AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.638

Hjälp med kondensor byte e34

Sida 1 av 2
Skaffade idag en bättre beg kondensor. Började demontera allt för att få bort gamla och det gick bra, ända tills jag skulle skruva bort den från AC rören. Den lilla kopplingen gick bra, men den lite större (vars rör går till kompressorn) satt så in åt ... Det slutade med att hela kondesorn gick i bitar och kvar sitter ac röret med en liten stump mosat kondensor-rör. Vi var två stycken som tog i allt vi pallade åt varsit håll med rörtång. Aluminiumet bara går söder. Hur ska jag göra för att få bort den från ac-röret? Någon som varit med om detta? Är jag så illa tvungen att skaffa nytt rör?

Sen har jag en fråga om kondensorfläkten. Ska den vara trög att snurra för hand? Min snurrar väldigt trögt, undrar om den också är kass..

Mvh Johan
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Har du testat knepen att värma delarna och sprutat på nån typ av rostlösning? Fungerar ibland.

Beträffande fläkten så går den inte helt lätt när den är frisk vill jag minnas. Om den går allt för trögt är den nog smutsig eller slut.

Prova att koppla på ström (12v) och se om den snurrar som den ska, kan fungera att skruva isär och smörja upp.

Det finns ju et fläktmotstånd där också som har en tendens att paja.

OO=00=OO
E3
1.828
E36
USA bilar
Beggad kondensor?? Den var väl väldigt billig?
Bytte på min i förra veckan och det större röret satt som berget på min med.
Fick tipset att kapa bort röret på kondensorn så det gick att trä på en sexkantshylsa. Det hjälpte men jösses vad jag fick dra.

MVH
PeterB

PeterB
Länk
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Om allt går åt pipan så kan du smälta bort aluminiumet med en gassvets. Det fick jag göra på en av mina bilar.

Smörj gärna gängorna med ALUPASTA innan du drar ihop och tecktyla anslutningen när du spännt åt den. Om du kollar så förstår du varför den kärvar, vatten kan rinna rakt ned i gängorna.

Mvh Jonas
Tack för alla tips.

Jo jag fick tag i en begagnad ganska billigt, men det var en kondensor från en bilskrot (som var (ny)utbytt på skrotade bilen) med garanti, så jag är inte orolig.

Jag tänkte ringa och kolla vad bmw tar för ett rör ändå, kanske inte är så farligt dyrt.

Mvh Johan
Är det någon som vet om man kan köpa delar typ på Ahlsells eller dyligt och kapa röret och löda ihop själv? Det verkar inte finnas så himla många AC rör på powerbörsen. Skrotarna tar ju som vanligt överpriser.

Mvh
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Köper man en ny kondensor så är den fylld med käve som pyser ur när man öppnar locken för att säkerställa att ingen fukt finns i kondensorn,så en beg kondensor kan bli dyrt i slutändan,men hoppas det går bra ändå,den verkar ju vara ganska ny iaf.
E3
1.828
E36
USA bilar
Festlund: Just därför man alltid ska byta torkfilter i samband med att man öppnat ett ACsystem, givetvis vakuumsugs det innan fyllning...
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här köper du delar Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Eller om man vill ha bättre pris Länk
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
E36:Jag nämde inte ens filtret för det räknar jag med att man byter när man byter kondensor.
Ok, det verkar vettiga sidor det där.

Jag gjorde som 480mogge sa, vi svetsade bort aluminiumet i muttern. Så vi fick på rören och provtryckte, men tyvärr så var det inte helt tätt. Vi tryckte med 10 bar, och det läckte ca 0,1 bar på 5 minuter. Vi läcksökte men hittade inte läckan. Hur som helst fyllde vi upp den med R134 och ac'n gick igång iaf, skönt det, men får se hur länge det håller. Men jag vill ändå hitta läckan. Jag kollade kondensor, slangar, torkfilter, anslutningar, kompressor osv i motorrummet, inga läckor där vad vi kunde se. Det är ju nästan bara elementet i kupén kvar, men hur stor risk är det att det ska läcka där? Ni som är hemma på AC, vart brukar det "smyg" läcka? :) Ett ställe som jag inte kollade va under på torkfiltret.

Sen har jag även försökt mig på att byta silentblocken idag också utan vidare resultat. Vad trött jag är nu. Har lust o bara sälja iväg bilen känns de som :(

Mvh Johan
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Oftast smygläcker det i kompressorn, i axeltätningen, kan vara svårt att läcksöka det, då det läcker så lite. Inte säkert ens en läcksökare reagerar.

Det kanske t.o.m. är tätt nu, då du kört ac:n och smörjt upp packningen
Får hoppas på det bästa :) Får se hur länge det håller. Hur som helst är det riktigt skönt med AC när man åker hem från jobbet efter att bilen stått i solen hela dagen. Nu måste jag ta och se över fläkten bara, för den vill inte röra på sig. Jag börjar som "OO=00=OO" sa med att ta isär den och smörja upp den.

Kan man provtrycka med köldmedium i systemet? Med kvävgas alltså.. För i så fall kan jag ju provtrycka igen.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Här kan man köpa kompletta paket + de packningar man behöver Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Festlund: Varför betala mer än man behöver? De du länkar till är knappast billiga
Jämförde oljepriset också.. 40% högre pris än vad Wennström tar...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nej du provtrycker inte med köldmedium i systemet, lite köldmedium kan man ha när man provtrycker för att underlätta att hitta läckage med läcksökare.

Men sen måste man tömma och vacuumsuga och in med nytt köldmedium
Jo jag blev dumförklarad idag när jag frågade min bror som håller på med kyla om det idag :P Ang fläktmotorn, vad kan vara fel förutom att den har kärvat fast? Vad finns det för relän/säkringar till den?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det kanske skiljer lite mellan årsmodellerna, hur det ser ut på min 89a kan du läsa här: Länk vart jag skrev en förklaring tidigare idag

//Simon
Jag har en till fråga. Jag tycker att ac'n kyler mycket dåligt nu, men man ser i glaset att det finns köldmedium och kompressorn går. Men vad jag minns sedan mina tidigare e34or med ac som fungerat så brukade kompressorn slå till och från lite då och då, men min nuvarande verkar gå konstant och man ser att det rinner köldmedium igenom glaset hela tiden. Jag har även för mig att samtidigt som kompressorn gick så kom en skvätt köldmedium på samma gång om man tittade i glaset.

Ska kompressorn gå hela tiden, eller gör det det bara för att jag inte har någon fläkt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.