|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
har tid imorgon kl 9 på MTO Länk för avläsning av datorn och provkörning. Hoppas allt går bra! Men ni säger att det kan vara försent och att lameller kan vara slitna. Hur ska man veta detta innan och förhindra det? Bilen ger felkod så for en lampa är trasig med den kan inte säga att det är dags att se om växellådan? Jag har svårt att acceptera att man bara kan få ett sånt fel och måste skrota. Återkommer med resultat från morgondagen. |
|
|
Vevaxelgivare Kick Down kontakt CAN motoringrepp CAN lastdignal Pris 3000 för givaren, det andravet jag inte ännu Sedan sa de att jag ska ha 4 nycklar men har bara 2 st, kan det vara så? |
|
|
Det finns fyra nycklar uttagna till bilen och du har två, var är dom andra nycklarna? Hos tidigare ägare? tappade i skogen? Går det att spärra nycklarnaså dom inte funkar till bilen? Vad gäller skrota bilen så är det väl inte så allvarligt menat. Man brukar ju renovera automater som är utslitna. Byta lamellpaket mm. En automat kan bli utsliten, men om man kör normalt så håller dom väldigt länge. Men om en bil har dragkrok kan den ha gått med väldigt tunga släp och det kan vara styggt mot automaten. Om tidigare ägare gillat att rejsa och bränna däck så kan det också vara styggt mot automaten och oljan i den, då kan även den vara sönder rent mekaniskt. /Mats J |
|
|
kom tillbaka nyss efter en till diagnos efter en timmes körning. De konstaterar att det är vevaxelgivaren och inte automatväxeln. Men efter ha pratat med en annan tekniker på BMW som bara gått efter felkoder samt det jag berättat om bilen. Så säger han att det inte är vevaxelgivaren utan någon slang eller annat ställe där luft/bensin inte tillförs ordentligt eller så är det läckage någonstans. Vad tror ni det är baserat på allt detta? Efter ha nollat allt och att jag kört en timme så var enda felmeddelandet i datorn, vevaxelgivaren. I bilen så har jag nu Getriebnotprogram kvar. |
|
|
gabber: Givaren är input för styrboxens beräkning av motorlastdata som skickas via CAN bus till lådans styrbox. Denna skickar lådan i getreibe programm om den inte får en korrekt sådan motorlastsignal. Så byt givaren på motorn först så kan du kolla kvaliteten på lådans olja sen. Vad är det som talar för att oljan är dålig förresten? Har ngn konstaterat att den är svart? Av det du skriver kan jag inte se ngt som talar för att det är fel på lådan. Får se hur den växlar efter du bytt givaren. BMW kan spärra de andra nycklarna så att bilen inte går att starta med dem men kan inte förhindra att ngn kan öppna dörren med dem. molle |
|
|
Ingen har sett eller kontrollerat oljan så det är bara en mans åsikter. Som skrämt upp mig rejält :) Vad kostar det att byta givaren? Varför säger en annan tekniker att det inte kan vara givaren utan det är något läckage, luftbrist, bensinbrist osv |
|
|
895 kr kostar givaren. Ska köpa en idag och byta själv med en vän. Om vi lyckas och det var felet så kostar allt 895 kr istället 3000 kr som MTO begärde. Återkommer |
|
|
Mekanikern har kommit fram till att jag haft läcka i vattenpumpen som gjort att vatten droppat ner på vevaxelgivaren och fått den att bli galen. Så jag har inhandlat en pump från BMW 895 kr och givaren. Jag ska få tillbaka bilen 17 juli. Kan knappt vänta |
|
|
Idag fick jag min älskling tillbaka helt fixad. Problemet hade upsptått genom en läcka i vattenpumpen som droppat nd på vevaxelgivaren(kabel) och som orsakat enorma problem. Sedan så hade remskivan spruckit och remen kommit i otakt på något sätt. Dessutom hade mina tändstift gått åt skogen tack vare detta antar jag, 3 av de var fula, bytte ut alla. Totalkostnad 900 kr vevaxelgivaren, 805 kr pumpen, 300 kr remskivan, 500 kr tändstift 5 st. Min kontakt på en verkstad gjorde allt jobb utan att ta betalt. MTO ville ha 3000 kr för byte av vevaxelgivaren bara. Nu funkar allt perfekt igen tck och lov, kick down is back :) |
|
|
härligt när det funkar igen... molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.