AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.838

Kraftiga vibrationer i ratten!

randrup
Plötsligt började ratten löpa amok (skakade REJÄLT) i händerna på mig, när jag körde på en 70/h sträcka. Jag blev livrädd och trodde genast att jag fått punktering... Men det hade jag inte...

Vad är det som orsakade detta helvetes skådespel?

Jag har läst mängder med info här på forumet, men det verkar vara väldigt spritt vad som kan vara roten till problemet med vibrationerna.

Vad tror ni det kan vara?

//randrup
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
går det att svänga normalt? knarrar det, skriker?

Kolla servooljan, det är troligtvis ej den men kolla iallafall.
Kolla att inget har gått av, om du kan hissa upp bilen.
Låter farligt det där...

Bytt däck, fälg nyligen?

Jag skulle kolla upp det snarast, låter som sagt inte bra.

Spindelleder? kan vara så mycket olika saker..

Lycka till!

Beemoholist javisst!
randrup
Jag ska byta däck runt om imorgon, samt få bilen balanserad.

Hoppas innerligt att det bara är däcken som är slitna. Hörde att det kan ge upphov till vibrationer.

Bilen går bra att svänga med - inga konstiga konstiga ljud.

Men precis som du skriver Tommyv6, så kan problemet vara svårt att lokalisera.

Vad är spindelleder?

//randrup
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Spindelleder är dom som så att säga håller ihop allt, styrleder och allt som hör ihop med styrning m.m.

titta på däckmönstret så ser du om det är framvagnen som är felinställd eller om du har olika däcktryck.

Om däcken är slitna på ytterkant så är det för lågt däcktryck.
Är dom slitna i mitten är det för högt däcktryck.

Är dom ojämnt slitna lite så att säga "huller om buller" slitna så är det något med framvagnen.
Det är tydligen vanligt på våra bilar (540) att framvagnen är lite sisådär då dom är så pass tunga och körs rättså hårt.

Självklart kan det vara bara däcken, fälgarna. dom kan t.e.x. vara felbalanserade...Hoppas att det är det. (billigare :)

Vid vilken hastighet kommer vibartionera, är det så hela tiden och uppkommer vid en viss hastighet?

Beemoholist javisst!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Se till att kolla upp spindelleder och styrleder när du byter däck. Eftersom det är bökigt att förklara i text bör du fråga en mekaniker. Har du förresten kännt på hjulbultarna? Något som kommer så plötsligt låter inte bra. Kolla upp och hitta felet innan du åker mer för din egen säkerhets skull.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Håller till 100% med Anders-72. Låter lite läskigt om ett hjul eller så faller av.

Sant där, kan ju vara så enkelt som hjulbultarna...

Hände mig när farsan hade bytt till sommarhjul med aluminium fälgar (han har aldrig haft det tidigare) så han hade glömt att efterdra bultarna, och vi hade en tung vernda dörr på taket och bilen vinglade till utav bara tusan.

Då var ca 90 % av hjulbutlarna lösa, snacka om tur att vi stannade på en gång för att kontrollera.

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Håller till 100% med Anders-72. Låter lite läskigt om ett hjul eller så faller av.

Sant där, kan ju vara så enkelt som hjulbultarna...

Hände mig när farsan hade bytt till sommarhjul med aluminium fälgar (han har aldrig haft det tidigare) så han hade glömt att efterdra bultarna, och vi hade en tung vernda dörr på taket och bilen vinglade till utav bara tusan.

Då var ca 90 % av hjulbutlarna lösa, snacka om tur att vi stannade på en gång för att kontrollera.

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Sorry vart något fel med internet, råkade sända dubbelt.

Beemoholist javisst!
Ro
10
Roughack
540i/6 -95
Min nyköpta 540 vibrerade också som tusan runt 80, visade sig att det saknades centreringsringar till fälgarna så dom inte blev tillräckligt centrerade.
Detta har iof ingen rellevans om du inte haft av/bytt fälgar nyligen.
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Tjena... blev bilen bra när du balanserade däcken?
Jag har nyligen balanserat alla mina däck men jag kan fortfarande känna vibrationer.
Jag tror mer på att det sitter i bakvagnen än framvagnen för skakningarna i ratten var bra mtk mer än vad dem är nu efter balanseringen....
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
KLuBBan, vibrerar det i ratten då, efter balanseringen?

Eller är det mer skakningar?

Beemoholist javisst!
randrup
En sak som jag tänkte på (har säkert inget med vibrationerna att göra) är när bilen var hos Bilprovningen. De placerar bilen på en plattform - (testar styrleder?) - sedan sliter det och rycker i hela karossen. Kan det vara så att de på Bilprovningen förändrat inställningar?

Idag vi 16:30 är det tänkt att jag ska byta däck (om ingen väntetid på däcken), samt balansera dem. Då får jag se till att även hjulbultarna fixeras ordentligt!

Så när allt detta är gjort, så berättar jag hur det gick.

Vilket lufttryck är optimalt för en 540?

//randrup
Ro
10
Roughack
540i/6 -95
beror på vad du har för däck/fälgar jag har 3kilo i mina(225/45r17 och 255/40r17)
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Skakningarna i ratten har miskat men bilen vibrerar fortfarande i hastigheter över 100 km/h ......

Hade däck på som va typ 190 i bredd o då kände jag ingenting.
Men nu har jag 225 på runt om o det känns....

Kommer mest bakifrån.... =(
randrup
Efter att ha bytt däcken, och fått dem balanserade har vibrationerna försvunnit. Vilken lättnad =)

//randrup
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.