|
|
|
|---|---|
viobebe |
Vad tror ni? |
Gemini__ |
Antar att det är utrymmen du vill jämföra? Skulle nog tippa på att Golfen är större... |
| Golfen är större och snabbare... | |
viobebe |
Nej, det är prestandan jag tänker på! Har en god vän som säger att han kommer att leka med mig, och tjatar hela tiden om och dra! Har aldrig haft några större förväntningar på min bil, därför har jag alltid blivit förvånad när man har kört i från vissa. Har kört mot en R32 av den gamla modellen, han drog mig i starten (marginellt) men efter 120-130 började Golfen att tappa, höga hastigeter har aldrig VW, Audis starka sidor, jag tror att även i detta fall att Golfen drar i från start men att BMW´n drar från högre hastigheter |
|
R32 är fyrhjulsdriven, GTI framhjulsdriven, har han dessutom DSG har du ingen större chans att vinna. Enl. Länk går en Kellenerstrimmad 323ti (210hk) jämnt med en manuell GTI -06, båda testade av Sport Auto. Mvh, /Wille |
|
|
Golfen kommer att just leka med dig tyvärr. Men det är väl bara att prova. Min bil: Länk |
|
| Mina föräldrar har en GTI dock utan DSG och kan säga att det är en väldigt pigg bil som är riktigt kul att köra. Motorn är riktigt skön känns relativt pigg ändå från 2000 varv. Skulle tro att den tar en 323 både rakt fram och i kurvorna. Hastighetsmätaren är ju trots allt graderad upp till 300km/h ;). | |
viobebe |
Ok! Vi får väl prova och se, har inget att förlora, hans bil är snabbare än min (på papperet)! Men det är ändå skoj och se skillnaden, sist var det en 325i coupé 2007 som jag bara skulle köra om då börjar han mot förmodan dra på precis när jag skall köra om och jag var inte sen och dra på också och jag kan utan att överdriva eller skryta på ngt sätt att han inte hade en chans, och jag blev själv väldigt förvånad att jag drog honom.Sedan när jag körde in till BMW Göteborg körde han efter, och det visade sig att han var ute på provkörning? han stannade mig och frågade vad jag hade gjort med bilen och då sa jag att den var original! Han gillade inte riktigt att bli omkörd av en compact, och sa att han skulle slå till på en 330 istället!Och jag kollade precis på BMW´s hemsida på prestandan på 325:an och de anger 0-100 på 6.9 sec, det är väl vad Golfen skall göra med DSG! Med man låda skall den göra på 7,2, BMW anger 7.8sec 0-100 för 323ti compact.Min bil är utr med Hamann system, Hamann Short Shift sedan vet jag inte om ngt är gjort maskinellt med den.Har kört en annan 323 comp och det gick inte att jämföra med min.Så jag tror inte Golf GTI leker med compacten varken prestanda mässigt eller väghållningsmässigt... |
|
Nä att den skulle leka med din bil tror inte jag heller. Men ut och kör med dig! Jag ser fram emot en rapport! ;) Hade varit skoj om du tar honom! Har varit ute och kört en kortare runda med min bror och testat GTIn mot Audi TT med bsr-chip (269hk). Jag körde TTn och hade stora problem med att försöka hänga av GTIn. I kurvorna är TTn hemsk i jämförelse så det är stor skillnad på Golf IV (som TTn är baserad på) och Golf V! |
|
|
Onekligen verkar det ju vara något gjort med din bil, skulle tippa på mappning och 325-insug, och isf åker inte golfen ifrån dig. En standard 323 skulle bli hjälplöst efter överallt. Min bil: Länk |
|
viobebe |
Jag kommer att rapportera så fort vi har provat, jag börjar tro att ngt är gjort med den också, insuget verkar original, men den varvar ngt fruktansvärt, väldigt jobbig att köra lugnt med, går knappt att krypköra med den, däremot trivs den väldigt bra på höga varv, kopplingen är väldigt känslig, får fortfarande efter nästan 2 år kärringstopp vilket känns pinsamt.Motorn går inte lika mjukt som en ordinarie 323 eller 523. |
|
viobebe> det du beskriver låter som att ett lättat svänghjul sitter på, blir rappt och kan ibland leda till "kärringstopp" :) "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
| Bilar emellan kommer golfen att vinna útan tvekan,nyare och modernare bil men mellan dig och han kan hända mycket.Varfår skulle du inte kunna ta en gti om det är en tönt som kör? | |
|
Hm nyare och modernare bil, vad har det med saken att göra? Jag visste inte att en bil som är ny och modern automatiskt går snabbare än en äldre? Inte direkt så 323Ti från 2000 är omodern! |
|
|
"Nyare bil" har aldrig sagt att en ny bil är snabbare än en gammal, men nu snackade vi om 323 8år gammal bil och Golf gti 3år gammal bil(golf GTI) presterar bättre en en323 som är 10 år gammal.Vi kan slå vad om du vill? "Inte direkt så 323Ti från 2000 är omodern".Jämför man med en Golf GTI 05 då är den gammal,bara att acceptera det |
|
viobebe |
Har tyvärr inte testat än, men som sagt även om jag losar så vill jag se skillnaden, men jag kan lova att Golfen saknar högfarts resurserna som BMW´n besitter, den här motorn 2.5 liters M52 funkar kanon i E39:an och då kan ni tänka er hur den är i en liten compact! Nu säger jag inte att den är oslagbar men jag gillar kombinationen liten bil och stor motor, och jag kan lova att sexan drar upp den i ganska höga farter! |
viobebe |
Här är en Compact som kör i från det mesta inkl Porschar och Ferraris,... Länk |
|
ännu en helt meningslös diskussion... vem har störst... osv. osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.