|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skrev tidigare om hög CO på min bil och har nu löst problemet själv. BMW-verkstaden ville byta lambda, lmm och katten för ca 26000:- p.g.a. hög CO vid tomgång. Jag tyckte det var för dyrt att bara acceptera deras pris och ifrågasatte om verkligen alla delar hade gått sönder samtidigt. Jodå sa dom byt allt så fungerar det sedan. Jag föreslog att leta begagnad katalysator vilket dom tyckte att var rimligt för den kostade 12700:- ny på BMW. Medans jag letade så tog jag hem bilen och böt lambdan och lmm själv, vartefter jag åkte till vår lokala verkstad på byn och testade avgasvärdena , som var perfekta. Konstigt nog eftersom inte katalysatorn var bytt!? Så nu är bilen besiktigad med rätta värden och en reparationskostnad på ca 6500:- istället. Bonusen är också att farthållaren fungerar igen eftersom vänster cylinderbank gick på fasta grundvärden vilket gjorde att den inte fungerade. Egen teori!? Ps multiinstrumentet ville dom också byta för farthållaren fick ingen signal av hastighetsmätaren för ca 4000:- DS Hälsningar John | |
|
Är skamligt! Tänk hur många de finns som inte har en blekaste koll på bilar å lämnar in den för svindyra kostnader till ingen nytta Som man brukar kalla de i bland: "de finns inga riktiga mekaniker nu förtiden,utan bara montörer" |
|
| Förresten,skönt att du fick ordning på bilen för typ 1/4 av priset på bmw. | |
|
Tur att man har lite koll. |
|
|
Jo det är inget kul när den står still |
|
| Varför ska man riskera att bli skinnad varje gång man besöker en större verkstad? Hur har det blivit så här egentligen? Och vad beror det på? | |
|
lättja, en av sju dödssynder som man kan dö av -Fri fart på Svenska motorvägar NU- |
|
|
Det här är inte bra, och givetvis är det alltid slutkunden som får stå för fiolerna. Det finns iaf lite förklaring (inget försvar) till detta med bilverkstäder och andra liknande förhållande inom t.ex vitvaru och brunvarubrancherna mm. Verksamheten är så genomreglerad nu jämfört med förr (läs för 20 år sen eller så) till som det heter "för konsumentens/slutkundens bästa" att ingen verkstad tar risker med felsökningar, provar med ditten och datten, chansar osv. Man måste ju alltid pga reglerna lämna full garanti under lång tid till konsumenten. För att kunna göra detta och verkligen veta att felet är åtgärdat så tar man i med både hängslen och livrem, och gärna flytväst också. Välj själv: De "gamla" reglerna, lite småservice här, lite chansning där, ibland mitt i prick, ibland inte. Många resor till verkstan, många timmar osv. Dessutom var säkert själva hantverkskunskaperna och känslan för service större förr, nu är det mest modulbytare som bekant. Självklart gör ju inte de elektroniska systemen som är ihopkopplade, samverkar och påverkar varandra, som t.ex LMM och Lambda, att det blir lätt att felsöka heller. Summa: Det blir ingen detaljfelsökning som förr om man inte skaffar sig kunskaper, verktyg och instrument och gör det själv. FP |
|
kilroy |
"folke" har som vanligt klart för sig. Även om inte jag har samma historiska perspektiv pga olika ålder så instämmer jag helt. Min far, som var (är) en "gammaldags" bilmekaniker tills han drog sig tillbaka 2005, brukar alltid hävda... - För 40 år sedan byggde man bilar för att dom skulle hålla. Dessutom byggde man dom så att alla som inte hade tummen mitt i näven själva kunde meka med bilen. - Idag bygger man bilar utifrån principen att inget skall "lagas". Allt byggs i form av moduler som enkelt byts ut. Resultatet är att allt färre mekar med sina bilar därför att det blir för komplicerat. Dagens bilmekaniker är i själva verket inget annat än "modulbytare". Det blir smidigt för märkesverkstan men dyrt för kunden... