|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har bytt lager i en Denso-kompressor? Jag har brum när AC:n är inkopplad (magnetkopplingen dragen) i min E34 525i med motor M50. Av sprängsskissen från realoem.com ser det ut som att man skulle kunna demontera magnetkopplingen utan att tömma kylmedia. Stämmer det, och kommer jag isåfall åt något lager där? Remskivans lager kanske sitter innanför magnetkopplingen, så jag kanske måste tömma kylmedia ändå? Några bilder finns i min bilblogg: Länk God AC-svalka i sommarvärmen tillönskar jag eder alla /Anders --- 15" och gula blinkers, för att jag törs --- | |
|
Hur gick det att byta lagret?? Mvh/Palle |
|
| Jag har tyvärr inte hunnit kolla det ännu på grund av mer akuta strul med bilen (punka, anliggande broms etc), men till veckan hoppas jag att det blir av. | |
Paap Reeder |
Länk ... kika i min blogg samt sök på min beskrivning ang renov av denso. Svar: det går att byta lagret utan att behöva släppa ut gasen. MVH /// Paap R |
| Stort tack Paap Reeder, det var värdefull info och en bra bild på hur det ser ut bakom remskivan. Då är det definitivt värt ett försök att kolla lagret. | |
|
Efter nästan ett års uppehåll började jag skruva med detta igen. Efter att ha demonterat den stora plast-tratten runt kylarfläkten var det enkelt att lossa remmen till AC-kompressorn med sexkanthylsa 8 medurs. Då får man hävstång så att remsträckaren vrids och remmen slackar. Med en oljefilteravdragare med gummiband som mothåll kring magnetkopplingen var det enkelt att få loss skruven i mitten med hylsa 10 moturs. Nu ser jag lagret. :) Imorgon ska jag köpa en låsringstång för axeldiameter kring 21 mm, och på måndag får vi se om jag får tag på ett lager på någon kylfirma i Umeå. Annars får jag beställa. Fortsättning följer... Tråden om Papp Reeders renovering av Denso-kompressor är till nytta: Länk /Anders |
|
|
Idag fick jag loss låsringen med en nyinköpt låsringstång med 90 graders vinkel på käftarna. En spegel på teleskoparm behövdes för att se. Sen var det bara att dra av remskivan med en avdragare med kort centrumskruv (större avdragare ryms inte för att kylaren sitter ivägen). Lagret är märkt NACHI 30BGS10DST2. De första siffrora står för invändig diameter 30 mm enligt Länk och det stämmer när jag mäter. Ytterdiameter är ca 51 mm och lagrets djup är ca 22 mm. Imrogon bitti ska jag jaga lager i Umeå, men vi får se hur det går i semestertider. Bilder kommer så småningom på min bilblogg, och om allt går bra kanske jag gör ett mektips så småningom. /Anders |
|
|
Länken till Nachi ska naturligtvis vara Länk |
|
|
När man googlar på lagerbeteckningen hittar man ett mektips om en AC-kompressor som liknar min Denso. Mektipset är på engelska för Land Rover-ägare i Australien, men det finns några bilder: Länk I den tråden föreslås 30BGOSS2DS som ersättare för 30BGS10DST2. /Anders som gräver vidare |
|
|
Umeå Mobil Kyla AB Länk hade ett lager hemma med artikel nr. 449702. De samarbetar med Avantia Länk Jag tog med mig remskivan med lagret till kylfirman, men de konstaterade att lagret var OK, så tyvärr är det min kompressor som mullrar. Då får jag istället leta en bättre begagnad kompressor eller överväga att köpa en utbyteskompressor av Avantia. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.