|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Hm, hur låg tomgång behöver man för att det ska vara för lågt? Min ligger på 600-700 | |
| Johan: Om man kollar på realoem.com så verkar det inte finnas några utbytbara delar till generatorn på en 540 öht, det finns det till modellerna med en 6a i | |
| Johan: Hjälp han att få tag i en begagnad generator istället. | |
|
Tror gränsen går vid 700-800 rpm, lite beroende på övrig belastning i elsystemet. FP |
|
|
Jag lånar tråden: Har sökt hela forumet utan å finna svar. Mitt batteri är dåligt det är uppenbart. För jag har misskött det, stått utan underhållsladdning 4 mån etc. Batteriet visar 11,5V på polerna med motorn av. När jag startar motorn så visar den mellan 8-9V. Vad tusan beror det på? Trasiga celler som inte är mottagliga för generatorns laddning. Eller är det generatorn som är slut? Generatorn är renoverad 2003. mvh |
|
|
Underligt om du orkar starta på detta batteri? Men uppenbarligen så laddar inte generatorn, jag skulle testat med friskt batteri och se om det blir nån skillnad, alternativt laddat med extern laddare ett dygn och gjort om testen. När motorn är startad så bör spänningen hoppa upp till c:a 14V. FP |
|
|
Hej! Även med ett dåligt batteri borde problemet med dålig spänning finnas, frågan är varför generatorn inte laddar. Mät mellan B+ /jord och D+ jord då ska det vara samma spänning. Lyser laddningslampan? och isf när? Mvh Jonas |
|
|
Infoga gärna ett INTE efter problemet i testen ovan! Sorry.... Mvh Jonas |
|
|
folke: Det var nätt o jämt motorn startade. Men jag lyckades ändå starta bilen 6-7ggr på batteriet. Det mest logiska när man bara tänker är att några celler är slut i batteriet. Då borde batteriet ju inte bli mottagligt för laddning?Känns det som. Generatorn är som sagt ordentligt genomgången för några år sen. Borde vara hel. Nåväl, ska prova i helgen och mäta med annat batteri. Tack för svaren! mvh |
|
|
Det kan ju vara så att generatorn inte triggar igång om spänningen är nere på 8-9V efter start, lustigt bara att bilen öht startar och fortsätter gå vid denna låga spänning. Test med annat batteri kommer att ge svar. Vid kortslutna celler sjunker spänningen med 2-4V, även i vila men kan ofta ge bra med kraft vid den lägre spänningen, men då kan det inte ligga på t.ex 11,5V i vila. Vid "mjuka" celler eller nästan avbrott i dessa så dyker batteriet direkt ner till nästan noll så fort man belastar minsta lilla, någon start är helt uteslutet. Vete sjutton hur ditt batteri är skapt...) FP |
|
|
Jahapp, nu var problemet ur vägen! Bytte batteri och mätte. Men det var samma resultat med annat batteri. Dvs runt 12V med motor av resp på. Generatorn som var felet med andra ord. Bytte kol och helt plötsligt laddade hon 14,2V! Men kolen var bara kanske 5-7mm kortare än de nya jag satte dit. Har kört uppskattningsvid 5000 mil sen 2003 då generatorn renoverades. Är det normalt slitage? Nåväl nu är det fritt fram för Sveriges mest beresta E30 till Nordkap nästa vecka! Ska dock medbringa reservbatteri och reservkol så man slipper bli fast nånstans i Norrlandsskogarna. mvh |
|
|
Om kolen bara var nerslitna 5-7mm jämfört med nya så borde de allt tjänstgöra fortfarande, och en god tid framöver. Nåt annat måste ha spökat och rättats till ism bytet, nån lös kabel, kärvande kol, kass kolfjäder eller dylikt. Bra att det ordnade sig. FP |
|
|
Hej! Om man bara byter kol kan det vara lämplig att fila kanterna på kolet så dom går ner i spåren i släpringen. Annars kan det ha en förödande effekt, avslitna kol eller mycket snabb nedslitning. Mvh Jonas |
|
|
Fäller in mitt liknande problem här, hoppas de går bra. följande problem på min m5-a: Den orkar knappt dra runt startmotorn när spänningen på batteriet ligger upp mot 12V den laddar ca 14 V om man mäter på generatorn men där e bara 12.2 på batteriet med motorn igång. har kollat alla jordkablar, bytat batteri 2 ggr och generatorn 1 gång. klura på den grabbar :) //till salu: supra mk4 TT -94 peugeot 206cc -01 bmw m5 -92 |
