|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hade lite frågor om chipning. Har nu Z3 M Roadster -97, original (vad jag vet). Även om man är nöjd med draget i bilen är frågon om man kan få ut mer? Kan man chipa denna bil? Är det värt det? Kostnad? Prestandaökning - Hk? Acc? Mer drag - blir bromsar underdimensionerade? Annat i motorn som tar stryk? Många skriver original i säljannonser - minskar chipning värdet på bilen? Var gör man det - Auktoriserad BMW-verkstad? Andra för/nackdelar? Trevlig helg! , FMZ3 | |
|
Jag har oxo haft funderingar på chip... men inte för att få mer effekt. Det som jag vill ha gjort med ett chip är: Ta bort momentbegränsning på 1'an vilket jag tror det är på Z3M och peta bort toppfartsspärren. Sen vill jag inte att det ska göra nåt annat... nån som vet var man kan få tag i nåt sånt chip? Vill ju inte belasta motorn mer än den redan är. /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
M-bilar tål lätt 50 hk till utan att behöva uppgradera annat och ett chip ger drygt hälften av det. Det chipet gör är att den höjer varvspärren (typ 500rpm eller något), tar bort topphastighetsspärren och minskar bränsleförbrukning lite :). Nackdelarna är att det sliter mer på motorn, koppling och låda, inget märkbart kanske men... Något jag själv fick uppleva var att avgasvärderna ökade, speciellt lambdavärdet på min gamla Honda CRX :( Min slutsats: Skippa det. För att få känna av ett chip så gör man det mest i 1an och 2an (om det är en turbobil då även i 3an också), dock så tror jag att du måste koncentrera dig på mycket annat för att få en bra start med en z3m med bara 1400kg o 321 bakhjulshästar. Dessutom så klyddar vanosen tillräckligt mycket på m-modellerna så riskera inte något :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.