AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.684

520D E39: varfor slö på låga varv?

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej,

Min 520D E39 136HK ar valdigt slö på låga varv. Kommer först runt 1700. Men ar sa gott som dod mellan tomgang-1500. Den har varit sa har sedan ny (arsmodell 2000).

Vad kan jag gora for att den skall bli piggare pa laga varv? Kanske byta till ny version av motor styr-programmet?

Losnigar som: chippning, byta till 530D, osv, are ej alternativ...

MVH
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Så är 520d tyvärr. Turbon sätter först in vid 1500-1700 varv i 520d och därför känns det slö vid uppstart. Ganska vanligt fenomen på de mindre turbo dieslarna...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Ar det nagon som vet om det inte finns en nyare version av motor-mjukvaran som fixar detta?

Jag har inget emot att tappa effekt i hoga varv om det hjalper i laga...
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Byta till en mindre turbo som har en tidigare/snabbare spoolup, dock måste du då även byta programvara (motorns).

Iom att du har en liten motor (cylindervolym) orkar inte motorn på låga varv pumpa tillräckligt med avgaser för att sätta snurr på den "stora" turbon som sitter nu. Först vid 1500-1700 varv generarar motorn tillräckligt med kraft för att sätta snurr på turbon som då kan börja bygga laddtryck (det du känner iom att den bli markant starkare vid 1700rpm). Enda sättet att få en tidigare uppbyggnad av laddtrycket är som jag skrev ovan att sätta dit en mindre turbo. Iom detta måste då programvaran ändras eftersom grundförutsättningarna har ändrats.

Att bara chippa bilen kommer inte hjälpa, snarare kommer det bli än tydligare hur död den är på låga varv (iom att den får högre laddtryck och ännu mera tryck när turbon väl laddar).
54
138
540E34
Seat Leon Cupra 5F DSG -14
Men kan trösta dig ändå. Har bla en V40 T4 som är chippad. Den är verkligen DÖD under 2700rpm.. =) Än värre än för dig! =)
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Tankte bara tillagga att jag rengjorde min EGR ventil.
Den var full med sot+olja. Detta hindrade ren luft fran att komma in i insuget.

Nu nar den ar ren sa ar bilen vansentligt battre pa laga varv. Den har mer kraft o gar upp i varv fortare.

Se vidare har: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.