|
|
|
|---|---|
|
Har fått fnatt med tanke på dyra bensinkostnader och alltid kört "ekonomiskt" och dessutom försökt skona min valvetronic. Jag brukar köra 3.an växel i 30km/h. 4.an växel i 50km/h och 5.an resten. Är det skonsamt mot motorn och växelåda samt plånboken? Moton låter tyst vid dessa hastigheter men det är marginellt måste ligga exakt i dessa hastigheter för att växeln inte ska börja "darra" ja ni vet kanske vad jag menar. Eller mår motorn bättre av lite högra varv? Ny ägare till en BMW 318 03:a | |
| motorn mår bättre med lite högre varv... | |
| Äh, kör på låga varv du så läge du inte plågar den med en massa gaspådrag så den får sega och rista... | |
|
två olika svar. Mitt syfte är att bilen blir så långlivad som möjligt utan eventuella oödiga servicebesök och gärna ekonomisk skonsam mot min plånbok. |
|
|
Du kan lugnt köra vidare med ditt körsätt. Se till att gasa upp till önskad hastighet hyffsat snabbt och lägg i en hög växel så snart som möjligt. Du kan ju även titta på förbrukningsmätaren vilken växel som drar minst och i 9 fall av 10 så drar den högre växeln minst om man håller jämn gas. |
|
| Undvik hög belastning på långa varv. Jämn hastighet med måttlig gas är ingen fara. | |
| Hmm, långa skulle vara låga. Tänk er en framtid där man kunde redigera gamla inlägg ... typ 1997 ... :( | |
| det är just det jag menar dali,det du säger.hög belastning i låga varv.är inte bra alls,håller med... | |
|
Enligt hennes beskrivning (30 på 3:an, 50 på 4:an) kan jag inte tänka mig att den går på för hög belastning. Nu har jag aldrig kört en 318 -03'a men jag skulle gissa på att du skulle kunna köra på 5'an i 50km/h utan problem om du håller jämn fart. Som ni säger ska man inte köra på allt för låga varv vilket både ökar slitage och förbrukning. Men det borde kännas, synas (förbrukningsmätaren) och höras om motorn går för tungt. |
|
kilroy |
Att ligga på väldigt låga varv/hög växel sparar enligt min uppfattning ingen bensin alls, tvärtom. I det området är knappast några bilar ekonomiska eftersom man befinner sig en bit ifrån det effekt/varvtalsområde där motorn fungerar som bäst. Ett undantag är väl om man kör på extremt raka, platta vägar utan någon lutning alls och alltså inte behöver ge någon extragas. Kör man på hög växel/lågt varv i stadstrafik blir ju bilen dessutom svårare att snabbt manövrera om man snabbt vill göra ett filbyte i samband med en kraftig acceleration. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.