AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.893

Växelfunktionsfel som försvann

Sida 1 av 2
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej på er,

Jag behöver lite expertutlåtande. Körde till Hultsfred och tillbaka 2 ggr i veckan och väl hemma så blinkade Getrieb...Växelfunktionsfel i CC. Efter omstart av bilen så försvann detta och kom inte tillbaka. Nu har jag inte kört med den mera men jag undrar om jag måste gasa till närmaste verkstad eller kan jag köra?

Måste veta då jag ska ha bilsemester i helgen och vill inte få problem på vägen.

Varför försvann den och vad kan det vara för fel? Jag har aldrig backat hårt med bilen.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kolla laddningen i batteriet.

Wilhelm Svenselius
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hur gör jag det, är ingen händig person vad gäller bilar. Jag kan bara köra sönder de tyvärr.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kör du mest långkörning med bilen så skall laddningen vara ok. Men batterit kan börja bli gammalt. Har du möjlighet så be en verkstad kolla om batterit är friskt. (Om det har ett antal år på nacken kan det ju vara bra ide att köpa ett nytt ändå, det är ju trist att få problem när det börjar bli kallt på morgonarna.)

Om en felkod kommer fram och sedan försvinner så har väl datorn tyckt att felet försvunnit. Men det borde finnas lagrat så man kan få det avläst på verkstad.

/Mats J
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Jag kör bara korta sträckor, Hultfred var engångsgrej och jag ska till Kolmården i helgen.

Så korta sträckor är vanligast och jag kan ju nämna att jag kör inte alls varje dag, helger bara, och ibland inte ens det.

Hur kontrollerar jag batteriet och vilket pratar vi om?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
I första hand skulle jag mäta spänningen på batteriet med en voltmeter. Men kör du mest kortkörningar och sällan, så är det nog läge att skaffa en batteriladdare och underhållsladda bateriet över en natt, oberoende om det är orsaken till felmeddelandet.

/Mats J
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
igår la min bil av i en kö på väg hem. den stängdes av i D läge och batterikonen dök upp samt oljelampan.

Startade snabbt igen då jag var i en kö och den kom igång och stängdfes av efter några sekunder.

Startade igen och gasade mycket och nästan krockade med framförvarande bil och den gick iväg hostandes. Jag gasade hårt hela vägen hem så den inte skulle lägga av. Fick in den i garaget och testade där att starta den några gånger. Den kom igång varje gång som en hostandes pensionär och det tog längre tid med vridet att komma igång m.m.

Även Getriebgrejjen dök upp igen för att försvinna ännu en gång.

Kan ett nytt batteri hjälpa? Jag tänkte köpa hur som helst men jag vet inte vart/vilken.

På Mekonomen finns ju men det har antigen mindre ampere eller lite mer än det som står i boken. Vilken ska jag köpa?

Tips mottages snabbt då jag åker bort till Arlanda med folk om en vecka.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Artikelnr: 20-49000 95 Ah, Exide X-tra För bilar med krav på hög starteffekt. Ex bilar som körs korta sträckor

På Mekonomen för 1700 kr ca.

Den har högre Ampere men spelar det roll?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
ska jag satsa på nytt batteri eller en laddare från Clas Ohlsson, det funkar ju i andra trådar jag läst att ladda m.m.?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
jaha, nu är Getrieb.. tillbaka och försvinner inte. Jag kan inte köra normalt, tar 1h till 100 km/h och kicka down är ur funktion.

Den startar med problem, jobbigt och sedan så växlar den inte normalt alls.

Ska in på verkstad nästa vecka men vill inte bli lurad helt så vad tror ni det kan vara och kosta?

Ska jag be om felsökning av lådan samt nytt batteri på en gång då den är gammal?

Vad kan kalaset sluta på totalt tror ni? Vilka fel kan det finnas på lådan?

Snälla skriv något.
Paap Reeder
Om en clas O- laddare är lösningen så är det fel på laddningen i din bil.
D v s det kommer att innebära en generatorrenovering ... sannolikt.
Eftersom den lade av då motorn var igång.

Om ditt batteri är > 3 år gammalt så gissar jag att det är där felet sitter.

För att vara säker måste du mäta upp syravikten i varje cell för att se om ngn är kortsluten.

MVH /// Paap R

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kan vara vevaxelgivare eller dylikt om motorn går dåligt också. (fixade en 328 som hade detta fel med ungefär samma symptom) skulle tro att LMM och TPS kan ge växlingsstörningar också.
Funkar den om du startar med rejäla startkablar kopplade i motorrummet? Det borde ge tillräckligt med extra ström för att eliminera problem med gammalt batteri.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Skaffade helt nytt batteri och bytte fast nu kom det fram andra saker. Tydligen var mitt batteri helt ok ändå, jag lämnade tillbaka batteriet 15 min efter och fick pengarna tillbaka.

Symptomen just nu är att det är svårt att starta, måste hålla nyckel kvar ett tag innan, även med nya batteriet. Sedan så vibrerar bilen som bara den. Vibrationen ökar tills motor stänger av sig. Men det händer inte alltid.

Någon som vet vad detta kan bero på? Ännu en gång så har Getrieb försvunnit.

Min polare säger att det kanske är läckage/bristning någonstans som gör att luft/bensin inte tillförs tillräckligt sov. Jag fattar inte vad han menar men det kanske ni gör?

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
En gissning: Lådans styrbox får då och då en motorlastsignal som ligger utanför väntat värde. Gör en motordiagnos för att, som redan sagts ovan, kolla givarsignaler som ligger till grund för motorlastberäkningen såsom kamaxelgivare, gasspjällgivare, LMM...

molle
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Men ni tror att det har med växellådan att göra? Det känns inte som det är aktuellt längre, är det fel så ska inte ett meddelande bara försvinna.

Måste vara något i motorn eller något!

kan någon tipsam om en verkstad som gör detta relativ snabbt, priset är inte sååå viktigt just nu. Bara jag får den fixad snabbt.

Jag bor i Akalla/Kista.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag gissar som sagt på att lådan är felfri. Fel data i motorstyrningen påverkar både motor och låda eftersom lådans styrbox behöver få korrekt motorlastdata från motorstyrningen.

molle
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Vi kollade alla tändstift idag och tre av de såg åt helvete ut. Så jag har bytt alla 6 nu och det har gjort att all vibration och konstiga ljudd försvunnit. Nu är bilen som den var förut, tyst och stabil.

MEN

det är fortfarande Getrieb meddelandet och jag kan inte växla normalt, kcik down funkar inte och bilen tar tid på sig till fart.

Sedan så startar den sämre, man måste hålla i tändningen lite längre än förr.

Dock så stängd den inte av längre och all vibration är borta.

Vet någon hur jag kollar olja i lådan? Eller ska jag lämna in den på en gång?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Är oljan på lådan bytt?
Om inte så kan uttjänt olja mycket väl orsaka getriebe..... felet.

/Lasse

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Gör en diagnos med felkoder först.

molle
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Under min tid så är den inte bytt och jag vet inte heller när det byttes. Men jag har fått tips om att om oljan är svart så är det helt kört och du kan skrota bilen.

Kan det stämma det han har sagt?
Är det inte bara och byta då?

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det svarta i oljan kommer från någonstans där det skulle ha suttit. Så om du inte kan få det svarta i oljan att krypa tillbaka till där det skulle vara, så kan du bli tvungen att renovera automaten (eller skrota bilen förstås). Det svarta är väl före detta lamell, som förflyttats över till att bli små små mörka saker i oljan. Det kan räcka med att byta olja, men risken är att lamellerna redan är så slitna att det är för sent.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.