|
|
Välkommen till forumet. Du har ett spänningsfall på den grova pluskabeln till batteriet, alternativt minuskabeln mellan batteri och chassie. Till att börja med, mäter du ända inne på batteriets blypoler eller på kanten av kabelskorna? Kan göra viss skillnad om det finns oxid under klämmorna, helt osynligt och man måste ta av klämmorna och rengöra inuti osv. Sen följer vi pluskabeln vidare mot startmotorns anslutning, på vissa bilar finns en grenskarv på vägen där kabeln till hjälpstartuttaget kopplas in, här kan det vara oxid eller lös förbindning. På startmotorns anslutning brukar den något klenare kabeln från generatorn sitta, här måste allt vara rent och väl fastspänt. Slutligen kan möjligen generatorn chassiupphängning vara oxiderad. Mäter du från generatorns hölje eller ett stycke ifrån på bilens chassie till B+ så skall det vara samma spänning, runt 14V vid laddning. Om det fortfarande skiljer mellan generatorns B+ anslutning och batteriets pluspol så får man följa hela kabeln visuellt bakåt, provmäta och se var spänningsfallet uppstår. Det finns ingen magik, nånstans sitter den svaga punkten. FP |
|
|
Tack för bra info, ska se till o gå igenom hela slingan i helgen :) //till salu: supra mk4 TT -94 peugeot 206cc -01 bmw m5 -92 |
|
|
problemet löst, visa sig att generatorn inte jorda tillräcklig till blocket. montera dit en extra jordkabel o montera i motoruttrymmet. funkar kanon nu :) //till salu: supra mk4 TT -94 peugeot 206cc -01 bmw m5 -92 |
|
|
Alla mäter över batteriet - Finns det någon som känner till precisionen i mätningen av batterispänningen som man kan få ut via centralinstrumentet. Jag får bara 13,5 - 13,6 volt där när motorn går. När jag hade bilen på service för ett halvår sedan dömde man ut batteriet. OK, men batteriet kunde laddas fullt med yttre laddare - 14 volt och mer, men generatorn orkar inte upp trots att den ska kunna ge betydligt fler ampere än vilken laddare som helst. Ledande fråga: Det är väl snarare laddningsregulatorn än batteriet som det är fel på...? |
|
|
Det är spänningen direkt på batteriets poler som räknas, det är detta som batteriet känner och omvandlar till kemisk energi osv. Vad det är på andra punkter i bilen är egentligen mindre intressant, men det är normalt en liten aning högre osv. Jag får samma spänning vid utläsning på service/diagnos osv, som vid mätning cigguttaget, runt 13,80-13,90V med motorn igång och lite belastning på osv. Alla normala blybatteriet blir fullt laddade vid 13,6-13,8V, lite beroende på temperatur osv. Det tar bara lite längre tid än om man forscerar in 14-15V, i början, vilket sedan måste sänkas för att inte koka torrt batteriet. Obs att alla mätningar måste göras med instrument som kontrollerade, felvisning är inte ovanligt och då blir diskussionen meningslös. FP |
|
|
Kan passa på att flika in en lite fråga då när vi är inne på batterier och generatorer. Bytte generator för något år sedan då den gamla sade upp sig (svindyr historia för övrigt då den är vettenkyld). Nu när det har varit den lite mörkare delen av året har jag märkt att innerbelysningen pulserar lite vid tomgång. Har inget minne av att det var så innan generatorbytet men kan ha varit det utan att jag tänkt på det. Är detta normalt vid tomgång när den är så låg som den är 6-700? Eller är det något fel som gör att den pulserar, visserligen inte mycket men det märks speciellt när man ska lasta i bagaget så har jag märkt tydligt att det pulserar. Ska testa ikväll med motorn av och se om det är likadant tänkte jag för det har jag nog inte kollat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.