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag håller nog INTE med Kilroy's farsa, "att det var bättre förr.....": För 40 år sedan var en bil som gått 10.000 mil och/eller var 10 år gammal SLUT. Om den överlevt rosten så var en motor/växellåds renovering nära förestående. Den såg oftast "för j-vlig" ut och såldes för en (dåtida) spottatyver om den inte gick till skroten. Man fick byta brytarspetsar så ofta att man kan ifrågasätta "servicevänligheten" mot att "vemsomhelst" kunde göra detta med förrödande resultat. Dagens bilar både håller betydligt bättre, är inte lika servicebenägna eller slutar som sophögar på samma sätt. En bil (BMW) idag som gått/är motsvarande betäcknas ofta "som lagom inkörd" och går oftast mycket längre även vid försummande av de väl tilltagna serviceintervallerna (v.g. jämför INTE med t.ex. datorer och dyligt). Var själv "bilmeck" på den tiden (>40 år se'n) och det var lika dåligt då på märkesverkstäderna. När min farsa tog körkort, då ingick i "provet" en hel del bilkunskap, där man nu nästan bara behöver veta var ratten och pedalerna sitter. Snart behöver man inte ens veta var man öppnar motorhuven! Toson |
|
kilroy |
toson* Du har säkert rätt i mycket av vad du säger. Generellt sett är bilarna bättre idag än för 30 år sedan. Problemet idag tror jag är att ingenting lagas längre. Man byter ut...många gånger i onödan. För en tid sedan fick min närmaste granne i Malmö problem med halvljuset på sin BMW. Han fick ett pris på 3200:- för en ny ljusmodul hos BMW. Jag började felsöka hans elsystem och hittade efter ca 30 minuter en kortslutning. Jag fixade kortslutningen och såg till att det inte skulle hända igen. Ingen ny ljusmodel behövdes. Kostnaden för honom blev en liter maltwhisky (till mig) istället för 3200:-... Sen är det naturligtvis så att stora märkesverkstäder har en helt annan kostnadsbild jämfört med min far som var egenföretagare utan anställda. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag undrar om BMW sverige eller/ och tyskland vill att det ska gå till så här på deras märkesverkstäder med diskussionen som vi för? Dålig reklam. John |
|
|
kilroy/ Ja det är alldeles riktigt, men det finns en annnan kostnadsaspekt åsså. för 40 år se'n kostade en bil c:a 10 lapp och nu kostar den lite mer, låt oss säga 320 lapp. Förr kostade det, säg 100 spänn att byta brytare och nu kostar en ljusmodul 3200.... då ser man att det är c:a 1% av bilens pris det kostar att reparera, både då och nu. Jag tror då att det blivit "billigare" att reparera om man ser på det sättet och vad man får för pengarna. Jämförelsen haltar, jag vet, men det ligger en del i det tror jag. Jämför en TV t.ex. som kostade lika mycket för 10-20 år sedan som nu, men vad får du for pengarna nu? Ville bara debbattera att det inte "var bättre förr" som många motsträvare tycker, speciellt med tekniken, "det är bara att hänga med"!!! Nä, nu slutar "gubben" klaga. Hälsar Toson |
|
|
Allt var definitivt inte bättre förr. Både kvalité och tekniken i sig var simplare på vissa sätt. I exemplet ovan rörde det sig om över 25000:- och då ryggar man ändå lite kanske eller hur? Visst får man en TV för samma pengar som 1976 men på den tiden var det gedigna byggen i trä från oftast svenska eller tyska fabriker, med mycket mera manuella steg, intrimning och kontroll. Idag är har motsvarande TV med plattskärm eller CRT ett chassie i plånboksstorlek och ett formsprutat plastskal och kommer till 90% från Vestel i Turkiet, oavsett varumärket på fronten. De TV-apparater som håller lite bättre kvalité och som de flesta väljer att köpa kostar 20-40000 eller mera. En bil idag är bra mycket bättre än på t.ex 70-talet, starkare, snabbare, drar ändå mindre bränsle och släpper bara ut en bråkdel så mycket skadliga ämnen. Serviceintervallerna är mycket längre, vissa moment som "rundsmörjning" existerar inte alls längre. Vi får lära oss att leva med att det krävs specialservice av dessa tekniska underverk, skall man börja rota inne i moduler och system nere på komponentnivå så riskerar man direkt att ovanstående fördelar elimineras. Det betyder inte att man skall tolerera överdrivna "offerter" som i trådens början, men det kräver djupa kunskaper och utrustning, diagnos och datorsystem mm av hemmamekaren om man skall prova själv. Kanske inget som man kan begära att presumtiva körkortstagare skall befatta sig med...) FP |
|
|
