|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har haft min annons ute i drygt en vecka på Blocket samt Autopower och jag skulle vilja ha lite feedback eftersom det endast varit oseriösa spekulanter hittills... Länk Bilpriser "säger" 149-159kkr vid privatköp, därför tycker jag att mitt utgångspris känns vettigt med normal prutmån på mellan 5-10%. Jag är medveten om att bilen saknar M-sportpaketet :-) Dock verkar det ändå vara en relativ god omsättning på vanliga 320i Tourings på marknaden så det kan inte vara den enda faktorn. Som jämförelse har jag blivit erbjuden mellan 135-155kkr i inbyte hos olika handlare vid köp av bil. Vad säger ni andra i panelen, är priset helt fel eller skall man bara ha is i magen och fortsätta filtrera mailboxen?? :-) Är annonsen helt "fel" och kan göras bättre eller mer seriös? Tar tacksamt emot både positiv och negativ feedback! MVH//Kristoffer | |
|
Din annons är det absolut inget fel på men däremot priset. Varför skulle jag köpa din bil när jag kan få en likadan på firma 15.000 kr billigare? Du måste snarare ligga 15.000 kr under firmapris om du ska bli av med bilen eftersom firmor erbjuder garanti och finansiering vilket är värt en hel del. Länk Lite mer mil men 25.000 kr (!) billigare privat Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Den bistra verkligheten vid BMWförsäljning är helt enkelt att det krävs helt rätt färg/årsmodell/utrustningsnivå och riktigt lågt pris för att kunna sälja en BMW... |
|
|
Reagerade också på priset och håller med om att köparen lika gärna kan vända sig till en firma och få garanti på köpet. Vad handlaren ger dig i inbyte är lite missvisande eftersom han har en marginal på bilen han säljer till dig. Frågan är vad han ger rakt av, utan att du köper någon bil av honom. I övrigt så var det inget fel på annonsen. |
|
|
Tack för svaren, jag skall testa och sänka priset till 145kkr och invänta responsen...återkommer hur det går. Egentligen är det sjukt mycket bil man får för de pengarna, en motsvarande V40 är väl inte mycket billigare?? Dock är det lite lustigt att Bilpriser för en gång skull ligger rejält ÖVER förväntat försäljningspris på en volymbil som 320 Touring. Ur led är tiden :-) Trodde jag låg OK prismässigt eftersom jag är klart billigast i södra sverige bland privatannonser om man betänker mil och årsmodell. Dessutom ingår Blockets begagnatgaranti+ 3 mån gratis försäkring via IF...men men 15kkr under den absolut billigaste 320 Touringen hos bilhandlare (149kkr) ger ett utgångspris på 134kkr...njaaa då behåller jag den i så fall och njuter ett tag till av bilen. Möjlighet till finansiering är alltid ett plus, dock är det sällan räntorna+avgifterna är något vidare hos bilfirmorna jämfört med banken (undantag finns dock!). Robert: Du har självklart en poäng, dock blir inbytesvärdet relevant för min del eftersom jag behöver en ny bil omgående. Som jämförelse fick jag alldeles nyligen 140kkr hos VAG vid köp av fabriksny Passat Variant TDI 140 med DSG. Dessutom 7% rabatt på listpriset på Passaten som trots detta hade 3 månaders leveranstid. |
|
|
Om du får 140k för bilen i inbyte, varför krångla och sälja den privat? Du kommer nog inte få så mycket bättre betalt för den än så privat. Lika bra att slippa allt krångel och sedan åka iväg i din nya bil. Jag hade förstått att du ville sälja den privat om du blivit erbjuden runt 100.000 i inbyte men får du 140.000 så tror jag du gör en skaplig affär ändå. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Kristoffer: Det känns som priserna nyligen tagit ett skutt nedåt vilket kan förklara att bilpriser.se ligger lite högt och förmodligen även bilhandlarnas hyffsade inbytespriser. Jag så din annons när du först la ut den och tyckte spontant att priset var lagom satt och 145' som du ändrat till nu är som du säger väldigt mycket bil för pengarna. Jag skulle ge annonserna lite mer tid och även annonsera i SDS om du inte gjort det. När jag annonserade min V70 förra året så fick jag faktiskt en hel del respons från tidningsannonsen. Inte alla som letar på Internet... ___ //Ulf |
|
|
Andreas: Det lutar faktiskt åt att jag byter in den till något annat. Nu har jag visserligen precis köpt mig en "storbil" (V70) så just Passaten är kanske inget alternativ. Jag ger annonseringen ett par veckor till, sen får vi se. Fördelen är ju alltid att som kund slippa ha inbytesbil när det väl är dags att skriva under kontraktet... Får jag den inte såld till ett pris jag kan acceptera byter jag in den eller så behåller jag den i två år till och kanske får ut 90-100kkr för den då. Det är en förbaskat trevlig bil med relativt låga driftskostnader som dessutom har flera år framför sig innan några större reparationer krävs. Ulf: Tack för tipset. SDS är kanske ett säkrare kort. Jag skall testa det! |
|
| Som jämförelse så fick jag 130 för en 01a (8000 mil) i inbyte i december, känns onekligen som priserna tagit ett skutt ner | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kristoffer . om du hade behövt en "storbil" så ha vi kunnat bytt :) Mycket snygg kärra förstår att du inte vill skänka bort den, men tyvärr så bidrar också alla mätarskruvade 02-04or som säljs billigt också till att de billigsletandeköpare utan insikt anser din bil för högt satt i pris oskippar den direkt. ///MVH Hasso Länk |
|
