|
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Har sökt ang. detta men har hittat lite olika svar, någon som har erfarenhet av just min frågeställning? Fungerar en E38 bra som familjebil? Hur är en E38 utan antisladdsystem i vinterväglag? Den torde gå rätt stabilt iaf antar jag? Tack på förhand. Mvh: Thomas |
|
En "normal" barnvagn skall inte vara några problem att få in i bagaget utan att behöva demontera den på något sätt. Plats för matkassar etc vid sidan om är det också. Men vår joggingvagn med rätt stora hjul går inte in utan att jag behöver plocka av ett av hjulen. Jag har inte haft några problem med E38:an på vintern, jag kör iofs väldigt lugnt... Mvh. /Kjell |
|
|
Bilen har gått för en 1000-mila semester med fru och 2 ungar på 2 och 7 år. Camping, allt inräknat! Allt får plats om man vill i en 750. Finnns det någon utan "sladdsystem"? I så fall är den helt okontrollerbar! Som alla andra bilar utan detta. /S |
|
Gemini__ |
Kjell: Ok, låter bra det =) Barnvagnen vi har är hyffsat smidig iaf. bmw750ia: "Finnns det någon utan "sladdsystem"? I så fall är den helt okontrollerbar! Som alla andra bilar utan detta." Det finns E38:or utan antisladdsystem. Framgår inte om du är ironisk eller ej men utveckla gärna din sista mening. Mvh: Thomas |
|
Jag köpte en 7 serie just pga detta, jag ville inte växa upp snabbt och int ha en kul bil men samtidigt ville jag ha en roligt lyxbil. Valet är självklart!!! Vår Briovagn går in om man fäller ihop den som man kan göra med alla. Och som ovan skrev så finns plats för en massa kassar också. Skjutsade 4 personer och dess packning till Hultsfred i veckan och det fick plats med två flak öl, 4 sovsäckar, tält och deras väskor, fick trycka men det fick plats. 7 serien är en underbar bil som alltid kommer finnas i mitt garage, även om jag vore miljardär. |
|
|
E38 går som på räls i djupaste slask och annat elände. Mycket hanterbar, mycket "kursstabil". Inga problem att köra avancerat, styra med baken osv vintertid (kör nästan alltid med DSC avstängt). Men är det väldigt dålig friktion ska man passa sig pga den höga vikten (stora massan) som skjuter på bra om det väl börjar barka åt skogen. Avsaknad av hand-handbroms gör att man inte har den "räddaren i nöden", men jag brukar köra med tiptronic och putta i en lägre växel för att få lite broms på bakhjulen så får man den att snällt styra dit man vill. Trodde inte heller det fanns E38 utan anti-sladd av någon form, men det kanske inte var standard på exempelvis 728? |
|
|
Det finns några tidiga 730/740 som saknar ASC+T om jag minns rätt. |
|
|
Under barnvagnstiden hade vi den ultimata familjekombin, en Chevrolet Caprice Wagon. I det hangarlika bagageutrymmet på den fick vi in 2 barnvagnar plus en hel del övrigt bagage! Bagaget i E38:an är hyfsat rymligt även om det inte är så brett. Barnvagn har vi inte längre (barnen är 4 resp 6 år nu) så det har jag inte provat men i övrigt funkar E38:an utmärkt som familjebil. Stor, trygg och krocksäker är den dessutom vilket är ett stort plus. På min har jag även dragkrok vilket även gör den till en praktisk bruksbil. En annan sak som överraskade mig var att det satt konventionella (men något smala) dropplister på den så det gick att använda ett vanligt snabbmonterat takräcke. Bara att svänga iväg till brädgården och lasta alltså. Min är en 98:a men den är väldigt fräsch och välvårdad för sin ålder och som bilintresserad vill man ju gärna hålla den så. Däri ligger väl egentligen det största problemet med små barn. De har ju inte utvecklat så stor empati för materiella ting så de kan ju med "no mercy" kasta sig in i bilen med blöta, grusiga stövlar och vantar. Att ha en helt ny bil måste ju vara en mardröm när man har småbarn. Jag är glad att ha en så fin bil som ändå kostade mindre än 15 % av nypriset. En annan sak när det gäller små barn i bil; så länge våra barn var så små att de satt i bakvänd barnstol så hade inte vi någon bil med krockkudde på passagerarsidan. Jag skulle personligen aldrig lita på en "avstängd" eller "urkopplad" krockkudde. Så 100 %-igt säker blir aldrig elektroniken i en bil. Inte ens i en BMW. I övrigt undrar jag också vad "bmw750ia" menar med att alla bilar utan antisladdsystem är "okontrollerbara". Jag tycker inte att det är något problem med att köra med DSC:n urkopplad. Jag har dessutom haft 15 st bakhjulsdrivna bilar före min E38 och ingen av de hade antisladdsystem. Men de gick utmärkt att "kontrollera". "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
