AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.034

Fläktmotstånd, samt temperatur i kupe?

Hej!

Två frågor..

1. Fläkten hackar sig fram ibland. och trots att jag sätter den på max går den i en jämn, låg nivå. hörs hur den liksom "gungar" i hastighet.. Är det fläktmotståndet som behöver bytas då?

2. Det här med temperaturen i kupen.. Jag har 19,0 som lagom temp i bilen, vinter tid... Nu på sommaren har ja den på 16 ständigt. men känns ändå som den lägger sig på rätt låg nivå, alltså fläkten.. trots att det fortfarande e lite varmt i kupen..

Åkte med en kompis SAAB tillexempel. där var 22 grader lagom, kändes liksom mer "troligt" med riktiga temperaturer.. Jag som e konstig, eller min fläkt? Något att göra med motståndet det med?

m.v.h
Tomas
ex
91
exolon
325i E93 2012
Vet inte hur det är på en -02 modell men normalt används fläktmotstånden för att köra fläkten på lägre varv, inte på max. Man leder strömmen i serie med motståndet som därmed minskar strömmen genom fläkten också (riktig bonna-lösning som är billig :). På en nyare bil kanske varvtalet hos fläkten regleras elektroniskt och då har du inget "fläktmotstånd". Borde gå att kolla upp...

/Björn
Jag vet tyvärr inte heller vad som är fel, men jag kan bekräfta att något måste vara fel på din bil.
Min fläkt gungar inte i hastighet om jag ställer den på max, den gungar aldrig. 22 grader är en lagom temperatur nu på sommaren, och fläkten blåser på ordentligt när det behövs då. 17-18 grader tyckte jag var lagom i vintras med jacka på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.