|
|
|
|---|---|
|
Var på väg hem från Norge igår kväll när bilen plötsligt "dog", motorn stängde av sig. Men nöd och näppe fick ja in bilen på en avkörning till en åker. Fick upp ett meddelande i displayen, följande stog; "fuel inj system". Bilen gick inte att starta efter detta. Fick se att det fanns luft i slangen med diesel som går till pumpen och luften försvann när man stog med tändningen på. Sedan gick den att starta. Inga säkringar hade rykit. Idag när jag var på väg hem från Jönköping så stannade jag på en mack och skulle bara ha en dricka, lät bilen stå på tomgång och när jag kom ut så hade den dött. Denna gången så hade säkring 22 rykit (kraftstoffpumpe). Bytte den och starta igen, men den rök med en gång. Bytte till en starkare säkring och då startade bilen. Någon som kan tänkas ha en aning vad som är problemet? Glappkontakt med pumpen under sätet? Läste om en annan som haft det problemet! Kamaxel- och vevaxelgivare är bytta för ca 10 månader sen, finns ju funktionsgaranti på dessa 24 månader enligt kvitto. Den har även varit inne för rengöring av oxid på någon ventil har jag för mig det stog på kvittot. Tacksam för alla förslag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Antingen drar pumpen för mycket ström, =slut eller så kortsluts kablaget till pumpen. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag får hänvisa till dieselmeken i Aneby, kirrar allt och ska snart få besök av Asken:) Mvh Asken |
|
|
Hur mycket ström ska pumpen dra normalt då? Pratar du om pumpen i tanken eller den under förarsätet? Kanske hinner kolla detta i morgon innan det är dags att åka till Norge igen. Tänkte först på ett ställe uppe i Stockholm när jag läste ditt inlägg Asken men såg sen att du skrev dieselmeken å då gick det upp ett lyspära, som dom säger i vårat grannland. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
F22 matar in på uttag 6 till bränslepumpsreläet, och matar ut på uttag 2 till bränslepumpen i tanken och uttag 5 till matarpumpen under bilen dvs säkringen matar bägge pumparna. enligt vad schemat säger. ///MVH Hasso Länk |
|
Har nu haft ur pumpen i tanken och kan konstatera att den inte fungerar. Har provkört med extern 12v källa och den gick inte igång. Går det att köra med bilen ändock med denna pumpen ur funktion eller kan man riskera att få liknande reaktion som på en bensinbil när exempelvis en bensinpump på en turbobil inte fungerar så att den spikar? Ska beställas en ny pump i morgon, dock så kommer den ju inte förens efter någon dag. Tacksam för skyndsamt svar. Mvh Tobias |
|
|
Ska kanske tilläggas att bägge gångerna bilen har stannat så var det under 15L kvar i tanken. För pumpen i tanken, hjälper den bara till kanske när nivån börjar bli låg i tanken? Pumpen satt ju i en "kammare" i tanken. Så då när nivån sjunkit att denna pumpen kör igång och att då gick säkringen? |
|
Nej du kan knappast köra bilen utan pump. Har bilen stannat med tankgivaren visande 15 liter i tanken är förmodligen ingen tillfällighet ? Normalt då brukar det vara fel/anslutning lossnat el.dylikt på den interna sugstrålspumpen som pumpar mellan tankhalvorna, men fel på bägge pumparna samtidigt verkar ju lite långsökt. Viktigt är att få ihop allt ordentligt så att det inte tar tjyvluft, Du får,väl börja med att byta bränslepumpen eftersom den inte tycks fungera och se vad som händer vidare. Kan ju vara vettigt att ha en dunk med i bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Pumpen i tanken är bytt och nu går bilen som förut. Var ju inte så farligt pris på den heller, ca 1500kr. Kan bilen gå ned i "nödläge" när detta har hänt? Bara undrar om man måste till BMW för att nollställa bilen eller om det går att åka ändå. |
|
|
Lyft av batteriets minuspol i en kvart så blir det bra. Nästa gång du är hos en BMWhandlare med lite koll eller Bayerische/Wölke i dina trakter? Be om en felkodsavläsning och en uppdatering av programvaran till senaste version, typ 03/04? Det gör en del för gången med... Mvh Asken A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. |
|
|
Batteriet var urtaget under tiden som jag gjorde pumpbytet, så då borde den blivit nollställd då. Ska ändå till Skövde en sväng nästa måndag så om det finns tid så får det bli en sväng till Autopartner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.