Update: Först vill jag bara tacka för feedbacken ovan, nu är bilen såld för 146kkr (inkl garantin), tre dagar efter prissäkningen. Telefonen har gått varm varje kväll sedan säkningen, likaså har mailboxen haft en ström av både seriösa intressenter samt anonyma storpruttare :-) Har aldrig varit med om något liknande tryck vid de tidigare bilförsäljningar jag gjort. Igår kunde totalt 5 st seriösa intressenter tänka sig göra affär för utsatt pris, så jag fick helt enkelt sälja bilen till personen som var snabbast med pengarna. En del hade andra försäljningar på gång och väntade in pengar därifrån. Vinterdäcken (1 säsong gamla continental på stjärneker 45) behöll jag för försäljning till hösten. Jag hade ursprungligen tänkt mig ett lägsta slutpris på mellan 150-155kkr inkl vinterhjulen. Betänker man värdet på dessa vid separatförsäljning så var jag ändå inte helt fel på det totala slutpriset om man betänker en normal pruttning :-) Dock har jag ett par "best practice" punkter vad gäller E46 320 försäljning i dagsläget, och kanske även BMW generellt: 1) Prova med att sätta "rätt slutpris" från början om inget händer på annonsen. Många kunder vill helt enkelt inte pruta utan bara köpa där de tror sig få mest bil för pengarna. Oavsett om en normal prutning resulterar i samma slutpris. 2) E46 med Lifestylepaket, inkl sportstolar i halvläder, är extremt eftertraktat på marknaden. Nu förstår jag varför handlaren ger 6kkr mer för Lifestyle än utan i inbyte enligt gröna listan. Motsvarande M-sport ligger 10kkr upp. Förväntningarna på slutpris på många M-sport bilar gör att de står osålda, det går inte längre att räkna med att de säljs för 20-30kkr mer. Om detta även gäller coupe eller cab skall jag låta vara osagt. 3) Vad vi BMW-tokar på Autopower anser vara "måsten" vid försäljning är långt ifrån genrell lag :-) Kanske det stämmer bättre på vissa BMW modeller än andra, men det finns en väldigt stor andel BMW köpare som är totalt ointresserade av 18-tummare, original 16:9 navi, M-sport paket samt glaslucka. 4) Det är Blocket som gäller vid försäljning. Väldigt få av spekulanterna som ringde kände till Autopower ö.h.t. Nåja, kanske det kan ge lite tips till er som försöker (eller funderar) sälja faceliftade E46 kombi. |
|
| OBS! Glömde tillägga att många spekulanter använder Bilpriser som måttstock vid prutning (och har full koll på deras intervaller), detta oavsett hur rätt eller fel vi anser Bilpriser vara. | |
|
Grattis till försäljningen! |
|
|
Grattis säger även jag! Intressanta punkter du skriver och jag håller nog med i det mesta. När det gäller sk "måsten" så beror det mycket på vilken modell det gäller, en sv-såld nyare E46T har en annan typ av spekulanter än de som tittar på 540 eller 740...Att sälja någon av dessa modeller utan t ex Navi är nog svårare dels för att köparen ofta har det som krav samt att de konkurrerande objekten som är till salu i högre utrstäckning har Navi. För E46 är ju inte det lika vanligt. ___ //Ulf |
|
|
Kollade min egen på bilpriser och testade att ändra några av parametrarna och kunde konstatear att: Hade min bil haft helläder så hade den varit värd 2000kr mer Hade den haft M-sportpaketet så hade den varit värd 4000kr mer. Detta är enligt min mening för lågt räknat för detta. ___ //Ulf |
|
| Ursäkta en gammal stofil, men vad var ditt ursprungliga utgångspris? Intressanta reflektioner du delgav. Grattis till försäljningen!!! | |
|
Ulf: Visst är det som du säger, det räcker säkert att sträcka sig till 330 E46 där det rör sig om en helt annan kundkrets. Du har säkert rätt där vad gäller M-paketet, dock verkar det vara långt ifrån lika eftertraktat som det var tidigare. Bilpriser nedvärderar det nog en del, runt 10-15kkr upp skulle jag gissa på. För bara något år sedan var det helt andra summor. Responsen jag fick var att många tycker den faceliftade E46:an fortfarande ser såpass fräsch ut. Då kanske M-paketet är av mindre betydelse än till ex E39 där det är ett måste för att inte se alltför daterad ut. |
|
|
Personligen så tycker jag facelift väger tyngre än M-paket på E46. Den nya fronten ser betdligt modernare ut vilket väger mer i mina ögon än karosskitet på M-paket. Men andra spekulanter har säkert andra värderingar. Gällande rätt pris från början så tror jag verkligen att det är rätt pris att gå. Personligen så ringer jag inte ens på annonser med ett väldigt högt pris på. Tycker helt enkelt inte om konceptet att pruta, känner mig snål och elak då. Men vissa andra spekulanter verkar onekligen inte ha någon emot det. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Självklart har vi BMW-nördar på autopower helt andra preferenser än den genomsnittlige BMW-ägaren. De flesta jag känner som har BMW har det ur statussynpunkt och vill förknippas med en viss livsstil, (men skulle aldrig erkänna det offentligt). De skulle heller aldrig få för sig att gå in på autopower då bilintresset stannar vid nämnda parametrar, lite sorgligt men sant. Exempelvis funderar den inbitne volvogrannen på att skaffa en likadan bil som jag har ( bytt jobb, tjänar mer flis!) varför han undrar om det är en 3 eller 5-serie jag har!! Javisst det kan vara förvirrande för vissa att man har en bil utan modellbeteckning, men har man inget egentligt bilintresse ( hur många BMW annonser har man inte sett med v6:or!!) så är det nog viktigare att sitta bra än att ha andra plastdetaljer. | |
|
Robert: 165kkr som utgångspris, med ett beräknat försäljningspris på 150-155kkr. Nu börjar det roliga igen, nämligen sökandet efter något nytt :-) tack för svaren! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.