|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Vad bör en frisk generator i en E39a lämna för spänning? Håller på och undersöker varför bilstereon inte spelar som den ska och mätte därför spänningen på batteriet. Till min förvåning var spänningen över batteriet exakt lika oavsett om bilen var av eller på (12,4V). Jag har alltid trott att man borde ha närmare 14V när bilen är på eller stämmer inte detta längre? | |
| 12.4v vid motor igång innebära att den inte laddar som den ska. Det borde vara närmare 14v för att vara ok. | |
Paap Reeder |
12,4 V med avstängd motor anger max 75% kapacitet kvar i batteriet. Om polspänningen med avslagen motoer är 12,4 ... så finns det jobb för generatorn att göra och då bör polspänningen stiga till ca 14 volt med motorn igång annars är det något fel. MVH /// Paap R |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det lät sanneligen inte korrekt. Vid 1500 rpm (inget elektriskt påslaget) skall spänningen vara mellan 13.5 - 14.1 V. |
|
Jag var ute och körde en sväng nu för att se om det förändrade något. Innan bilen startades: 12,4V Efter bilen startat: 12,4V-12,5V Efter provtur på några km: 12,9V Stängde av bilen och mätte spänningen på batteriet till 12,6V. Startade man bilen igen så låg den fortfarande på 12,6V så det var ju en liten förbättring iaf :) Någon som vet vad som kan vara fel? Räcker det att byta kolen i generatorn? |
|
| Alla mätningar med motorn på gjordes på tomgång med halvljuset på kanske ska tilläggas. | |
|
Hej! Det är tyvärr lite svårt att komma åt och mäta men om du mäter på generatorn, på de två olika anslutningarna så skall du ha samma spänning med motorn igång. Anslutningarna heter B+ (den stora röda till batteriet) och D+/61 och är från separata dioder för laddlampan och självmagnetisering. Bilar som laddar lite brukar ha problem med diodfel. Vet du vilken generator du har? Mvh Jonas |
|
|
Jag tittade lite på generatorn och det såg hyfsat trångt ut men det är väl bara att göra ett nytt försök :) Finns det några kännetecken för att känna igen vilken typ av generator man har? såg på realoem.com att det ska finnas 3 olika |
|
|
Så fort generatorn snurrar skall batterispänningen lyftas upp till c:a 14V annars är det fel. Som mogge skriver: Anslutningen D+/61 skall gå från nära noll upp till batterispänningen direkt när generatorn börjar snurra. I annat fall fortsätter laddningslampan i instrumentet att lysa. Din bil är ju inte så lastgammal, eller har den rullat väldigt långt? Kolen kan ju isf vara nerslitna, bara att byta tillsammans med laddregulatorn. Säljs som en enhet och är den allra vanligaste felorsaken på generatorerna. Därefter kommera övriga fel, diodbryggor, lagerfel, nerslitna eller orunda släpringar osv. Inte sällar sugs det in främmande föremål förutom vägdamm osv i generatorn, det har hänt att småsten har orsakat skador, förutom försämrad kylning. Passa på och rengör, tyvärr måste du förmodligen ta bort generatorn för att komma åt laddregulator och kol, det blir jäkligt trångt annars. Lossa batteriets minuskabel innan. FP |
|
|
Nu har jag gjort lite nya observationer, generatorn är på 90A. Nu när bilen hade stått över natten så gav den 14,2V från B+ och jord vid generatorn, D+/61 lyckades jag inte hitta? Det sitter ytterligare en kontakt in i generatorn med 3 kablar men där var det lite svårt att mäta pga isolering. Över batteriet var det 13,9V. MEN, efter att bilen stått på i några minuter så sjönk spänningen ner till ca 12,4V igen. Både direkt på generatorn och över batteriet. Och om man slog på lite strömförbrukare såsom klimatanläggning på max och bakruteuppvärmning så sjönk den hela vägen ner till 11,8V! Nej, bilen är inte lastgammal direkt och ska ha gått 8500 mil (hoppas jag iaf, sv. såld och köpt på aukt BMW-handlare). |
|
|
13,9-14,2V är helt normala vid laddande generator. Det är ett solklart intermittent fel i generatorn, eller möjligen kablaget mellan generator och batteri, dvs i praktiken den grova kabeln mellan generatorn och batterikablen nere på startmotorn. Kolla att allt är fastdraget, men ganska säkert är det din laddregulator som spökar. FP |
|
|
Glömde: Vid stor last så sjunker batterispänningen (utan stöttande laddning) lätt ner under 12V, detta är helt normalt. Off topic: Svenskköpt och auktoriserat innebär tyvärr ingen garanti för fiffel, det är en skröna att svenskar skulle vara ärligare än tyskar t.ex. FP |
|
| Mr328: Om det skulle vara så att du behöver byta generatorn har jag en likadan som du har liggandes som du kan få köpa billigt. | |
| Hewi: Tack för erbjudandet, vi får se vad BMW säger om det hela på måndag, tror inte jag orkar försöka plocka loss generatorn själv | |
|
Hej! Du skulle behöva mäta strömmen på generatorn, på din felsymtom skulle man kunna utläsa ex, Slirande rem (låg spänning men hög ström) Dåligt batteri Fel i generatorn (Stator, laddningsregulator) Jag är rädd för att BMW inte är så duktiga på felsökning, men ibland har man tur! Om dom byter en komponent och felet kvarstår ska du inte betala för den tidigare reparationen (då bör dom skämmas) Mvh Jonas |
|
| 480mogge: Batteriet är nog inte dåligt då det bara är 6 månader gammalt. Det bytes bara några dagar efter att jag köpt bilen men jag misstänker att det kanske trots allt inte var dåligt utan att det blev urladdat pga att bilen stått still ett tag och en dåligt laddande generator så jag tänker försöka hävda att generatorn var kass redan när jag köpte bilen. Jag har en bra relation till en av bröderna som äger BMW-butiken här i stan så det kan nog ev gå vägen :) | |
|
Lycka till! Att mäta är att veta.............Ett batteri kan ta skada rätt snabbt med fel laddning. Mvh Jonas |
|
|
Tyvärr har jag nog ingen utrustning för att mäta strömmen och BMW hade ingen tid för ordentlig felsökning förän den 10:e juli :( Men vi lyckades iaf komma fram till att den laddar 14V om man varvar lite över tomgång (1500-2000) så det är väl däför batteriet inte har dött ännu. BMW-killen var inte ens säker på vad den skulle hålla för spänning på tomgång utan trodde att det kanske ev var normalt, men min pappas 523:a hade 13,9V iaf så det köper jag inte riktigt. |
|
|
På en annan bil hade jag problem med att den ibland inte laddade. Då drog jag åt alla kablar till generatorn hårt och vips var problemet borta. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Det här var intressant! Jag har en kompis som har precis samma fel på sin 540 iAT -99. Den laddar inget på tomgång, dock är det troligt att den funkar över vissa varvtal för bilen går trots allt att köra. Men när han åkte till BMW så sa de att hela generatorn skulle bytas? Jag har bytt två laddningsregulatorer på 530 iAT -01-02, och det kostar ett par tusen på BMW. Finns verkligen inte denna möjlighet på en -99:a? Eftersom generatorn på kompisens 540 är vattenkyld så blir det en svindyr reparation, BMW ska ha runt 10 lappar för det. Väldigt mycket pengar, speciellt som felet troligtvis kan avhjälpas med nya kol för 10 spänn.... Mvh Johan |
|
På vissa 540 har tomgången varit så låg att laddningen inte räcker till. Med AC startad höjs tomgångsvarvet något. Kanske en förklaring till ovanstående? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.