AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.485

Akuthjälp Strålkastare bmw e46

_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
tjenare håller på att byta strålkastarna till angeleyes problemet är bara hur får jag bort strålkastarna kommer inte åt dem skruvarna längst ner under lampan.. är det någon som gjort detta som skulle kunna hjälpa mig lite så vore de grymmt bra ! Bilen är en bmw 328 e46 coupe

Mvh oskar
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det ska gå att att köra med hylsnyckel med förlängningskaft. Har gjort det flera gånger. Du kan behöva stoppa in hylsan från sidan för att sedan föra spärrskaftet (om du använder det) mot mitten. Se upp så att du inte tappar hylsan bara.. :)

Det sitter två skruvar nertill med samma storlek som de övriga.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Precis som Heltsonika säger så ska det gå att med ett spärrskaft. Men det är totalt onödigt ;) Du behöver bara lossa de två skruvarna som sitter synligt högst uppe samt de två mindre skurvarna som sitter bakom själv reflektorn.

Sen ska det gå att lirka ut strålkastarhuset :)

Lycka till!

Mvh/ Niclas
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Haha.. Är det sant? Vad sitter de två nedre skruvarna i?

_s
89
_skar_
Bmw 328 e46
Tjenare ja d va lättare än jag trode för d fanns inga skruvar längst under hehe :) Men problem nr två är att jag inte får igång ringarna... Kontakten till parkeringsljuset o kontakten till parkeringsljuset som går in i lampan är inte av samma typ.. ?? fick me en drös me sladdar oxå me ett relä i och en säkring men funkar inte me de heller inkopplat... Är de nån som har kopplat dem som e kunnig på hur det ska vara för att fungera ?? kan oxå tillägga att ringarna inte e trasiga för dem funkar om man kopplar direktström till dem...
Som jag förstår det är det inte samma kontakt i nya lysernas parkingsljus (angeleyesen)?

Finns många lösningar, köpa rätt kontakt och sätta dit eller bara knipsa av dom och skarva ihop dom ;)
EDIT: Jag vet inte hur man editerar tidgare inlägg men jag kom och tänka på dina reläer och säkringar du fick med.

Dom är väl till för om du ska dra ny strömmatning istället för att ta från parkeringsljusets ström? För strömmen från dom befintliga parkeringsljusen har ju redan säkering och relä? eller tänker jag fel? ;)

Mycket onödig text men sak samma, säg om du får problem igen..
mo
7
mountainmikey
318i Touring -02 (E46)
Någon som kan ge helhetsbilden? Fästet för helljuslampan har bränts sönder på min BMW -02 E46 och enligt bmw behövs det bytas hela stråklastaren... HUR FÅR MAN LÖS DEN? Vi var ngr som skruvade lös det mesta. Dvs började med blinkersen lossade skruvar upptill, fick lös ngr plastdelar osv. MEN den tycktes sitta ngn stans nertill, typ i plastlisten under strålkastaren (den där spolaren går ut)... måste den "plastlisten" under strålkastaren/glaset också lös. Om ngn kunde ge en helhetsbild hur man lossar strålkastren vore jag tacksam. Dvs. hur man tar lös rubbet, hela strålkastren??

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Listen måste bort. Det har i alla fall jag varit tvungen att göra men det är inte så svårt. Med ett handfast grepp drar du bort den. Börja från mitten av bilen (mot grillen sett) och dra rakt ut och fortsätt sedan mot skärmen. Beroende på hur strålkastarspolningen ser ut kan man trycka in munstycket genom listen (Det kan jag i alla fall). Se till att du fortsätter att dra rakt ut hela vägen så att du inte bänder åt sidan vid skärmen då den sitter fast med ett litet clips där också som du måste pilla lite på.

När listen är borta sitter två skruvar (samma som på ovansidan) som håller fast strålkastaren. Jag är osäker på om bara strålkastarpumpen sitter fast i den eller om strålkastaren sitter fast i bilen men det har 'Heden' koll på =)

Du kan passa på att lossa s.k.pumpen när du ändå håller på för enklare demontering/montering. Sitter med två skruvar som du ser uppifrån. Sen är det bara att försöka dra ut strålkastaren. Du fixar det på 5 minuter om du har gjort det ett par gånger.. :P

Hör av dig om du behöver mer hjälp!

Mvh

Johan
pe
16
petve161
325iM-01
tjena, någon som vet vad ratten (liknar en stjärna) som sitter mellan hel och halvljuset är till för?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du justerar höjden på ljuset så rör inte den i onödan ;)
mo
7
mountainmikey
318i Touring -02 (E46)
Victory! Eller iafall lite framgång...
Gav mig på strålkastaren i helgen efter erhållit nytt mod från denna tråd. Listen gick mycket riktigt att lossa. Spolarmunstycket gick dock inte att trycka tillbaka, yttre plastbiten gick att ta bort men resten var som formgjutet och jag ville inte dela på själva "spolarbitarna". Detta innebar att att listen var något ivägen och man hela tiden var tvungen att hålla i och dra ut munstycket och listen för att komma åt bakomliggande delar. Glaset gick sedan att lossa (ska knäppas loss upp och nertill samt dras rakt ut). Hade från tidigare info förstått att strålkastaren skulle sitta skruvad nedtill. Det uppstod förvirring då jag upptäckte att dessa skruvar verkade sitta bakom "kofongaren"/kjolen?? Monterar de seriöst lös den vid strålkastarbyte?? Skruvarna ("mutterhuvud" 8:a) var två till antalet och lika dana som de två jag lossat upptill, så de måste var de som ska lossas... Med andra ord så gav jag upp där. Strålkastaren har sedan jag köpt bilen varit halv lös och inte gått att justera. Det visade sig bero på att justeringsskruven släppt, något som jag lyckades fixa när halvdemonteringen var gjord. Nu sitter den som en smäck och svarar på justering, vilket kommer att glädja bilbesiktningen. Totalbyte av strålkastare får vänta tills jag vet säkert om allt måste lös eller inte?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.