AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.455

Visslande ljud från motorn?

Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Tjena.
Jag köpte i lördags en Z3 coupe 2.8, och har sen dess njutit varenda meter jag kört med bilen. Helt fantastisk bil. Har aldrig kört en roligare och skönare bil, vi är som gjoda för varandra.

Där e bara en sak som stör mig... När man lätt nuddar gaspedalen som vid t.ex. krypkörning eller lätt gaspådrag så uppstår där ett visslande ljud från motorn. Det låter typ som en "hundvissla" väldigt hög frekvens.
men det fortsvinner så fort man släpper gasen eller trycker ner den längre ner, på alla växlar.

Jag hade en polare som hade samma ljud på sin impreza, och då var det insprutningen som väsnades har jag för mig.

Är det nått man kan fixa själv eller ska man lämna in den?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det är inte nåt så simpelt som att det sitter nåt skumt luftfilter på den och det är där det visslar? Nånstans i insuget till motorn helt enkelt?

/Magnus
www.snajdarn.se

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Sn
47
Snojhals
120d-14
Z4 3.0-03
Hej.
Jag har nyligen köpt en Z4 3,0 och har exakt samma visslande ljud i min. Det låter nästan som en väldigt högfrekvent vibration och uppstår bara när man ligger på låg, jämn gas. Jag hade tänkt ta upp detta på forumet, men tänkte att jag måste vara ensam om en sådan skum grej. Men tydligen inte.
Det vore toppen om någon kunde svara på vad det kan vara som låter.
cy
42
cyprus
Bmw 530d GT
Porsche 964 Turbo -91
Har exakt samma fenomen på min z4 3.0. Ett ganska svagt visslande ljud som uppkommer när man går på gasen försiktigt.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Jag har OCKSÅ den där lilla visslingen. Inget som stör mig egentligen. Lär väl höra till biltypen eftersom vi har ljudet allihopa. Det kanske kommer från röret som leder insugsljud in i kupén?
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Bilen är helt orginal, så något skumt luft filter kan det ej vara.
Jag ringde till BMW och frågade verkstaden om det var nått dom kände till men det var inget han hade hört talas om.

En polare tyckte d lät som om jag satt på nån slags kompressor o d e ju inte att skämmas över precis hehe :)
Så jag kan väl leva med det.
Man kan ju sätta på stereon en smula. Fast då går man ju miste om det härliga motorljudet.
Förresten! vem fan behöver stereo? när man har en rak 6:a att lyssna på.

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Apropå Stereo... det e inte så att det är nåt generatorljud som kommer ur högtalarna? Du kanske har bytt stereo och lagt några sladdar lite dumt?

/Magnus

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Nä. Jag byta stereo igår faktiskt till en mp3spelare, men det lät likadant med den gamla cd-spelaren.
Och det låter även om stereon e avstängd...
Och ljudet kommer från motorn för man hör det även utanför bilen. Så d kan vi nog räkna bort.

Sn
47
Snojhals
120d-14
Z4 3.0-03
Jag hittade en tråd om detta på forumet för 3-serien. Det verkar vara en liten spricka i en insugsslang som gör att det visslar vid visst gaspådrag.
Länk
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Hej!

Om du inte löst problemet ännu kom jag just in med oljiga fingrar och löste samma problem. Japp, trasig slang vid insuget gav mig samma symptom + att motorn "dippade" på tomgång just när värmenålen passerat det blå fältet.

Köpte en ny insugsslang för 129 kronor och bytte. Ett helvete att byta, men efter två timmars blod svett och tårar är det på plats.

Detaljer: gummiröret är det tjocka rör (där gasvajern går in i motorn) som delar sig i ett tjockt och ett tunnt rör. Det tunna röret hade ett hål i sig som visslade och gav tjuvluft vilket gav för tunn blandning vid kall motor och därför dippade tomgången.. Glöm inte att smöja rören innan de sätts tillbaka, annars får du aldrig dit dom.

jaja. fan va skönt att äntligen vara av med det där strulet. Lycka till!
Lo
67
Lovemachine
BMW Z3 2.8 Coupe -99
Sweet :) Får prova i helgen. Hade dom slangen hemma på BMW eller fick du beställa den? Har du nått reservdels nr. på slangen?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
har med intresse följt den här tråden om läckage vid slang, har nu själv undersökt hur det ser ut och det var bra men jag "förstärkte? vecken i böjen på slangen med svart silikon, jag lurade lite på för den som ville göra det enklare för sig, slangklämman sitter förbaskat illa till, att skära hål på slangen i böjen på plats på bilen och sedan stoppa in ett kort kopparrör typ vattenledn. som 90 graders böj och med samma innerdim. som slangen med två slangklämmor skulle inte det spara mycket arbete men ändå få tätt och inte skulle det synas heller, bara en en tanke
mvh Uffe/bildock
Visa användare
34
Jankey
Z3 coupé 2.8 -00
Slangen är ju så hårt krökt så det är inte konstigt att den går sönder i kröken.

Lovemachine: Jag svängde in på Borgs bil i Vällingby norr om sthlm och dom hade på lager. Annars beställer dom hem på 24h inom hela sverige normalt.

bildock: Det slangklämmorna ska gå att få loss om man pressar in armarna från alla möjliga konstiga håll och har god fantasi och en bra vanlig skruvmejsel (och ett starkt psyke) Men det går säkert att laga annars.

Ett tips till: lossa gamla slangen med 3 slangklämmor. Slit loss. När den nya ska dit, börja med den delen som sitter fast mot motorblocket. Lossa sedan den andra tjocka slangstupen som kommer från luftfiltret. Mycket lättare att lirka ihop slangarna då. Sist sätt på lilla tunna slangen. Dra åt. Lossa förresten gasvajern under jobbet för att lättare komma åt. Den lyfts bara åt sidan. Jaja, eller det är bara att pyssla ett tag så löser det sig.

Dom här tipsen kanske passar sånna som mig som har tummen nån stans mitt i handen. För proffsen kanske det är självklart :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.