AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
715

Behöver all hjälp med ang för hög temp

Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hejsan nu ska man påbörja med sin semester, så börjar bilen att strula ; (

Jag har läst runt lite men har inte funit det fel jag har.

Det gäller en 540ia E34:a

Felet började med att jag burnade med bilen så klättrade tempen upp, så jag slog på full värme i bilen och då sjönk den direkt till normal tempratur. Men den har inte varit på det röda nån gång än. Så problemet är att så fort jag kör fort eller framförallt presar bilen tex gör en kickdown då den får dra ut en växel så börjar den att klättra upp i temp fort, men så fort jag slår på full värme i bilen så sjunker den direkt. Så jag kan stå på tomgång samt köra normalt så går den inte upp i temp.

Så jag har pratat med olika bilmekaniker, dem alla har olika åsikter om vad det kan vara för något. Dem påstår att det är antingen dålig cirkluation i kylaren, vattenpumpen, topploksbult, drar tjuvluft in i systemet, ac fläkten, m.m.

Jag har nyligen bytat termostaten och motståndet till ac fläkten så den funkar nu också. Så har jag spolat igenom systemet samt kört runt med kylarrens, men inget har hjälpt. Så min fråga är vad det kan vara för fel. Den drar inget vatten eller vatten ut i oljan.

Tacksam för svar

MVH Daniel

hmm det kan vara endera vattenpump eller viskokoppling.
'
(Jag tror din bil vill säga till dig att du ska vara snäll mot henne, inte burna och ge henne stryk på anat sätt)

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Visa användare
86
NiKaN
745i Automat svart årsmodell 2001
kan vara kylaren som är dålig då orkar den inte kyla vid höga varv hade så på en bil blev varm när jag körde fort

BMW ¤4-EVER¤
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hejsan igen

Jag har plockat av vattenpumpen idag. Såg då att plasthjulet var där en spricka i. Så jag tror faktiskt och hoppas att det är det felet bara. Så jag ska prova att bytta pumpen först.

MVH Daniel

Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Japp tror nog att du hittat felet...

Janne
go
212
goldman
535ia-97
Hur har det gått Daniel?

Bmw=Bil_Med_Wett
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.