|
|
|
|---|---|
|
är det någon som har lite goda tipps? Måste jag skruva bort oljepumpen också eller räcker det att "bara" hissa motorn. Någon som har bra tipps på hur man kan göra detta utan "riktiga" verktyg? | |
Paap Reeder |
Nu har jag bara erfarenhet från M30/E28 men gissar att så värstans mycket skiljer det inte. Du behöver lyfta motorn i framkant. För att komma åt gjorde jag det genom att lägga en 2"x4" på skärmarnas innerfalsar och med en enkel domkreft så pressade jag upp motorn efter att ha slagit ett spännband runt främre vib.dämparen. Oljepumpen kan sitta kvar. MVH /// Paap R |
|
Hejsan. Har jag förstått det rätt? 2"x4" är en träbjälke.. eller? och så lyfter du motorn underifrån med domkraften och hänger upp den med spännband i svänghjulet fram. Det låter som om man borde kunna klara av det.. men du får gärna rätta mig om jag missförstått det hela. Mvh Andreas |
|
Paap Reeder |
Jag har även en s.k klassisk domkraft med en pinne som går rätt upp -stor som en 1,5 liters mjölkförpackning typ Bollnäsfil. Den ställer jag på bjälken rakt upp och slår spännbandet runt och pumpar på. Din metod att lyfta under går givetvis lika bra man får bara se upp med att rören till Ac´n har rörelseutrymme samt att motorn bakkant inte trycker sönder nått på torpedväggen. MVH /// Paap R |
|
Nu har jag lyft motorn och lossat alla skruvar.. tråget har lossnat, men jag får ändå inte bort det. det verkar som om oljesilen på pumpen är i vägen. Hur bar du dig åt för att få bort tråget när pumpen sitter kvar? Eller trär du på oljetrågspackningen efter bäste förmåga med tråget på plats?? |
|
|
har fått plocka bort pumpen och sedan tagit loss hela tråget. satt med 3 skruvar plus drevet.. sen var det bara att skrapa och montera tillbaka. inget som jag är så sugen på att göra igen. tack för tippset med träbalken.. tog en saxdomkraft från husvagnen och gjorde som du föreslog.. vilken barnlek.. efter att man byggt "motorlyften" får se om jag drog skruvarna för hårt/löst på tråget.. märks väl om några dagar. |
|
Paap Reeder |
... minns fanken inte hur jag gjorde med pumpen. Nu är det i a f OK för dig. Ha dé! MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.