För 40 år sen.. Var delarna dyrare än arbetstiden Var många bilar slut vid 10 000mil Var det med största sannorlikehet lika dyrt.. ;) Var effekten i förhållande till cylindervolymen liten.. Var bensinpriset lågt.. Var rundsmörjning någonting som man gjorde i samband med oljeservice Var grejerna enkla, tunga och bastanta.. Man kunde inte göra dem smuttare med tekniken man hade :) Jag tycker det är bättre att säga som det är att det kan bli jävla dyrt vid inskrivning. Man har ju ett hum om vad det brukar vara.. Så får man haksläpp och glada miner vid kassan sedan när det hämtas ut istället.. Man får inte överstiga mer än 15% enligt någon lag någonstans.. Jaja. det luktar blåbär lång väg om detta. Men vad vet jag :) Nygräddad BMWCS member |
|
|
Hool. Skulle jag ha accepterat att blivigt upskjortad på ca. 19000:- för utbytta hela delar och dessutom kunnat betala ca. 2800:- mer som verkstaden har rätt till enlig lag? Isåfall är jag väl ett blåbär som inte begriper bättre. John |
|
|
Ar 385.. Jag skrev lite slarvigt.. Jag menade att det var nog ett blåbär som skruvade i bilen.. Inte du som äger den :) Blåbär tenderar att byta allt istället för att analysera vad som är felet. Missförstå mig rätt eller vad det nu heter.. Hade reagerat likadant som dig.. Nygräddad BMWCS member |
|
|
Ok Jag missförstod ditt inlägg. John |
|
|
För att styra in på trådens rubrik: Allt har inte blivit bättre, bl.a. verkstädernas (speciellt märkes-) förmåga att ta betalt i förhållande till kunskap/insats. Javisst har dom stora investeringar i elektronisk utrustning dom måste ha men man måste också KUNNA analysera så felavhjälpningen blir relevant. "För 40 år sedan" var den stora investeringen en kamvinkelmätare (för dom som "inte vet" är det ett instrument som mäter brytarspetsarnas öppning) som av många tycktes "onödig". Javisst, delarna (det mesta med elektronik) har blivit "svindyra" trots att de innehåller ganska enkla delar och lösningar så att priset egentligen INTE är relevant till delens konstruktion, man får betala för lagerhållning, distributionen, garantier och en massa andra kringkostnader. Reservdelarna kan då det går åt flera (vid "tokbyten") nå astronomiska summor och arbetskostnaden följer ju med då utrustningen för att finna felet är så dyr, sedan tar ju sjålva diagnostiken tid (kaffepaus). Och vem får betala? Jo, det får vi som inte heller kan hitta och laga felen. Visst kostar det, men kan man lita på märkesverkstäderna???................... Toson |
|
|
Påtalar igen: Inget försvar för dålig eller fantasilös serviceverkstad men: Hela andemeningen med diagnossystemen är ju att peka ut i detalj var felet/störningen kommer ifrån. Det är därför BMW och andra sen länge har felminne osv som lagar felen. Hos t.ex VAG får man även tid och datum när felet visade sig, hur många gånger osv. Många begynnande fel märker inte föraren av direkt, men emissionerna kanske stiger och till slut når de över gränsvärdet, gula motorlampan tänds osv. Försök och felsök på "normalt" sätt när kunden kommer in och säger att bilen hoppar till och tappar kraft ett par gånger i veckan lite efter start under uppvärmningsfasen. Var skulle man börja, någon? Vem vill betala timmarna/dagarna som går åt med konventionell felsökning på ovanstående fel, slumpvis byte av delar, låta bilen stå och svalna igen, stoppa tillbaka "testade" delar i förpackningen igen osv. Vem vill ha en "testad" elektronikmodul över disk en annan gång? Dilemmat inses nog av de flesta. Normalt sett är elektronik (ingående komponenter) billigt idag. Det man får betala för är utveckling och framtagning av systemen och möjligheten att plugga i och ur moduler osv utan att behöva trimma och skruva nånstans. Förr var hade delarna och systemen stora toleranser och krävde handpåläggning, man ställde tomgång, låg och högvarvsmunstycken osv mest på känn, örat var ett tillräckligt bra instrument osv. Stroboskoplampor och kamvinkelmätare var närmast high-tech, men provlampa och mejsel i tändstiftshålet gick också, och mätning av emissioner var inte ens påtänkt. Möjligen med näsan och ögat, ryker det svart, ett halvt varv tillbaka på skruven eller ett steg mindre munstycke osv. Så funkar det i dagens vagnar, tyvärr eller hurra, välj själv...) FP |
|
|
"funkar det inte" blir mycke bättre...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.