AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.430

328i har börjat knacka om motorn, vad kan vara fel?

BM
31
BMW_89
328i -95
min 328i har börjat knacka om motorn.... har bytt till en annan olja men det vart ingen skillnad. hällde i lite specialolja och då vart det bättre ett tag men nu är det likadant ... någon som vet vad det är för fel ??? är inne på att det är lyftarna...

MVH David
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det är säkert lyftarna.det kan ju slarvats med oljebyten.kanske inte du,men den förgående ägarn...
BM
31
BMW_89
328i -95
jo kan tänka mig det.... ska försöka ta reda på vilka jag behöver byta.... känns som att det är rätt många om man ska byta alla...
tack för svar

MVH david
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Pröva med en motorskölj innan du ger dig in å byter dyrare saker.
Risken är ju inte speciellt stor att de blir bra,men helt klart värt att prova iaf...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Knackar det eller tickar det?

I så fall, knackar det hela tiden eller vid speciella varv?

Ofta när en bilmotor knackar kan det bero på en sliten kamaxel, inte lyftarna allså. Felaktigt/slitet ventilspel kan ge upphov till ett mindre tickande ljud. Även lyftare som inte hänger med riktigt ger upphov till tickande ljud.

Självklart kan det vara andra orsaker som vanligt, men en fråga, hur långt har motorn rullat? Har du kikat/inspekterat kamaxeln? Görs relativt enkelt genom att titta på den samt dra nageln över kamaxelnobbarna, känna efter ojämnheter. Har svårt att tänka mitt att den knackar pga något lagerhaveri vilket ju är ovanligt på m52. Även kamaxel på denna motor är av god kvalitet som håller så länge servicen är skött ordentligt/enligt tidsplan!
BM
31
BMW_89
328i -95
hade bort ventilkåpan och tittade lite.kamaxlarna ser bra ut, dom är inte slitna. men sen fick jag höra av en bekabt som har jobat på merca att man kunde testa med att varva upp motor en längre sträcka när man kör så man får upp ordentilgt tryck. så jag testade det och då vart det bra.
to
26
totalmassconfusion
325i Coupé -94
BMW_89:

Hur menar du med "att varva upp motor en längre sträcka när man kör så man får upp ordentilgt tryck"?

Försvann knackandet helt? Berätta hur du menar, nu blir jag nyfiken. Min bil låter som ett ryskt stålverk :(
Totalmassconfussion: Man kör på lägre växel rätt fort, tex 3an i 100-110km/h i 1-2 mil....
BM
31
BMW_89
328i -95
ja precis... det var så jag gjorde....
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
jag vet på audi och andra bilar med hydraliska lyftare så fikck iaf jag när jag jobbade på vag verstad varva bilen på 4000 varv i nästan 2 minuter för att få bort all luft och annat som sammlats i tryckarna! det var efter en topp renovering! och bilen lät förjävligt först, men blev knäpptyst sen!
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Motorn kan även knacka, hacka vid körning och skaka riktigt om det kommer in tjuvluft.

Märkte detta då jag bytte insugspackningar till min 328i -96.
Monterade insuget/gummin eller något, fel. Plockade bort allting och monterade tillbaka det igen, och så försvann allt.

kan det bli så i fall man byte olja också eller?
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Förlåt, lite knackar det hur som helst.. Både innan och efter insugspackningsbytet.

Bytte packningar då jag tyckte att det kom ett pys ljud, men det skulle vara normalt.
ifall man ska bygga upptryck vilket vartal talar vi om då 4 eller 5rpm
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Har samma problem i min 528 -98.
Tycker det låter liteväl mastigt att ligga ¨på de varvtalen så länge, finns det någon som kan bekräfta att det "kan" funka samt att det inte är "farligt".

Tacksam för svar!
De
165
DeWa
328iAT -96
Om det funkar vetikatten .. men farligt är det inte. Såvida din motor är hyffsat frisk förstås. Håll ett öga på tempmätaren bara, men som sagt, är allt som det ska vara håller den utan problem för en sådan sak.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Jag har märkt att min 325 e36 knackar lite ibland. Varvar man upp motorn så försvinner det, men brukar återkomma vid tomgång. Det är nästan så man tror att nåt sitter löst nånstans runt kamdrevet..? Men ibland är motorn knäpptyst på tomgång.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.