|
|
|
|---|---|
|
Många försök har jag gjort för att få ordning på en hydralisk ventiljusterare som satt sig (M52, avgas cylinder 5 tror jag). Nu, emellertid, påstår verkstaden att motoroljor tillverkade i USA skall ha en märkbart högre renande effekt än andra, till exempel Kendalls oljor. Har någon erfarenhet/belägg för detta? Dessutom påstår sig andra flusha sina motorer med Heavy Duty dieselmotorolja under ett intervall innan byte från mineralolja till fin syntetolja, och att detta skulle åtminstone göra soprent från mineraloljerester och allt annat. Därför undrar jag om någon på forumet efter egen erfarenhet rekommendera 300 mil med Kendall mineral Super-D 3 (API CI-4 PLUS, API Service CI-4, CH-4, CG-4, CF-4, CF och API-SL) för att rengöra hydrauliska ventillyftare? Länkar till en Kendall pdf. Länk Eftersom HVAn sitter långt bak i motorn och sitter på avgassidan får man anta att den pga värmen satts igen av gammal bränd olja och/eller att den gått torr (låg oljenivå i sumpen tyvärr, och långa oljeintervaller på sistone). Jag har provat: 1. Bilstein Engine Flush plus Valvoline SynPower 5W-40 och BMW originalfilter, inget hände, något lägre ljudnivå på eländet bara, 200mil. 2. Wynn’s ventiltillsats (mot bättre vetande om balansen av additiverna) utan resultat, 30mil. 3. 7 dl Omega 907 Flush under high idle i 15 minuter i samband med Insp 2 och ny Motul 8100 x-clean, ingen skillnad. SynPower gjorde motorn något tystare. 4. Återigen mot bättre vetande Omega 909 Oljeförstärkare i Motulen. Nada. 5. Avluftning bör ha skött sig själv med motorvägskörning. Cirka 300 mil har jag lagt på dessa försöken sen jag köpte bilen. Mycket har jag läst från vissa som verkar betydligt mer insatta än andra. Kan det vara så att ingen av dessa oljor eller ens med hjälp av extra additiver har särskillt rengörande egenskaper? Det diskuteras ju om tillsatser av dispergants och dissolvants verkligen löser upp gammal bränd olja eller ej. Kendall dieselmotorolja är min enda livlina innan renovering. Kan inte förstå hur en HVA skulle paja mekaniskt… Mycket tacksam för svar, lyfta kamaxlarna är överdyrt, ventiljusteraren kostar fickpengar! | |
| det skulle kunna funka enligt mig är att ultraljudstvätta lyftarna, tror att dom skulle kunna återfå sin funktion då! | |
| För att ultjaludstvätta en lyftare måste den väl ur motorn, och då kan man ju lika gärna stoppa i en ny... | |
|
Ja då är man väl nästan hemma. Det kluriga är att få bort kamaxeln för en billig peng, specialverktyg krävs för M52. Ingen som vet nåt intressant om den tvättande verkan hos motorolja för dieselmotorer? tacksam för svaren hittills! Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.