AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.150

Tyda felkoder carsoft 6.5?

ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Har skaffat mig ett Carsoft 6.5 interface med tillhörande programvara.

När jag testade detta idag så fick jag felkoder i några system.

Några kom som klartext efter koden och vissa som bara en kod t.ex. :

"Single diagnosis DME/DDE- Status ERROR!

139 not defined"

Finns det någon tabell/program för att tyda dessa?

Det är ju inte så givande med en massa felkoder som man inte kan tyda.

Är det något fel/saknas något i min programvara eftersom en del kommer i klartext och annat inte?

Annars var det ju kul att se att mätarställningen stämde och inte var manipulerad då min bil är en tysklandsimport som av många förutsätts vara "skruvade".

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja du ser inte om den är manipulerade eller ej den visar likt BMWS DIS enbart aktuell mätarställning, om bilen inte är snålskruvad så bara instrumentet skulle vara ändrat så kan man se en skillnad åtminstone innan intrumentet hinner ifatt ljusmodulen igen.
139 kan man nog kika i Bentleys M62 till E39 för den felkoden.
Om du sparar ned diagnosen i en mapp på HD och sedan öppnar den senare eller skriver ut den, så kan det komma upp mera infotext.

///MVH Hasso
Länk
Enligt min lista betyder det : trottel valve stuck. Låter som en spjäll-läges motor som kärvar lite. Står inget på vilken sida det ska vara.
Någon annan som vet?

Mvh,

Pocke
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Pocke-> Har du någon lista/översättningstabell för koderna? Var kommer man över en sådan? Det är ju detta jag efterlyser. Jag har TIS men där hittar jag inget om felkoder?

Hasso-> Det var i utskriften som jag fick lite koder (med och utan klartext-not defined). På skärmen såg jag bara om det fanns några felkoder i resp. systems felminne.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Pocke: Är också intresserad av en sådan lista! :)
Hej igen. Jag TROR jag hittade den någonstans på webben. Jag har för mig att jag "googlade" på : OBD codes BMW och hittade ett jätte fint PDF-dokument. Det är sorterat i motor - växellåda - årtal.
Det är både i HEX-coder och OBD-coder.
Ni kan maila mig på staffan.swenzen@telia.com så kan jag skicka det vidare till er annars. Jag sitter tyvärr på jobbet just nu. Men jag kollar alltid mailen
när jag kommer hem på eftermiddagen.

Mvh,

Pocke
Jag införskaffade även PA-soft´s (BMW-scanner) 1.3.6.
Det är en ganska avancerat prgram som går lite mer på djupet.
Man kan läsa ut (spara) och läsa in ny programvara i t.ex. EGS.
Den kan också ändra inställningen för visning av tv-funktionen när bilen rullar. Man slipper "klumpen" som annonseras lite här och var.

Mvh,

Pocke
su
1
sundsto1
523 E39 1998
Någon som ver vad "40 Termische 01 Niveau sensor" betyder och var den sitter?

Har också prpblem med otydliga felkoder.

Den fina pdf'en pratar om helt andra koder men en liknande pdf för carsoft skulle sitta fint.

Tackar på förhand.

Tomas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.