|
|
|
|---|---|
|
Hej, förra veckan köpte min vän en bmw 530ia på 22000mil för 25 000kr. Allting var perfekt med bilen förutom ett ljud från främmre motorn. Säljaren berättade att det var fläktremmen som hade börjat gnissla och han var 100% säker på det. De skrev kvitto osv, att bilen såldes i helt skick. När vi sedan kom hem provåkte vi ett varv på stan, verkade gå bra, förutom detta tickande vid motorn. Dagen efter när han var på väg till jobbet så händer det, motorn RASAR! Efter ca 20 mil med sin "nya" bil så rasar motorn. Bilen bogserades till bmw, det visade sig att kamkedjan hade gått av. De tyckte det verkade helt omöjligt att den skulle gå av, enligt bmw service själva så hade de aldrig varit med om detta förut. En reparation skulle gå på ca 8000 för en beg motor och 16000 för jobbet, alltså nästan lika mycket som bilen. Vi ringde förra ägaren, och han hade förstås ingen aning om detta. Så vad ska vi nu göra? Är det enda att skrota bilen, eller går det få tillbaka pengarna eller häva köpet? Hälsningar Kim | |
|
Är det köp av privatperson eller firma? Vad var det för årsmodell på bilen? Var det V8 eller R6 motorn? __ Bilblogg: Länk |
|
| Tjena! Precis som en bilfirma har en privatperson skyldigheter vid en försäljning tex. emot dolda fel.Problemet är bara att det kan vara svårare att få en privatperson att ta sitt ansvar.Be verkstaden skriva ett papper på åtgärdskostnad och kontakta säljaren.Är han ointresserad så kan du stämma honom.Det kostar några hundra bara men det tar sin tid.Du kan gå in på SVT/plus där dom tog upp ett liknande problem för ett tag sedan.Lycka till och hoppas att ni får en glad midsommar trots allt. Hälsningar Dixie. | |
|
Det är väl köplagen som gäller vid privatköp(gissar att det nu är privatköp vi pratar),dvs om säljaren inte visste om felen som var på bilen(annat än remtjut) så är det ju svårt att få han att "gå med på" något i efterhand.. Man kan ju själv gå till domstol om man vill det(enda alternativet?) om nu säljaren inte "ger med sig" på något vis.. Sedan så kan jag ju tycka att din kompis BORDE hört skillnad´mellan "kamkedjetransmissionsmissljud" och en gnisslande/tjutande fläktrem!? Men,men...Jag kan ju inte säga vad säljaren+köparen skrivit på för något kontrakt eller om han inte där skrivit ner något om "tickande/rasslande"?? Blir nog svårt att få någonting tillbaka där...tror jag. Mvh Janne. |
|
|
Tror det blir svårt att få rätt i en rättegång såvida säljaren inte uttryckligen skrivit på köpehandlingen att det inte är nåt fel på kamkedjan. Annars så är det nog bara att prata med säljaren och försöka komma överens... går inte det så blir det nog svårt att få några pengar tebax... Det jag tycker ni ska göra är att köpa en motor på skroten och en reparationshandbok... och byta maskin själva helt enkelt . det borde ni klara för runt 5 till 10kkr...bara leta maskin på skrotar och blocket och givetvis här på börsen. Det är lätt att byta motor men tungt.... Tror Janne såvida det är ett privatköp. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja det är sånt som händer och sånt man får räkna med när man köper begagnad bil alltid en risk. att BMW aldrig hört talas om nått är ju inte speciellt ovanligt heller. En beggad motor med garanti från skroten är väl det billigast alternativet, allt lämna en gammal 530 till BMW för reparation nja då får man som sagt köpa bilen minst en gång till. ///MVH Hasso Länk |
|
Om det är en v8 i den så kan ju detta vara nåt för er.... Länk Om det nu är lite pengar som räknas ... men det blir ju en hel del jobb... reservdelarna har ni ju Janne |
|
| Du lär knappast ha någon framgång den rättsliga vägen. Bara att bita i det sura äpplet. | |
|
