporator! Kan vara helt omöjligt att hitta annars. Volvo standardfyller sina bilar med spåmedel numera. Mvh Jonas |
|
| Hur kan man hitta en läcka med detta spårmedel då? | |
|
Med hjälp av ett par speciella glasögon och en lampa med ultraviolett ljus. Problemet med att felsöka en evaporator i bilen är ju att komma åt den, så nog kan det underlätta. Det är ju svårare att läcksöka där pga. det låga trycket. Men dagens elektroniska läcksökare kan hitta läckage på 3gram per år om ja minns rätt, det är känsligt, så jag brukar hitta läckage i vanliga kyl/frys evaporatorer med den, och dem går oftast med halva trycket mot en bil Men jag tillägger att ja inte jobbar med bilkyla, utan vanlig stationär kyla //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.