AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.505

Vilken ska man välja BMW e60 eller MB e-klass(W211)?

Sida 1 av 2
Som rubriken lyder vilken tycker ni är ett bättre köp?Jag ska byta bil nu efter semestern.Jag gillar MB-e klass,tycker att den är så fin,inget fel på e60 heller men den börjar kännas gammal på nåt sätt.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

.......kanske enkelt att förutse vad du får för svar på ett BMW forum....

Mats
BMW CS #5847
Gemini__
Skulle utan tvekan välja Mercan. Otroligt vackra vagnar med underbar komfort. Att BMW:n sedan bara kammade hem 4 stjärnor i EuroNcap gör inte valet svårare.

Mvh:
Thomas
tycker snarare att mercan börjar kännas gammal...det som talar för merca är väl inredningen men resten är bmw bättre på
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
E60 fick bättre kritik i motorpressen än W211 är vagnarna var nya, vann de flesta tester mm. Tror inte MB:n är bättre efter några år, mitt val blir E60

BMW CS #5139
ta du mercan så slipper du äga den plastigaste bmw:n genom tiderna
och som en tjej sa en gång: har den bilen tappat listerna?

min hemsida Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
utan en minsta tvekan e60,med m-paketet...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade utan tvekan valt E60.

__
Bilblogg:
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag hade provkört båda grundligt, sedan valt.

Förresten låna hem en av varje under ett dygn och testa.
Räcker inte med 10 minuter bakom ratten för att bestämma ett bilval
i den prisklassen.

/L
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!
När dessa bilar börjar bli gamla så är reparationskostnaderna viktiga att väga in. Med tanke på vilket bottennapp den förra S-klassen var, så skulle jag fundera en extra gång innan jag köpte en E-klass. S-klass årsmodell 08-05 är tydligen osannolikt dyr att hålla igång, och det är inga små fel dessa råkar ut för. Känsliga motorer, veka växellådor, elstrul i högvis bara för att nämna några fel. E-klass och S-klass borde rimligtvis ha konstruerats ungefär samtidigt, därav min oro. Det som jag har hört av andra forummedlemmar känns inte heller bra, E-klass har tydligen redan flera superdyra standardfel som man ska kolla efter. Ett sådant är airmatic-fjädringen, som tydligen kostar nästan 10 lappar per hjul att få ordning på om den felar.

E60-E61 kan väl inte sägas vara den plastigaste genom tiderna, det tycker jag är felaktigt. Kvalitetskänslan är mycket riktigt klart sämre än tex E39, men inte är den väl speciellt plastig? Kolla tex Volvo V70, DET är en plastig bil. Sedan tror jag inte vi kan förvänta oss att nya bilar byggs på samma sätt som för 20 år sedan, när varken vikt eller krocksäkerhet var så viktigt. Enligt min mening är det bara att vänja sig!

Det är mycket som stör mig på min E60, men å andra sidan glömmer man fort. De E39 som jag har haft har inte heller varit helt strulfria, ta bara den ökända obalansen i bakvagnen. Min E60 har mer småfel, lite glapp i någon högtalare och sådana saker. Men E60 känns verkligen hypermodern, och hela känslan i bilen är väldigt trevlig. Jag tycker att den känns mycket modernare än mercan, annars skulle jag köpa en sådan. Men andrahandsvärdet är nästan fånigt bra på mercan, det kostar nästan lika mycket som E61, och då är mercan 2 år äldre....

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
S-klass årsmodell 98-05 ska det stå, inget annat.

Mvh Johan
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
håller med dig johan det du säger..synd bara att det ska gå till det plastigare hållet,vart lite besviken där på e60,som du säger själv bara att vänja sig...
Hmm...pratar vi kombi blir det nog Merca eftersom att den är så rymlig.
Prestanda och komfort...ingen aning.
Bmw borde vara den sportigare men jag undrar även där.
Tror nog att slumpen ofta avgör...Behöver man stora utrymmen,prestanda o.s.v!?
Rätt pris för sin inbytesbil,finansiering och en "bra" säljare avgör också.

Vill gärna ha en Bmw till men man måste som sagt tänka på så mycket mer.
Är Bmw billigare/nyare tror jag att valet faller på den.