| Johan: Tycker det är ganska avigt att köra med en så pass bra finess urkopplad. Jag är helt med på att kör man aktivt så kan man säkert ta en kurva eller stor korsning i vinterväglag snabbare med DSC:n urkopplad och lite lätt överstyrning. Men jag tycker det skulle vara ett pysslande att behöva sitta och växla ner och bromsa upp bakvagnen. Och varför kalla handbromsen för en "räddare i nöden" när du har DSC? | |
|
Anders-72: Jag hatar när bilen börja psykbromsa såfort man tar en kurva lite hårt.. Nog är DSC bra annars, men det passar inte min körstil bara. Angående handbromsen, hade den funnits så hade den kunnat vara en "räddare i nöden" - framförallt om man kör med DSC urkopplat. Men nog finns det säkert situationer som DSC inte riktigt pallar att ordna till. Så ska man köra aktivt med E38an får man helt enkelt köra som så att man vet att man inte kommer att kana rakt fram i en kurva/korsning. Och för att bli lite extra säker på det kan man putta i en lägre växel i rätt tillfälle för att få lite kast på bakvagnen. Knappast nödvändigt körsätt, men ganska kul =) --- Min bil: Länk |
|
Gemini__ |
Tack för era synpunkter på det hela. Testade med en Teutonia kombivagn idag, gick precis in om man lirkade lite. När den väl är på plats är det bara att skjuta in den så långt det går så blir det hyffsat med utrymme för t ex matkassar och dyl. =) Blir den här vagnen isf: Länk Mvh: Thomas |
|
Gemini__ Det är en underbar bil, och barnvagnen får plats. Med risk för att vara partisk (då jag håller på att sälja min e38) så känns den du länkade till lite överprissatt, underbar bil, men priset borde du kunna pressa lite.(eller...host... köp min -98:a.. Länk ) Säljer med lite sorg, då hustrun måste plocka ut en tjänstemiljöbil till hösten.. |
|
Gemini__ |
Saken är den att det är jag som har ute annonsen, jag hjälper min pappa med att sälja vagnen. Men då jag vet i vilket fint skick den är i (var med själv och letade fram detta ex) och hur underbart den går så har jag helt enkelt blivit sugen på att köpa den. =) Och priset har vi diskuterat lite kring och vi har kommit överens om ett i mina ögon rimligt pris. Synd att du behöver sälja, din vagn ser riktigt fin ut också. |
Gemini__ |
Ang. antisladdsystem som jag nämnde i första inlägget så tänkte jag på DSC, har förstått nu att ASC+T finns på alla vagnar (som ska fungerar bra enl. många). |
Gemini__ |
Får man fråga vad ni betalar för helförsäkring på era vagnar? För mig kostar den 12754:-/år (Länsförsäkringar), 25 år boendes i en mindre stad i Mälardalsregionen utan garage. |
Gemini__ |
Fortsätter skriva lite i denna tråd =) Kikade upp vad försäkringen kostar på tjejen, premien på drygt 9500:-. Tycker det är överkomligt, eller vad tycker ni? BMW originalförsäkringar ville ha 19000:- och Folksam 22000:-. |
Gemini__ |
"premien hamnar på drygt 9500:-" ska det stå... |
|
Fantaskiska bilar som rymmer det mesta. En babysäng en barnvagn och massa kassar fick plats i min sist jag skjutsade min syster iaf. Kärleken: Länk |
|
Gemini__ |
Premien hos Vesta hamnar på 7600kr (för mig), vilken skillnad. |
|
Jag har en premie på 7700:- hos Dina Försäkringar (villa m. garage i mindre stad), vilket är den dyraste försäkring jag någonsin haft på en bil, men den står sig ändå ganska hyfsat i jämförelsen. Har än inte kollat vad min premie hos Vesta skulle bli. Har hört flera som har fått bra pris hos Vesta men frågan är hur de är att ha och göra med om det händer något. Pågår det inte något ärende med Vesta i någon tråd förresten... ? "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.