|
|
|
|---|---|
|
Hej! Två frågor.. 1. Fläkten hackar sig fram ibland. och trots att jag sätter den på max går den i en jämn, låg nivå. hörs hur den liksom "gungar" i hastighet.. Är det fläktmotståndet som behöver bytas då? 2. Det här med temperaturen i kupen.. Jag har 19,0 som lagom temp i bilen, vinter tid... Nu på sommaren har ja den på 16 ständigt. men känns ändå som den lägger sig på rätt låg nivå, alltså fläkten.. trots att det fortfarande e lite varmt i kupen.. Åkte med en kompis SAAB tillexempel. där var 22 grader lagom, kändes liksom mer "troligt" med riktiga temperaturer.. Jag som e konstig, eller min fläkt? Något att göra med motståndet det med? m.v.h Tomas | |
|
Vet inte hur det är på en -02 modell men normalt används fläktmotstånden för att köra fläkten på lägre varv, inte på max. Man leder strömmen i serie med motståndet som därmed minskar strömmen genom fläkten också (riktig bonna-lösning som är billig :). På en nyare bil kanske varvtalet hos fläkten regleras elektroniskt och då har du inget "fläktmotstånd". Borde gå att kolla upp... /Björn |
|
|
Jag vet tyvärr inte heller vad som är fel, men jag kan bekräfta att något måste vara fel på din bil. Min fläkt gungar inte i hastighet om jag ställer den på max, den gungar aldrig. 22 grader är en lagom temperatur nu på sommaren, och fläkten blåser på ordentligt när det behövs då. 17-18 grader tyckte jag var lagom i vintras med jacka på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.