Enligt Bilprovningen är E-klass bättre över lag även på 14 år gamla bilar...känns tryggt.
5-serien är också överlag bättre än "medelbilen".
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Phaser, att jämföra den 14 år gamla E-klassen med nuvarande är helt felaktigt! Mercedes kommer troligen aldrig igen att bygga en bil som de byggde W124. Med undantag av den förförra S-klassen (även kallad Panzerwagen) är det enligt min mening den bästa bil MB har byggt i modern tid. Efterföljaren, som kom -95, är en ren katastrof både i upplevd och faktisk kvalitet (vet av egen erfarenhet), följd av den nuvarande som förmodligen har sämre faktisk kvalitet men som har mycket bra upplevd kvalitet.

Mvh Johan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Som "märkesoberoende" hade jag valt BMW´n då jag inte tycker att MB tvättat bort sin dåliga kvalitetsstämpel ännu. De har mycket kvar att bevisa.
E6
123
E60
520d aut-06
E-klassen kommer med ny kaross inom 2 år. E60 kommer ny 2010 enl de tidnigar jag läst.

Jag funderade på köpa M-B men valde E60. E60 kan tyckas vara plastig om man köper en bil utan mycket extra utr. M-B är dock mycket snyggare inuti än E60.

M-B E-klasse har sina elektriska bromsar som krånglar. De kan inte göra något åt det pga konstruktionen, den nya E-klassen får vanliga bromsar.

Jag hade nog köpt en Audi A6 Avant om jag köpt ny dyr bil nu.
Jag jämförde inte med en 14 år gammal Merca Johan utan jag påpekade att E-klass klarade bilprovningen bättre än 5-serien även tillbaka i tiden.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hmm, Mercedes har precis faceliftat w211, så jag tror det lär dröja snarare fram till slutet 2009, början på 2010 innan nya e-klassen blir offentlig.

Jag stod i valet mellan E60 och W211 när jag valde bil. Valet föll på en W211 320CDI T med det mesta i utrustningsväg.
S-klassen är en känd strulpelle,
Men W211 var ett ordentligt uppryck men har haft några barnsjukdomar bl.a BAS (bromsystemet ger felkoder) och Airmaticen kan bli dålig precis som EDC på BMW. Dock så har det hänt att vissa kombimercor klappat ihop i bakvagnen när de stått länge, det syns direkt. Varför de gör så är för mig okänt. Det är dyrt att åtgärda...

Efter 09/03 d.v.s årsm. 2004 (kod 804 i utrlistan) så gjordes en del uppdateringar, rostskyddet blev ännu bättre, BAS:en förbättrades och det mesta ordnades.

Jag lånade hem en 530iA 2003 med 8000mil och körde ett tag innan jag bestämde mig för att det var ingen bil för mig.
E60in känns lite som en "wannabe" för mig, den har bra take-off prestanda men den är inte mycket snabbare än en E320 även om det känns så, den känns även väldigt rapp i styrningen samt ger den en känsla av att väghållningen aldrig kan ta slut. Mercan är mer gungig men börjar man pressa den så är den lika snabb, iaf så upplever jag det så. Den är f.ö snabbare i undanmanövertesten i både TK:s tester och AMS.
Ljudet i 530in var bedrövligt och I-drive irriterade mig.
BMW:n kändes även skrangligare över gupp och inte lika bra ihop skruvad.

Nu kanske det låter som att jag inte gillar E60in men jag måste säga att det är en mycket bra bil och när M-packarna med "all" utrustning kommit ner i pris så kan jag tänka mig att ha en sådan.
Men mitt val föll på mercedes p.g.a att jag i dagsläget tycker att jag får mer bil för pengarna i en sådan bil. För att inte tala om ett tryggare andrahandsvärde, samt att designen är såååå mycket snyggare i mina ögon. Speciellt när det gäller inredningen.

Jag har det omtalade airmatic systemet med ställbar luftfjädring och jag stormtrivs med det. Helt underbart.
Några tillval jag tycker att man ska ha är:
Luftkylda komfortstolar med nappaläder.
Parameterstyrning motsvarande. servotronic

Vill minnas att bromsystemet byttes till ett traditionellt redan med årsmodell 2004?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Det blev varken en BMW eller MB e-klas,det blev en Volvo v70 2.4i-170hk automat,08 års modell.Det går inte att jämföra med BMW och MB e-klass men ,men det var plånboken som bestämmde den här gången.
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
V70 Classic som går iväg nu är ju ruskigt prisvärda (runt 150.000 billigare än motsvarande 523) så jag förstår valet i det här fallet.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Mig veterligen har väl gamla v70 karossen slutat att tillverkas nu varför jag tycker det verkar lite märkligt hur en bil tillverkad 1:a halvåret -07 någonsin kan klassa densamma som en 08:a? Ok såg just att man skall tillverka några till i sommar Länk men 08:a??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.