|
|
|
|---|---|
|
Händelse: En kompis skulle börna lite och hade hög musik samt stängda rutor på sin e36 325a med diffbromsad bakaxel. Han varvar lite och släpper upp kopplingen och trampar ned bromspedalen för att hålla fast bilen. Jag står utanför och ser att hjulen spinner ej men det går ju frammåt och efter nån meter börjar det ryka grå illaluktande rök och ja fattar att han enbart våldslirar på kopplingen=/, totalt kanske han gasade 20 meter under 5-10 sekunder. Nåväl när vi hejdat honom och han stannat upp blir han ju nervös som fan då han fattar vad han gjort, omöjligt att få i nån växel öht men efter att ha tryckt iväg bilen med foten nån decimeter så får han i 1:an o kör som vanligt igen. Han körde sen hela kvällen som vanligt iaf, nu till frågan: Har han sabbat kopplingen? Hur jävla mycket tål en koppling? För det där är då det värsta jag sett i mitt liv då det kommer till bilmisshandel! | |
|
Måste tyvärr säga att jag blev lättad av att höra att han kunde köra därifrån, då jag brukar hålla min fot lite väl mkt på kopplingen och om han klarade sig behöver jagh inte oroa mig :) |
|
|
Det lär ju ha gått åt en del lamell, men om den inte slirar nu så finns det väl tillräckligt mycket kvar i alla fall. Vad värre är så kan ju hettan ställa till med lite andra saker. De andra slitytorna förutom lamellen kan bli blåanlöpta, och det kan ge ett jobbigt ingrepp på kopplingen. Dubbelmassesvänghjulets dämpande element kan paja. "Gaffeln" som trycker på urtrampningslagret har en plastlagring i ena änden som kan krokna. Men om allt fungerar normalt så var det väl bara det att det gick åt lite lamell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.