Hallå! Säljaren säger att han är 100% säker på att det är fläktremmen som gnisslar vilket betyder att köparen är vilseförd pga. osant intygande ifrån säljaren! Föreslå en förlikning och att du annars ser dig tvungen att stämma honom vilket betyder att saken prövas. PS.I förra veckan köpte min sons kompis en gammal Ford Mondeo av en begagnatfirma (som inte är MRF-ansluten).Växellådan rasade efter ca.10mil.Tillbaka med bilen.Han fick lådan utbytt och man passade på att byta kopplingen också.Grabben fick betala 3000pix för det vilket han godtog.DS. |
|
|
Det går inte att göra några jämförelser mellan köp mellan privatpersoner och köp mellan privatperson och handlare. Det är två helt olika lagar som gäller. Köplagen som gäller mellan privatpersoner ställer extremt stora krav på köparens undersökningsplikt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Dixie>>>Jo,men grejen är ju att om nu säljaren förvisso sagt/skrivit ned att det bara är fläktremmen som tjuter?,då är det ju inte riktigt(understatement) samma ljud som om kamkedjetransmissionen "misslåter".... Så fortfarande så ser jag inget som trådskaparen skrivit som skulle göra att säljaren har "skrivit ner på papier/sagt/vetat om" innan försäljningen, vilket skulle kunna göra saken "lite annorlunda".... Men som sagt detta är ju vad jag kan se om händelseförloppet,kanske finns någonting mera som inte framkommit ännu? Och som sagts redan så är det köplagen som gäller mellan privatpersoner,vilket innebär(också sagt :)) stor undersökandeplikt för köparen. Mvh Janne. |
|
|
Om en BMW-verkstad säger att det verkar omöjligt att en kamkedja ska gå av så kanske man kan anta att säljaren verkligen trodde att det var fläktremmen. Eftersom det är osannolikt att kedjan går av... Sedan har väl din kompis en viss undersökningsplikt. Tror det är lönlöst att processa om detta och jag skulle nog inte som säljare ge tillbaka ett öre, faktiskt. Skit händer och ibland med kulsigt dålig tajming. |
|
|
Hej! bilen är en 94a, v8. Jag själv vill leta upp en ny motor och byta den med honom, men han är så orolig att allt ska bli fel. Men jag ska försöka att övertala honom, blir nog billigast så. |
|
|
Det var verkligen tråkigt det som hände, men jag hade fokuserat min energi på att hitta en begagnad motor att byta till istället för att indela en tvist mot säljaren. Det är dock inte direkt ovanligt med kedjeproblem på M60, även om de sällan går av. Men å andra sidan så har M60 inte heller problem med oljepumpsbultarna om man frågar BMW. __ Bilblogg: Länk |
|
| Beklagar uppriktigheten, men det är skillnad på att "ha rätt" och "få rätt". Att över huvud taget processa om en sådan här skitsak är bara ett teoretiskt önsketänkande, helt utan förankring i verkligheten. Tänk inte ens tanken. Det är helt meningslöst och allt annat kostnadseffektivt. Framkörningskostnaden för de flesta ärenden tickar snabbt upp i sexsiffriga belopp. | |
|
Jag håller med Mixtus. Dessutom verkar det som att kamkedjor går av helt utan förvarning, så gnisslet var säkert från fläktremmen. Jag har åtminstone pratat med en 740 ägare där kedjan gickhelt utan förvarning och ävenläst liknande här på forumet. Köper man en bil privat är det en viss chansning, det går inte att komma ifrån. (även chansning att köpa på bilfirma, men något mindre) /Mats J |
|
|
Det finns en 2 -3 stödlager för fläktremmen och dom kan föra ett gnisslande ljud, eftersom det är v8 så kan det ha varigt oljepumpsbultarna som lossnat, och det är något som bmw sagt "det har vi aldrig varigt med om" Vad tog bwm betalt för att konstatera kamkedjeraset? |
|
|
prObz: efter mina översiktskurser i juridik så håller jag med tidigare svar. Ingen kan garantera funktionen hos en 17 år gammal bil och därför garanteras heller aldrig något på papper. Pengar och bil byter händer, that's it. Köplagen råder om du som privatköpare köper av en privatsäljare. (Ni är lika, enklaste typen av affär, därför skyddas inte någon av er, som i konsumentköplagens alla extra paragrafer.) Läs Mixtus/Mugges inlägg en gång till och satsa energin på rätt ställe. Det ligger mycket i det. Lycka till med renoveringen hur som helst. Det kommer ordna sig! Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.