|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag en kompis till mig har frågat mig om jag vill köpa hans BMW 318i -89 enda problemet är att motorn tickar som sagt. Han sa att det var ingen fara men tänkte höra här om det är kamaxel som spökar. Vad skulle det kosta att åtgärda förutsatt att man köper delarna och gör arbetet själv. | |
|
Välkommen till forumet! Tja,utan att gå in för djupt i mina egna spekulationer vad som ev. behöver bytas så skulle jag nog råda dig att stå över den motorn dvs M40 motorn vilket han nu torde ha i sin bil(kom i svängarna kring 1988 ),i princip en av BMW's "sämsta" konstruktioner rent hållbarhetsmässigt anser jag.. Felkonstruerad topp egentligen, vilket medför dels onödigt slitage på kammen bl.a+onödig belastning på kamremmen osv.. Kolla i "sök inlägg" här högst upp på sidan,där bör du hitta flertalet disk. om just M40 motor. Mvh Janne. |
|
|
BMW:s 2 liters 6:a måste väl också tillhöra en av de sämre? Tuggar i sig kamaxlarna fort och topplocken spricker då man inte sköter dom rätt.. Men kolla om du har någon kant på kamaxeln innan du köper bilen och mät ventilspelet. Vet inte riktigt hur stort spel det ska vara men på M20 är det 0.25mm :) Mvh Tommy |
|
|
Det är skillnad på tickande och tickande, det ni pratar om här beror på sliten kamaxel och är värre än det vanliga tickandet som M40 motorn har och beror på slitna hydraullyftare och inte skadar motorn lika mycket som nedsliten kamaxel. Ioförsig leder/(kan leda) slitna hydraullyftare till sliten kamaxel då de slår mot den, men det är lindrigare i vilket fall som helst. Byt olja och filter var 500e mil så har du ganska god hållbarhet på M40 motorn, min har gått 22000mil utan problem, tickar i 1minut när den är kall är det enda syntomet. |
|
|
TommyÅ>>>BMW's M40 motor har hydrauliska ventilspelsutjämnare som det heter,så ventilspelet bör inte vålla några problem där(automatisk ventilspelsjust m.a.o.). Jo...problemet är ju som sagt att om en M40 motor tickar så skulle jag inte köpa den pga dess konstruktion med utsatt kam pga konstr. vipparmar,ventilspelsutjämnare+ KAMREM vilket är en dålig konstruktion generellt sett också OM man inte byter den(rem inkl. tillb.) i princip vid vartannat oljebyte :) Känd för haverier pga kamremsras...tyvärr. Därmed inte sagt att den motorn klarar sig bra OM man sköter den som ett barn,men vilka M40 318 sköts som det?..brukar ofta hanteras som "andrabil" ,med då ofta dålig service som följd.. Mvh Janne. |
|
| Varför ska man eftersätta servicen på 2:a, 3:e, 7:e bilen egentligen, det kan aldrig vara lönsamt. Olja+filter är billiga grejor i sammanhanget, men det är klart ska man lämna iväg det blir det ju andra summor att tala om. | |
|
Frifart>>>Ja,tyvärr är det så att många spekulanter av en billig begagnad bil inte har BMW i blodet ;) som många av oss på forumet vilket gör att just denna M40 motor riskerar att "bli lite tickande" och riskerar att "rasa" just pga av att det är en relativt billig bil att inhandla och "folk i allmänhet" inte har allt klart för sig hur det verkligen är ställt med då nu t.ex M40 konstruktionen.. Men visst är det så att en bil vilken som helst ska ha service,och framförallt en äldre bil kräver egentligen MER alt. BÄTTRE service och koll än en "ny" bil för att rulla "problemfritt". Mvh Janne. |
|
|
Ja oavsett vilket märke det handlar om så är det sjukt att inte inse att den absolut största ekonomiska föredelen ligger i att äga/bruka en välskött äldre bil som man sköter. Det är inte extremt att en BMW kräver service, det gör alla bilar och att den tar stryk av att köras utan den är den inte heller ensam om. Tyvärr kräver äldre BMW lite mer service än "standardbilen" volvo och det tycker jag alla spekulater borde informeras om. De tänker väl ahh 7000kr för en BMW det var billigt sedan kör de utan service och hårt och undrar sedan varför motorn låter illa osv. En välskött äldre bil oavsett miltal behöver inte många kronor i serivice för att palla många mil framöver, men går tyvärr snabbt till fördärvet om man inte har förståelse för det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.